Skidutflykt till Almdalen

STF Jämtland-Härjedalen

23 Apr - 24 Apr 2022

Inte medlem
Logi 240 kr för STF-medlem, 3-rätters middag 365 kr, Frukost 100 kr, Lunchpaket 65 kr, Sängkläder 80 kr. Om någon vill ha öl eller vin till middagen, är det tillåtet att ta med sig Ange behov av specialkost i samband med anmälan.
Lätt skidåkning i 9 km till Almdalen. Där tar det trevliga värdparet Randi och Håkan emot oss. Vi blir inkvarterade i flerbäddsrum. Sedan blir det tid för mera skidåkning eller ta en dusch och bastu. Vid 18–19-tiden blir det 3-rätters middag. Randi och Håkan berättar lite för oss om den vackra platsen vi kommit till. Söndagmorgon blir det frukost. Lunch paket går också att köpa, för att ha på återvägen
  • Senaste datum för anmälan: 01/04
  • Samling: Lakavattnet, parkering där vägen tar slut (ca 10 mil från Östersund). , 10:00
  • Plats: Almdalen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Sonja Hansson 076-826 33 90

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 26 Jan

Föreläsning med Johanna Davidsson "Solo sister"

Föreläsning med Johanna Davidsson som är en friluftsälskare och polaräventyrare som främst har hyllats för sina expeditioner på Grönland och Antarktis. 2014 och 2016 blev hon utnämnd till Årets kvinnliga äventyrare i Sverige. Johanna har en bakgrund som sjuksköterska, äventyrare, klättrare, skidåkare och föredragshållare. Johanna berättar om sina expeditioner och förmedlar viljan, glädjen och lusten att komma fram och nå sin dröm. Samma tankesätt kan användas för grupper eller privatpersoner som vill nå sina mål. Johanna inspirerar och motiverar genom att prata om drivkraft, positivt tänkande och hur du tar de små stegen som leder dig dit du eller ni som grupp vill.

Framflyttat pga Corona. Vi återkommer längre fram med nytt datum.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 17 Feb

Årsmöte med bildvisning av fjällfotografen

Årsmöte med föreläsning/bildvisning av fjällfotografen Thomas Johansson

• 17 Feb

Årsmöte

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Bildvisning av fjällfotografen Thomas Johansson som återkommer till oss med fina bilder och spännande berättelser!

Ingen kostnad för deltagande i årsmötet. Middag till självkostnadspris

Icke-medlem: Gratis

• 24 Feb

Samtal om lokala medier och demokratin

Samtal om lokala medier och demokratin med chefredaktör Hans Lindeberg, ÖP, som inledare. Vad händer när lokaljournalistiken utarmas, nya medier kommer till, ”fake news”, etc

Avgiften på 60:- / 80:- är inklusive fika.

• 24 Feb

Samtal om lokala medier och demokratin

Samtal om lokala medier och demokratin med Chefredaktör Hans Lindeberg

• 23 Apr - 24 Apr 2022

Skidutflykt till Almdalen

• 23 Apr

Eva Eklund berättar om livet i brukssamhället Hissmofors

Vi börjar med en vandring i samhället Hissmofors. Avslutar vid Folkets Hus med att Eva Eklund berättar om brukets uppbyggnad och om livet i brukssamhället

• 28 Apr

Vandring genom Östersunds historia med fokus på DDD, Dåtida Driftiga Damer.

Östersunds kvinnokarta togs fram av Meja-föreningen och lyfter stadens kvinnliga pionjärer och offentlig konst av kvinnor. Gunilla Nilsson Edler från Meja-föreningen som gjort stadsvandringar i Östersund sedan 1985 utgår ifrån kartan och berättar om staden ur kvinnornas perspektiv. Vi träffas vid Östersunds Västra station och vandringen tar 1.5-2 timmar.

Icke-medlem: 125 kr

• 14 Maj

Fågelskådning vid Tyssjöarna

I reservatet, som är ett fågelskyddsområde, finns två stycken kalksjöar omgivna av stora blekefält. Vi går långsamt på rampen ut mot fågeltornet vid norra sjön. Efter vägen tittar vi efter och lyssnar på fåglar. Ute vid fågeltornet hoppas vi få se ett antal sjöfåglar och vadare. Vi fikar vid ett vindskydd i anslutning till fågeltornet. I samarbete med Studiefrämjandet.

Matsäck och kläder efter väder. Om du har kikare och fågelbok så ta gärna med det.

• 26 Maj

Gökotta

Örjan Lundqvist och Allan Borgsten delar med sig av berättelser, sång och musik Ta med eget fika..

• 10 Jun

Båten S/S Alma samt besök på unika Sundinsgården

Vi startar med en båttur med S/S Alma af Stafre på den vackra Revsundssjön. Därefter äter vi lunch och när lunchen är avslutad, går vi gemensamt till Sundinsgården/slottet, där vi får en guidad tur.

Medlem: Pris ej bestämt

• 11 Jun

Besök Huså herrgård och Bielkes gruva

Vi börjar dagen med en kort vandring, ca 3km enkel väg, till Bielkes gruva. Besöker vackra och intressanta Huså Herrgård. Vi äter lunch och får en guidning av Herrgården. Därefter ges också möjlighet att besöka Gruv- och bruksmuseet liksom mineralmuseet, som båda ligger inom herrgårdens hägn.

Priset är inkl lunch och besök på museerna

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 12 Jun

Friluftsdag på Bynäset

Prova på friluftsliv och utrustning. T.ex. sätta upp tält och stormkök. Vandring på Bynäset, tipsrunda för barn och vuxna. Korv grillning.

Kläder efter väder. Grova skor för den som vill vandra.

Icke-medlem: Gratis

• 17 Jun - 19 Jun 2022

Upptäcksfärd i Frostviken

Dag 1 besök Alanäs skans från 2:a världskriget. Här skulle tyskarna stoppas om de invaderat från Norge. Militärhistoria i naturskön miljö med utsikt över Flåsjön. Övernattning Jormlien alternativt Gäddede, info senare. Dag 2 Vandring till Bjurälven från Leipikvattnet  t & r ca 10 km. Bjurälven är Skandinaviens största karstlandskap – ett säreget naturreservat. Bjurälven kallas också ”den osynliga älven” eftersom den bitvis rinner under jord. Längs älvfåran har vattnet format slukar, sifoner, doliner, trattar och grottor och längs stigen som leder fram till älven finns en unik flora. Från parkeringen i Leipikvattnet till Bjurälven är det ca 3 kilometer vandring. Vid början av karstområdet finns en raststuga och därifrån kan man sedan välja en slinga på 3 eller 6 kilometer runt området. Besök Ankarede kyrkplats på vägen till boendet. Dag 3 färd via Hällingsåfallet, se vårfloden och vidare längs Vattudalens västra strand med björnrika marker åter till Östersund. Egen bil eller samåkning. Boende två nätter Jormliens fjällgård

Pris för boende två nätter inkl 2 middagar och 2 frukostar presenteras på hemsidan och bekostas av enskilda deltagare

• 05 Jul - 07 Jul 2022

Vandring i Rogens naturreservat

Rogens naturreservat visar upp ett mycket fascinerande landskap med mycket sten och många små sjöar. Har man tur kan man få se den starkt lysande gröna varglaven, som växer på gamla stubbar och torrakor. Dag 1. Avfärd från Östersund ca kl. 8. Samling kl. 12 i Kärringsjön där vår vandring på 5 km startar. Vi går efter en ganska stenig stig till Rogenstugan, som ligger på en udde i sjön Rogen. Vi övernattar i Rogenstugan två nätter. Dag 2. Tänker vi oss att man badar, paddlar eller vandrar. Dag 3. Vandring tillbaka till bilarna 5 km. Vi kör sedan till Tännäs och går på myskoxsafari med guide. Vill vi så kanske vi kan äta middag tillsammans innan vi lämnar Tännäs. Medtag: Lakan, handduk, mat för tre dagar. Proviantförsäljning finns i stugan. Stugan tar kontant betalning.

Aktivitetsavgift till STF 100kr (ej medlem 200 kr) som ej återbetalas vid avbokning. Stughyra 2 nätter med bastu 900 kr för medlemmar. Myskoxsafari 175 kr. (Alla priser är från 2021) Kostnad för bilresa (ca 45 mil t.o.r), parkeringsavgift och vägavgift tillkommer.

Icke-medlem: 200 kr

• 06 Jul

Blomstervandring Getryggen

Vi träffas utanför fjällstationen och vandrar i lugnt tempo uppför det ganska branta fjället (600 meters stigning på 3000 meter fågelväg). Troligen kommer vi att få se väldigt många lappspiror, gullspiror och (gula!) fjällvioler. Samt andra typiska fjällväxter såsom svarthö, fjällveronika, rosenrot, fjäll- och dvärgdunört, fjällarv, fjällsippa, mossviol, lapp- och mossljung och fjälltrav. Förhoppningsvis får vi också se isranunkel på ca 1381 m ö h., dvs ca en meter under toppen! Vi tar fikapauser på lämpliga ställen på upp-och nervägen.

• 07 Jul - 09 Jul 2022

En del av Höga Kusten

Vandring utefter kusten på ”Höga kusten leden” från Norra porten. Guidat besök i Herrgårdsparken. Båttur till Ulvön En övernattning på Vandrarhem

Medlem: Pris ej bestämt

• 12 Jul

Gärde Hällristningar och Cafè Své Offerdal

Vi träffas vid Tångeråsens Bygdegård och åker gemensamt ner till Gärdesån. En kort promenad ner till forsen, där Anne-Marie Eriksson tar emot oss och berättar om hällristningarna. Därefter åker vi upp till Café Své och fikar

• 20 Aug - 21 Aug 2022

Vandring till Helags Fjällstation

STF Helags Fjällstation - STFs yngsta station som ligger med utsikt upp mot Helagstoppen (1797 meter över havet) och mot Sveriges sydligaste glaciär. Hit kommer vi för att njuta av fjällstationens miljö och utsikt, utbud av serverad mat, butik och en avkopplande bastu efter turen om så önskas. Dag 1 Bilresa Östersund-Ljungdalen. Vandring 12 km till Helags fjällstugor Dag 2 . Vandring 12 km Helags fjällstugor åter till Kläppen Ljungdalen för hemresa Egen bil eller samåkning. Boende en natt STF Helags Pris för boende en natt inkl middag och frukost tillkommer och bekostas av enskilda deltagare.

• 26 Aug

Topptur Storsnasen

Vi vandrar ca 7 km och många höjdmeter upp till toppen av Storsnasen, tittar på utsikten och hälsar på ängeln Hope innan vi vandrar samma väg tillbaka. Vandringen är krävande då det är ganska många höjdmeter som ska vandras. Vi går i lugn takt, och tar många små micro-pauser och någon längre fikapaus, Men det krävs ändå att du orkar gå uppför i flera timmar och i bitvis väldigt stenig terräng. Ta med fika och energi att fylla på med efter vägen. Ta med kläder för alla väder. Lite drygt första kilometern kan vara blöt.

Vi kan tyvärr inte styra över vädret, vid väder som dimma eller blåst eller om det är för regnigt / blött så stället vi in. Detta då vi inte vill riskera att någon halkar på blöta stenar, eller inte ser riktigt i en ev dimma.

• 10 Sep

Vandringensdag Forsaleden

Vi träffas vid parkeringen vid forsaån och vandrar i lugnt tempo längs leden mot Härravaden i någon kilometer. Vi tittar på hällsristningar längs vägen och njuter av den vackra miljön. Om vädret är med oss fikar vi på en lämplig klippa, annars stannar vi till i ett vindskydd. Vi anpassar dagen lite efter väder och hur halt och blött det blir och ser till att må så gott som möjligt.

• 10 Sep

Vandringensdag i samarbete med St. Olavsleden och STF

Vi åker i egen buss upp till Skalstugan. Där vandrar vi genom vacker terräng fram till norska gränsen och vidare till Ådalsvollen. Medtag egen lunch och kläder efter väder. Cirka 15 km relativt lätt vandring. Vår guide för dagen är Putte Eby, välkänd historieberättare och ledutvecklare. Buss tillbaka till Östersund. Åter cirka kl 18.00

Icke-medlem: 125 kr

• 12 Okt

Okt

Besök på Frösöhandtryck

Vi gör ett besök på Frösöhandtryck och får se tillverkningen av deras alster.

• 10 Nov

studiebesök på Woolpower

Rundvandring och besök i Woolpowers nya fabrik i Torvalla, information om process och framtidsutsikter. Woolpower har sedan 1969 lokalt tillverkat hållbara kläder med hög miljömedvetenhet, kvalité och goda arbetsförhållanden i Östersund. Möjlighet till rabatterade inköp under kvällen

• 16 Nov

Vad händer i Östersund?

Information och diskussion kring Östersunds tillväxt och utbyggnad. Stadsarkitekt Maria Boberg ger en bred information om nya bostadsområden, företagsetableringar och övrigt som händer i Östersund på planeringsfronten.