Besök vid Nässjö Järnvägsmuseum

placeholder for local activities whithout image.

STF Höglandet

25 Okt

Inte medlem
Tisdag 25 oktober kl. 11.00 Anmälan: Bengt-Olof Svensson 070-724 11 36; e-mail: svenssonbengtolof@gmail.com senast fredag 14 oktober. Samling: Lokstallet, Gölgatan, Nässjö.
På Nässjö Järnvägsmuseums område finns en utställning som visar järnvägens utveckling i Nässjö och de järnvägar som utgick därifrån. Här finns en bangård där man kan beskåda lok och vagnar av olika slag. Man kör även resor till olika delar av landet, oftast med ett rapidlok med 60-talsvagnar. På sträckor som saknar el över spåren kör man med ånglok eller diesellok. Vi börjar med en guidad rundvandring i lokstallet och får information om verksamheten. Därefter förflyttar vi oss till Ångsågen, Brogatan 10, och äter lunch i museets restaurangvagn. Efter lunch blir det en guidad visning av museet och vi får en inblick i järnvägens historia. Vi avslutar dagen med em-kaffe och får en presentation av Nässjö som järnvägsknut.
  • Senaste datum för anmälan: 14/10
  • Samling: Lokstallet, Gölgatan, Nässjö. , 11:00
  • Plats: Nässjö
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Bengt-Olof Svensson 070-724 11 36

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 23 Aug

Aug

Besök på Rås gård och vandring i Tranås utmed Svartån

Rås gård ligger i Illerns naturreservat ca 3 km söder om Tranås. Gården har anor från medeltiden. Här bedriver kommunen idag olika integrations- och arbetsmarknadsutbildningar. Vi får en presentation av dessa och gör en rundvandring i omgivningarna. Efter lunch gör vi en guidad vandring utmed Svartån i norra delen av staden och får information om Tranås framväxt från 1800-talet fram till nutid.

Tisdag 23 augusti kl. 10.00 Anmälan: Maj-Britt och Sören Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast söndag 14 augusti. Samling: Rås gård, Tranås. Vägbeskrivning vid anmälan. Medtag fm-fika!

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 230 kr

• 10 Sep 2022

Höstvandring på Anebyleden på Vandringens dag

Vi vandrar en sträcka på ca 8 km från Gransnäs till Aneby och avslutar med middag ca kl. 14 på någon restaurang i Aneby. Det går bra att enbart deltaga i vandringen. Kostnad: 50 kr, icke STF-medlem 80 kr Middag inkl. dryck och kaffe betalas av deltagarna själva direkt till restaurangen.

Lördag 10 september kl. 09.30 Anmälan: Kjell Rosgren 070-318 67 06; e-mail: kjell@rosgren.com senast fredag 2 september. Samling: Parkeringen vid ICA Supermarket, Storgatan 54, Aneby. Medtag förstärkt fika, sittpall/sittunderlag och gärna vandringsstavar och kikare och något att lägga svamp i vid ev. svampplockning.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 22 Sep

Husqvarna Museum och fruktsafari hos Rudenstams

Vi börjar med en promenad i Smedbyområdet och avnjuter vårt kaffe i Smedbyparken. Därefter besöker vi Husqvarna Museum, där vi får en guidad rundvandring. Husqvarna Museum är inrymt i en äldre del av Husqvarna Vapenfabrik, och här visas nästan fyra sekler av Husqvarna AB:s historia, från musköttillverkning för armén på 1600-talet till dagens produktion. Efter lunch på Kroatorpet i Huskvarna förflyttar vi oss till Rudenstams fruktodlingar i Gisebo norr om Huskvarna. Vi åker på fruktsafari och får se odlingarna på närmare håll, tittar på sorter och odlingstekniker och besöker packeri och lager. Dagen avslutas med em-kaffe, och det blir tillfälle till inköp i gårdsbutiken, där det förutom flera sorters äpplen från gården också finns varor från lokala leverantörer i närområdet.

Torsdag 22 september kl. 09.30 Anmälan: Vincent Bågefalk 0140-187 75; 073-800 16 50; e-mail: vincent.bagefalk@hotmail.com senast måndag 12 september. Samling: Parkeringen vid Husqvarna Museum, Hakarpsvägen 1, Huskvarna. Medtag fm-kaffe!

Medlem: 500 kr

Icke-medlem: 530 kr

• 11 Okt

Från Bredestad till Stjärneborg

Bredestad omnämns 1337 som egen socken. Kyrkan är en romansk stenkyrka från 1100-talet med sakristia och trätorn från senare tid. Det har också kommit fram rester från en tidigare träkyrka. Vår guide berättar om olika fornminnen, byggnader och verksamheter i kyrkbyn i Bredestadsdalen. Efter lunch på Byn i Aneby förflyttar vi oss till närliggande Stjärneborg, där vi får information om Malte Liewen Stjerngranats spännande liv med tillkomst av hembygdsmuseum, slottsbygget Stjärneborg och gravpyramiden ute i skogen. Vi avslutar dagen med em-fika.

Tisdag 11 oktober kl. 10.00 Anmälan: Maj-Britt och Sören Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast söndag 2 oktober. Samling: Utanför Bredestad kyrka. Medtag fm-kaffe!

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 330 kr

• 25 Okt

Besök vid Nässjö Järnvägsmuseum

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 330 kr

• 29 Okt

Djuren på fjället

Naturfilmaren Ingemar Lind kommer återigen på besök i Eksjö och presenterar sin film med följande ord: ”Under årmillionernas lopp har evolutionen kastat tärning. När så en sexa kommit upp har man avlat på den. På så sätt har de djur, fåglar och växter som lever i detta landskap vi kallar högfjället anpassat sig. Evolutionen har även sett till att allt skall ske i samklang, i harmoni. Till en början fungerade allt enligt dessa regler. Men, så kom människan in i bilden och evolutionens tärning hamnade nu lätt på sned. Så inleder jag berättelsen om djuren på fjället där människans påverkan på det vilda inte alltid är av godo. Många exempel har jag på nära håll kunnat notera under mina år här till fjälls.” Samarrangemang med Eksjö SNF och Studiefrämjandet. Kostnad inkl. fika: 100 kr

Lördag 29 oktober kl. 14.00 Plats: Eksalen, Juventum, Itolv-området, Eksjö

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 20 Nov

Höstfinal på Gransnäs

Vi samlas på Gransnäs Ungdomsgård, Aneby, och njuter av en välsmakande måltid. Därefter fortsätter eftermiddagen med trevlig samvaro och fin underhållning.

Söndag 20 november kl. 13.00 Anmälan: Maj-Britt Maderud 0140-31 11 65; 070-829 18 97; e-mail: maderud01@gmail.com senast söndag 6 november.

Medlem: 240 kr

Icke-medlem: 300 kr