Vandring vid Ire söndagen den 2 oktober

STF Östra Blekinge

02 Okt

Inte medlem
Start kl. 9.45 vid 4-timmars parkeringen vid Amiralens busshållplats i Lyckeby. Alternativ samlingsplats Ire naturreservats parkering 11.00 för dig som kör direkt. Ire ligger 2 mil norr om Karlshamn utmed Gamla Tingsrydsvägen , går även att nå från väg 29. Vandringens längd ca 5km. Vandringsledare Johan Ryberg 0709-240824. Medtag matsäck
Naturreservatet är ett utmärkt exempel på ett ålderdomligt, traditionellt småskaligt odlingslandskap. Du befinner dig i trakter som i stort sett ser likadana ut som de gjort i hundratals år. Ire by är troligen från den äldre medeltiden. Den äldsta, kända uppgiften om byn är från år 1658, då det fanns endast en gård i byn. Därefter är byns historia väldokumenterad. Gårdar har delats upp och slagits samman. Numera finns 2 gårdar kvar. Håkansgården och Josefsgården.
  • Samling: Amiralens busshållplats Karlskrona , 09:45
  • Plats: Ire naturreservat
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Johan Ryberg 0709-240824

Typ av aktivitet: Vandring

• 02 Okt

Vandring vid Ire söndagen den 2 oktober

• 09 Okt

Höstvandring i Nättraby söndagen den 9 oktober

Vi vandrar längs Nättrabyåns slingrande väg mot skärgården. Vi ser Nättraby kyrka, Vrängö, Orrekulle, utsikten mot Karlskrona och avslutas med en sträcka där den gamla järnvägen legat. Det var järnvägen som gick mellan Nettraby-Alnaryd-Elmeboda populärt kallad ”krösnabanan”.

Start vid Amiralens busshållplats i Lyckeby kl 10. Nättraby centrum (vid ICA Nättran) ca 10.30 för dig som kommer direkt. Lätt vandring ca 8 km, beräknad tid för vandringen är ca 1.5-2 timmar. Medtag fika, vi tar fikapaus vid Orrekulle. Vandringsledare/guide: Torbjörn Haraldsson 070-1319420

• 13 Okt 2022

Medlemsmöte torsdagen den 13 oktober

Vi träffas under gemytliga former för att diskutera olika aktiviteter och vandringsönskemål i STF Östra Blekinges programplanering inför 2023. Kom med förslag. Vi bjuder också på möjlighet till inspirerande bildvisning denna kväll.

Torsdagen den 13 oktober Plats Havgårdens Café Nättraby kl 18.30 STF bjuder på god förstärkt fika. Anmäl att Du kommer till ordföranden Torbjörn Haraldsson tel 0701319420

• 29 Jan

Vintersport Alljungen söndagen den 29 januari 2023

Vi anpassar oss efter vädret och promenerar eller gör någon vinteraktivitet efter individuella önskemål. Efter en lagom ansträngande tur äter vi medhavd matsäck i Friluftsfrämjandets stuga

Start kl 10.00 vid Amiralens hållplats för lokalbussar. Härifrån sker samåkning. Alternativ, kl 10.30 på parkeringen vid Friluftsfrämjandets lokaler i Alljungen. Kör väg 28. Ta av mot Alljungen strax norr om Nävragöl. Medtag matsäck. Info Torbjörn Haraldsson 070-1319420 Medtag matsäck

• 08 Feb 2023

Årsmöte onsdagen den 8 februari 2023

Årsmötesförhandlingar kl 19.00 följt av gott fika (med fralla) som lokalavdelningen bjuder på. Här kan finnas utrymme också för den som tagit bilder under vandringar vi genomfört eller kan ha som vision inför kommande säsonger. Motioner till årsmötet ska vara styrelsen till handa senast 31 december 2022. Väl mött!!

Välkommen till Havgårdens café i Nättraby kl 19.00. Anmäl att Du kommer till ordföranden Torbjörn Haraldsson tel 070-1319420.