STF Wij Trädgårdshotell

Upplev

Där norr möter söder ligger det lilla samhället Ockelbo.  Endast en par timmar från Stockholm och strax norr om Gävle hittar du äventyr i en bygd med lång historia av natur och kulturupplevelser. Den gamla bruksbygden i Gästriklands skogar dignar av sevärdheter och det är just skogen, jorden och järnet som genomsyrar Ockelbos historia.

Att göra på Wij Trädgårdar

Wij Trädgårdar är en ekologisk trädgårdspark som sprudlar av liv, upptäckarlust och nybyggaranda! Gå en guidad tur och se de olika tematrädgårdarna. Här kan du inspireras och uppleva med alla dina sinnen. Under sommaren har vi dessutom säsongsanpassade temadagar som hälsodagar, landskapsdagar och rosdagar.

I Trädgårdsköket äter du god vällagad mat i trevlig miljö. Många av ingredienserna odlas i den egna köksträdgården. Besök Fröken Frisks utställning och lär dig mer om nyttig mat och hälsa.

Valsverket är ett mycket välbevarat industrihistoriskt minnesmärke. Kika in i smedjan och se hur smide går till. Handsmidda produkter finns till försäljning. Om du vill kan du gå en prova på kurs i smide.

I Wij Trädgårdsbutik hittar du personliga detaljer för dig, ditt hem och din trädgård. Butiken är i ständig förändring och utbudet växlar efter säsongerna. Under högsäsong (juni till september) finns fler butiker på området. Turbin Konsthantverk och Eko-torget håller till i den gamla tröskladan vid Wij-dammen och H.E.M slöjd hittar du i snickarboden i närheten av Wij Trädgårdskök.

I Ateljen ordnas olika utställningar och evenemang under året. Håll koll på vår hemsida. Gå en historieguidning i den anrika herrgårdsbyggnaden och lär mer om Catharina Bröms, kvinnan bakom Ockelboverken, det mest framgångsrika bruksföretaget i Gästrikland på 1700-talet.

För barnen

På området finns en stor fin lekplats med rutschbana, klätterställning och gungor att släppa loss i. Perfekt för äventyrslystna och leksugna barn. Här finns även Barnens trädgård med slingriga gångar, spännande kojor samt mindre rum och gläntor som baseras på blommor och grönsaker. Varma dagar är ett dopp i Wijdammen perfekt.

Promenera & Vandra

Hälsans stig går alldeles utanför dörren. Stigen leder genom tall-allén på Wij Trädgårdar, längs med Bysjöns strand och ut på fornminnesområdet Fornwij. Här finns vindskydd och eldstad. Vill du gå längre kan du vandra Gästrikeleden. Det finns många utmärkta motionsstigar och vandringsleder och vi tipsar gärna!

Rönnåsen är ett av våra käraste friluftsområden och utflyktsmål. Från Rönnåsens topp, cirka 8 kilometer från Ockelbo centrum, och 270 meter över havet, har man en underbar utsikt över en stor del av norra Gästrikland. Området är perfekt för en fin utflyktsdag för både stora och små. Den barnvänliga Mullestigen riktar uppmärksamheten mot djur och natur med sina små figurer och klurigheter. Från Mullestigen kan man vandra ut till klapperstensfältet där man byggt en tillgänglighetsanpassad utsiktsplattform. Här finns också en äventyrsstig för barn i anslutning till den stora parkeringen. Det finns utmärkta träningsmöjligheter i och omkring Rönnåsen med motionsstigar och vandringsleder. Man kan välja de tekniska stigarna som leder upp efter skidliften eller stigar med mindre fallhöjd runt berget. På Rönnåsen finns möjligheterna att välja graderade leder på några kilometer upp till ett par mil. Passa även på att ta en paus och njut av den underbara naturen och utsikten, det finns vindskydd med eldstad.

Järnriket och bygden

Gästrikland kallas med rätta för Järnriket och är ett samlingsnamn för flera intressanta resmål med järnets förtecken, där Wijs valsverk är en av de historiska platserna som visar bygdens stolta historia. På Länsmuseet i Gävle kan man lära sig mer om hur järnet i över 2000 år har format livet och landskapet i GästriklandHär finns hisnande gruvschakt, vackra bruksmiljöer, smedjor, masugnar, moderna stålverk och arkitektur av världsklass – Järnriket bär på många berättelser.

I närheten av Ockelbo finner du exempelvis Jädraås bruk, Axmar bruk och Högbo bruk med flera. I Sandviken kan du besöka Bruksmuseet Smedsgården och få en fin insikt i hur livet tedde sig på de gamla bruken. Här visas bostäder från olika tidsepoker och du får en inblick i hur arbetare och förmän med familjer bodde vid sekelskiftet och på 40- och 50-talen.

Spännande besök på de många bruksherrgårdarna är att rekommendera. Både på Axmar bruk och i Wij fanns det framgångsrika kvinnliga brukspatroner – missa inte historierna om Järn-Brita i Axmar och Catharina Bröms på Wij herrgård i Ockelbo,  ”Nådig frun på Wij”.

Besök Oklagård med Ödmårdens stavkyrka och känn historiens vingslag. Detta är en nyuppförd tidigmedeltida stavkyrka med kringbygd timmergård. Här erbjuds guidade turer.

Vinteraktiviteter

Längdskidåkning. Vi har flera fina motionsspår i vår kommun. Många spåras som skidspår på vintern och samtliga drivs av eldsjälarna i våra föreningar. Redan tidigt på säsongen finns preparerade spår i närbelägna Högbo. Där kan du åka på konstsnö för både klassisk stil och skate.

Långfärdsskridskoåkning på den upplogade isbanan på Bysjön.

Utförsåkning i Kungsberget. Här finns 24 pister och 14 liftar.

Fler upplevelser

Cykla Mountainbike. Cykelleder och banor finns inom några kilometer, bland annat de fina stigarna kring Rönnåsen och leder till Högbo, Jädraås & Kungsberget.

Paddla kanot i Bysjön, fråga i vår reception om du behöver hjälp med att hyra kanot.

Fiska Ockelbo erbjuder fina fiskevatten. Inom kommunen har vi 226 sjöar och tjänar och ett femtontal åar och bäckar som erbjuder ett spännande fiske. Allt ifrån abborrmete vid bryggan till jakten på dom guldiga öringarna i Åmotskogarna!

Bada utomhus. Vi har en mängd badplatser att välja mellan. Om vädret inte tillåter utomhusbad finns även en simhall i centrala Ockelbo.

Mackmyra Whisky Ett besök på de världskända whiskydestilleriet Mackmyra Whisky är spännande oavsett om du tycker om whisky eller inte. En intressant berättelse om hur whiskyn framställs med typiska lokala toner av enris och torv, samt hur den lagras i den gamla gruvan någon mil bort, ger en intressant insikt i svenskt hantverk.

I Ockelbo Älgpark kan du träffa skogens konung på nära håll.

Gå på Ockelbo marknad. Marknaden återkommer 2 ggr per år, under sommaren och vintern.

Besök hembygdsgården Pålsgården. Gammaldags lanthandelsmuseum och kafé sommartid.

Åk ångtåg i Jädraås. Jädraås-Tallås Järnväg JTJ är en 6 km lång museijärnväg. Turen är en särskild upplevelse och rekommenderas varmt.

Kulturhistoriska sevärdheter – vi har många förslag på fantastiska kulturhistoriska platser och hjälper gärna till med tips och förslag.