STF Saltoluokta Fjällstation

Saltoluokta - Dagstur till Ravinen

Följ med på en guidad tur till en gömd pärla i Saltoluoktas omgivning; Áhusjgårsså, ravinen som klyver landskapet mitt itu och är en tydlig lämning från inlandsisen.

Turen startar från fjällstationen och går genom skogen. Vi följer ravinen nerifrån, mitt mellan de branta klippväggarna. Detta är hem för såväl lodjur som fjällvråk. I slutet av ravinen finns ett mäktigt isfall precis där väggarna vidgas. Sedan tar vi oss den sista biten upp ur ravinen och ut på de vita vidderna igen. Turen går tillbaka via kalfjället ner genom fjällbjörkskog. En varierad tur som bjuder på det bästa i omgivningen.

I priset ingår:
Matsäck
Guide

Förkunskapskrav:
Medelgod skidvana, klara av åka turskidor i varierad terräng. Turens totala längd är ca 8 km.

Bra att veta:
Turskidutrustning tillhandahålls av gästen
För större grupper (min 6 personer) kan vi ordna avgångar andra dagar. Detta måste förbokas minst 2 veckor i förväg till saltoluokta@stfturist.se
För bokningsvillkor, se informationsblad

Kategorier: