Familj på vandring i skogen

Värmlandsleder

Värmland är ett kontrasternas landskap där du hittar en skärgård med kala klippor, djupa storskogar där vargen ylar och timmerflottar där du sover under stjärnorna. Här har du alltid nära till naturen och vandringsleder finns det gott om. Korta, långa, enkla eller lite mer avancerade – det är bara att välja!

I Värmland möter du ett skiftande landskap: från jordbruksbygderna närmast Vänern, via de djupa skogarna runt Fryksdalen och Klarälvsdalen till de fjällnära områdena i norr. Vid sidan av vacker natur finns många historiska platser och sevärdheter, som påminnelser om människors liv och leverne förr i tiden.

Genom Föreningen Värmlandsleder har regionen kvalitetssäkrat vandringsleder som möter särskilda krav när det gäller märkning, information och löpande skötsel. Värmlandsleder finns i flera kommuner och passar för dagsturer av varierande längd. Vid sidan av de kvalitetssäkrade lederna finns mycket annan fin vandring i Värmland, till exempel Glaskogens naturreservat och Finnskogsleden som sicksackar sig fram och tillbaka över gränsen mot Norge.

Snabbfakta

Karta
Etappkartor på Värmlandsleders hemsida.

Ledens längd / etapper
120 km / 12 etapper på 2,3 km – 30 km

STFs boenden i närheten
STF Medskog/Östra Ämtervik Vandrarhem, STF Ransbysätern Vandrarhem, STF Sunne Hembygdsgård B&B och STF Torsby Valbergsängen Vandrarhem.

Läsvärt och länkar
Om Värmlandslederna och Visit Värmland.