Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Detaljbild på vandrares ryggsäck

Helags – Kläppen/Ljungdalen

Det här är en lätt sträcka. Under den här turen vandrar du på en vältrampad stig i en enastående fjällmiljö med Helagsmassivet i ryggen.

Den första halvan av vandringen går på torr hedmark innan terrängen så småningom övergår till fjällbjörkskog. Omkring Kesusjön, väster om Ljungdalen, ligger det många sportstugor och en fin fäbodvall.

Den sista biten går du på en körväg. Från Kläppen är det 6 kilometer bilväg fram till Ljungdalen där ett vandrarhem väntar. Det finns taxi i området.

Fjällkarta
Z6 Lantmäteriet 1:100 000
Z8 Lantmäteriet 1.100 000
Z54 Lantmäteriet 1:50 000