Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Barnfamilj på vandring

Halgåleden vid Brattfallet

Det mäktiga Brattfallet är startpunkten för den knappt sju kilometer långa Halgåleden. Vandringen är bitvis krävande, med stora nivåskillnader, men bjuder på geologiska värden och storslagen utsikt över Klarälvsdalen.

Brattfallet är ett tio meter högt vattenfall som går djupt i en ravin. Vattenfallet och Halgåns kanjon har i alla tider varit ett besöksmål. Över kanjonen går en hög och vacker gammal stenbro från 1923. Tre vandringsleder utgår från Brattfallet, varav två av dem är korta och enklare. 1-kilometersslingan följer en äldre hästväg uppströms älven, den är delvis anpassad för den som cyklar. Halgåledens strövslinga är 2,3 kilometer skogsstig, och längs vägen finns stationer med aktiviteter för barn i åldern 7-12 år. I närheten av Brattfallet och Halgåleden finns även många fornlämningar och rester från Halgå bruk.

Karta
Broschyren om Halgåleden finns tillgänglig gratis på Hagfors Turistinformation. Terrängkartan 635 Stöllet.

Etappens längd / deletapper
6,8 km, 2,3 km resp 1 km