STF Nära dig

Britt Nilsson

stfkatrineholm@stfturist.se

Postadress

STF Katrineholm Lokalavdelning - Stora Malmsvägen 8 A Lgh 1001, 64150 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 07 Sep - 07 Dec 2017

Torsdagspromenaderna börjar

Promenader på stigar, cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Takten är samtalsfart och varar drygt en timme. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm

Startplatserna växlar kontakta ledaren för information

• 08 Nov - 22 Nov 2017

Kurs i hjärt- lungräddning och brandbekämpning

Göran Nilsson på Västra Sörmlands Räddningstjänst är utbildare på Räddningstjänstens övningsfält och lektionssal på Bievägen. Du får lära dig hjärt- lungräddning och hur hjärtstartare fungerar. Även hur...

Kursen kommer att vara vid tre tillfällen

• 11 Nov 2017

Besök i Astrid Lindgrens hem

Kom med på ett besök hemma hos Astrid Lindgren. Du stiger in i hennes hem på Dalagatan 46 i Stockholm. Där har hon bott och verkat sen tidigt 40-tal, skrivit de berömda barnböckerna samt debattartiklar...

Datum är preliminärt eftersom det är beroende på när biljetterna släpps. Resa, mat och fika under dagen tillkommer.

Medlem: 160 kr

• 06 Dec 2017

Efterlängtad Grötkväll på Ramsjöhult

Här kommer en favorit åter. Du umgås med vännerna i STF Katrineholm och njuter av den sprakande brasan. Gröt och skinksmörgås är ett måste, glöggen likaså. Frågesport och sång står också på programmet.

Medlem: 50 kr

• 11 Jan - 07 Jun 2018

Torsdagspromenaderna börjar

Kom med på promenader på stigar, cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Takten är samtalsfart och varar drygt en timme.

Ring ledaren efter första gången eftersom startplatserna växlar

• 06 Feb 2018

STF Katrineholms Årsmöte

Välkommen på STF Katrineholms årsmöte. Efter förhandlingarna serveras en lättare förtäring. Underhållning blir det också.