STF Katrineholm Lokalavdelning

Britt Nilsson

stfkatrineholm@stfturist.se

Postadress

STF Katrineholm Lokalavdelning - Stora Malmsvägen 8 A Lgh 1001, 64150 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 06 Sep - 13 Dec 2018

Torsdagspromenaderna börjar

Promenader på stigar, cykel- och gångvägar i Katrineholm. Takten är samtalsfart och varar ca 1,5 tim. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm. Ring ledaren de efterföljande gångerna eftersom...

• 23 Sep

Katrineholms Föreningsmässa, Duveholmshallen

Kom och träffa oss på mässan och få reda på lokalavdelningens verksamhet. Du erbjuds också att bli medlem om du så önskar.

• 30 Sep

Höstutflykt i svampskogen

Lär dig mer om svamparna i skogen, vilka som är ätliga och vilka du ska undvika. Bo Karlsson från Naturskyddsföreningen är din guide. ta med svampkorg och matsäck för dagen.

Samarr. med Naturskyddsföreningen

• 16 Okt

Okt

Filmvisning av Ingemar Lind - Vildmarksfåglar

Kom med på en visning med bland annat sångsvanarnas hälsningsceremonier och med fokus på naturens egna ljud. Känn den riktiga vildmarksstämningen långt från vardagens buller och stress.

Samåkning från Röda Ladan kl 18.15 Samarr. med Vingåkers Naturskyddsförening och Studiefrämjandet.

Medlem: 80 kr

• 23 Okt

Okt

Studiebesök på potatispackeriet i Odensbacken

Dan Segelström visar dig hanteringen i packeriet och berättar om verksamheten. Potatisarna levereras till bl.a ICA

Begränsat med platser - först till kvarn gäller

• 24 Nov

Baka ditt eget tunnbröd i Sonjas Bagarstuga

I bagarstugan guidar Sonja Gullbrand i konsten att baka tunnbröd. Ta med fikakorgen, STF bjuder på smör och ost så du kan avsmaka ditt bröd.

Tillkommer 5 kr/bröd du bakar.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 05 Dec

Grötkväll på Ramsjöhult

Du umgås med vännerna i STF Katrineholm och njuter av den sprakande brasan. Gröt och skinksmörgås är ett måste glöggen likaså. Frågesport och sång står på programmet.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr