STF Abisko Turiststation

Mer om STF Abisko Turiststation

24 juni – 26 september har vi öppet med full service i form av restaurang för frukost, lunch och 3-rätters middag, guidade turer, butik med uthyrning samt linbanan upp till STF Aurora Sky Station.

STF Abisko Turiststation är Svenska Turistföreningens nordligaste boende som ligger 250 kilometer norr om polcirkeln. Du hittar oss i Abisko nationalpark med utsikt över Abiskoalperna, berget Nuolja, Lapporten och den stora sjön Torneträsk.

Besökare från hela världen kommer till Abisko för att uppleva det arktiska Sverige, fjällen och de typiska ikonerna Kungsleden, Lapporten, STF Aurora Sky Station, Torneträsk, Nuolja och Abisko nationalpark. Naturfenomenen norrsken och midnattssol är också möjligt att uppleva här.

Receptionen
Receptionen nås över disk, per telefon eller via e-post. Bokningar kan du göra online dygnet runt. Öppettiderna kan variera beroende på säsong. Vi har begränsad service i maj, i början av juni samt slutet av september till mitten av november. Kontakta oss på abisko@stfturist.se eller 010-190 2400 för aktuella öppettider.

Incheckning sker tidigast klockan 15:00 och utcheckning senast klockan 10:00. Vi har ett litet bagagerum där du kan förvara dina väskor om du anländer innan incheckning.
Wi-Fi finns tillgängligt i huvudbyggnaden och i självhushållet Keron. Vi accepterar VISA, Mastercard och American Express.

Gratis parkering finns öster om Abisko Naturum samt på den stora parkeringen vid järnvägsstationen. För långtidsparkering hänvisar vi våra gäster till den stora parkeringen vid järnvägsstationen.

Boende
Med 377 bäddar är Abisko den största fjällanläggningen av Svenska Turistföreningens boenden. Bäddarna är fördelade på rum i huvudbyggnaden, vandrarhemmet Keron och i våra stugor. Hos oss har du alltid tillgång till dusch, toalett, kök, torkrum, bastu, tvättmaskin och sällskapsrum. Alla våra rum är rökfria. Linneset går att hyra i receptionen. I huvudbyggnaden ingår linneset.

Restaurang
I huvudbyggnaden ligger Restaurang Kungsleden där det serveras frukost, lunch och kvällens middag. Det finns även möjlighet att packa ihop sitt eget lunchpaket under frukosten som du kan ha med dig på dagens utflykt eller tågresa.
Restaurangen är KRAV2-märkt och använder lokala råvaror i så stor utsträckning som möjligt.
Reservera bord till middagen, i samma namn som logibokningen, samt meddela behov av specialkost i god tid genom att kontakta restaurangen på telefon 010-190 2403 eller maila abisko.restaurang@stfturist.se.

Butik
I vår butik kan du proviantera och utrusta dig inför fjällturen. Här finns ett utbud av friluftskläder, friluftsutrustning, livsmedel, hygienartiklar, souvenirer m.m. Har du funderingar eller vill du hyra utrustning kontakta butiken på abisko.butik@stfturist.se eller 010-190 2309.
Läs mer om butiken här https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-abisko-turiststation/butik-uthyrning/

Se och göra/aktiviteter
I Abisko startar eller slutar Kungsleden. Du kan också följa med våra guider på olika aktiviteter både vinter och sommar. Vi erbjuder även en härlig vedbastu nere vid Torneträsk.
Vi rekommenderar också ett besök uppe på STF Aurora Sky Station (www.auroraskystation.com) för att skåda norrsken/midnattssol och njuta av den enastående utsikten över Lapporten, Torneträsk och Abiskoalperna.

Läs mer om våra aktiviteter här https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-abisko-turiststation/aktiviteter/

Linbana
Med vår linbana kan du ta dig upp på fjället Nuolja, sommartid för att uppleva vandring över trädgränsen, eller vintertid för skidåkning i Nuolja Offpist eller turskidåkning på kalfjället.

Varmt välkommen till Abisko!

Bra att veta när du bokar

Mellan 27 sep – 17 nov har Abisko öppet med ett begränsat utbud. Receptionen och butiken är öppen några timmar per dag och du kan boka rum på vandrarhemmet eller någon av våra stugor.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er