Frågor & svar
Här får du svar på de vanligaste frågorna om Abisko och Lapplandsfjällen.
Rum & boende
Hur gör jag när jag vill boka?
Hur gör jag när jag vill boka?
Du kan ringa oss på 010-190 2400, skicka ett mail till bokningen@stfturist.se eller boka via vår hemsida www.svenskaturistforeningen.se/abisko. Våra telefontider kan variera, men vi har öppet dagligen året runt.
Vilka typer av boende finns det på Abisko Turiststation?
Vilka typer av boende finns det på Abisko Turiststation?
Vi har tre typer av boende: Hotellet i huvudbyggnaden, självhushållet Keron och våra Stugor.
På hotellet finns det både dubbelrum och enkelrum med dusch och toalett på rummen. Bäddning, städning och frukost ingår i priset.
I vårt självhushåll Keron har vi 4-bäddsrum och 6-bäddsrum (rummen går bra att boka själv även om man inte är 4 personer). Dusch, toalett, bastu finns i korridoren. Fullt utrustat gemensamt kök finns på ovanvåningen. Det finns även flerbäddsrum om du vill bo ännu billigare.
Stugorna har ett basutrustat kök, dusch och toalett. På bottenvåningen finns kök med matplats samt ett stort allrum. På ovanvåningen finns 2 sovrum.
Vad har jag för förmåner som medlem i STF?
Vad har jag för förmåner som medlem i STF?
Förutom att du har 100 kr i rabatt på ditt boende varje natt, har vi även olika medlemserbjudande i butiken, så håll ögonen öppna!
Har du fler funderingar kring medlemskap, eller vill teckna ett, ta gärna en titt på:
Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Incheckning är tidigast 15.00 och utcheckning senast 10.00
Finns det täcken och kuddar på rummen?
Finns det täcken och kuddar på rummen?
Det finns både täcken och kuddar på alla rum. I huvudbyggnaden ingår linne och bäddning. Bor du i stuga eller på Keron behöver du kunna täcka alla sängtextilier för din egen hygien och säkerhet. Vi rekommenderar att du har med ett eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan. Du kan även hyra sängkläder om du inte vill ta med eget.
Måste jag förboka rummet?
Måste jag förboka rummet?
Vi rekommenderar fortsatt att du som gäst förbokar din övernattning på våra fjällstationer. I mån av plats finns även möjlighet att boka och betala din övernattning vid ankomst. Vi kan dock inte garantera plats om du inte har förbokat, annat än i nödsituation då du alltid får tak över huvudet. Samtliga bäddar i våra flerbäddsrum är bokningsbara. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
Måste jag dela rum?
Måste jag dela rum?
Det beror på vilken typ av rum du har bokat. Vill du vara säker på att få ett eget rum, rekommenderar vi att du bokar i förväg.
Kan jag låna spjälsäng?
Kan jag låna spjälsäng?
Ja, vi har spjälsängar där sängkläder ingår. Säg gärna till när du bokar, så du är säker på att det finns.
Finns det torkrum?
Finns det torkrum?
Bor du i hotellet så finns torkrum i varje flygel. På vandrarhemmet Keron finns två torkrum på bottenplanet.
Vilka öppettider har Abisko Turiststation?
Vilka öppettider har Abisko Turiststation?
Turiststationen har öppet året runt med begränsad service under maj och oktober samt delar av november. Kontakta oss gärna för närmare information om du planerar att komma någon av dessa månader.
Får jag tälta på området?
Får jag tälta på området?
I anslutning till STF Abisko Turiststation finns en av tre tillåtna tältplatser i Abisko Nationalpark.
Vid tältplatsen finns ett servicehus med toalett och dusch samt diskrum (ej kök). Servicehuset är stängt vintertid och tältare hänvisas till Vandrarhem Keron, ca 400m från tältplatsen, för dusch och toalett.
På tältplatsen finns en, av Länsstyrelsen iordningsställd, eldplats samt vedbod. Serviceavgiften betalas i receptionen i huvudbyggnaden och är 200 kr/dygn som medlem (300 kr icke medlem). Barn 6-15 år betalar halva priset (0-5 år gratis). Din tältplats går ej att förboka. Incheckade gäster får en markeringsbricka vilken fästs på tältet under vistelsen. Middag för tältare bör förbokas, vilket kan göras tidigast 7 dagar före ankomst via bokningen@stfturist.se. Ange namn, datum och antal samt eventuell specialkost.
STF Aurora Sky Station
Behöver jag förboka mitt besök på STF Aurora Sky Station?
Behöver jag förboka mitt besök på STF Aurora Sky Station?
Om du tänker besöka STF Aurora Sky Station under norrskenssäsongen så rekommenderar vi att ni bokar i god tid då det endast finns ett begränsat antal platser till STF Aurora Sky Station Night Visit varje kväll.
Behöver jag ha med mig varma kläder till mitt besök på STF Aurora Sky Station?
Behöver jag ha med mig varma kläder till mitt besök på STF Aurora Sky Station?
Under norrskenssäsongen så ingår hyra av en varm overall och varma skor i priset för Night Visit, men vi rekommenderar ändå att ni tar med er varma kläder som ni har på er under overallen. Det är alltid bättre att vara lite för varm och kunna ta av sig något plagg, än att missa norrskenen för att ni blir så kalla att ni inte kan stå utomhus längre.
Hur lång tid tar det att åka upp med liften?
Hur lång tid tar det att åka upp med liften?
Resan med liften tar mellan 20-40 minuter, beroende på hur många på- och avstigningar det blir under tiden du sitter i liften.
Kan jag ta med min hund i liften?
Kan jag ta med min hund i liften?
Det går bra att ta med sig hunden upp om ni känner er trygga med att ha hunden sittandes bredvid er, eller i knät, i en öppen sittlift. Tänk på att hunden alltid måste vara kopplad i nationalparken och att det inte är tillåtet att ta med hunden in på STF Aurora Sky Station.
Kan jag betala med kort på STF Aurora Sky Station?
Kan jag betala med kort på STF Aurora Sky Station?
Ja, det går bra att betala med kort både på STF Aurora Sky Station och när ni löser er biljett i dalstationen.
Reception, butik & uthyrning
Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Receptionen och butikens öppettider kan variera. Under högsäsong har vi öppet hela dagarna. För exakta öppettider ring receptionen på 010-190 2400.
Kan jag betala med kort?
Kan jag betala med kort?
Du kan betala med Visa, Mastercard, Eurocard och Amex på alla våra fjällstationer/turiststationer i Lappland. Vi accepterar inte Diners.
Jag kommer sent, hur får jag min nyckel?
Jag kommer sent, hur får jag min nyckel?
Inga problem, vi lägger ut din nyckel i en påse med ditt namn på receptionsdisken.
Kommer du efter kl. 17.00 till ett besök under lågsäsong så finns nyckeln i en svart brevlåda utanför huvudentrén.
Vad finns i Abiskos butik?
Vad finns i Abiskos butik?
I Turiststationens butik Fjällboden finns ett stort och blandat utbud av mat; både färskvaror och torrvaror, samt friluftsprylar av alla sorter. Vi har också en hel del kläder, både för ute- och innebruk. Du kan hitta allt du behöver för fjällturen och lite till. Vi har kartor, myggmedel, mygghattar samt gas och sprit till utekök.
Vilken typ av utrustning kan jag hyra i butiken?
Vilken typ av utrustning kan jag hyra i butiken?
I vår uthyrning kan du hitta allt du behöver för fjällturen; från snöskor, turskidor, pjäxor och stavar till vandringskängor, fältkök, tält och sovsäckar.
Kan jag förboka min utrustning?
Kan jag förboka min utrustning?
Önskar du att boka utrustning fyller i vårt bokningsformulär och mailar till butiken på abisko.butik@stfturist.se.
Går det bra att skicka / ta emot försändelser i Abisko? Kan jag hyra utrustning i Abisko och lämna tillbaka det på annan ort?
Går det bra att skicka / ta emot försändelser i Abisko? Kan jag hyra utrustning i Abisko och lämna tillbaka det på annan ort?
Det går bra att skicka försändelser till/från Abisko. Nedan listar vi vad som gäller:
- Vill du skicka försändelser från Abisko till Nikkaluokta kan personalen i vår butik hjälpa dig. Det fraktbolag vi använder oss av är Bussgods. Du kan skicka gods under den period som sträckan Abisko-Nikkaluokta trafikeras av linjebuss. Bussgods trafikerar denna sträcka endast på torsdagar och fredagar. Pris varierar beroende på mått och vikt. Läs mer på Bussgods.se. Förvaring av gods i Nikkaluokta kostar 60 kr och betalas på plats när du hämtar ut ditt gods.
- Vill du hyra utrustning hos oss när du vandrar/skidar till Nikkaluokta? Det tillkommer en extra avgift för att skicka tillbaka uthyrningsutrustningen till Abisko med Bussgods. Avgiften betalas i samband med uthyrningstillfället och innefattar två extra uthyrningsdagar. Du som hyr hos oss får en fraktsedel i Abisko som du sedan lämnar i Nikkaluokta.
- Vill du skicka en försändelse från Abisko till någon annan ort i Sverige med Bussgods? Vi kan hjälpa dig. Pris varierar beroende på mått och vikt. Läs mer på Bussgods.se.
- Du som gäst kan skicka försändelser i förväg från andra orter/länder. Du gör detta på eget initiativ med egna fraktsedlar. DHL, Postnord och Bussgods är de fraktbolag som vi rekommenderar.
Märk kollit enligt följande:
Gäst: Förnamn, Efternamn
Abisko Turiststation 2
98107 Abisko
Märk försändelsen med förväntat datum för upphämtning. Försändelser som ankommer oss läggs i vårt bagagerum. När du anländer till Abisko ber du vår reception att öppna bagagerummet. Förvaring i bagagerummet sker på eget ansvar. Postpaket levereras ibland även till Postnords ombud på Godisfabriken i Abisko Östra, 2km öster om STF Abisko Turiststation. Paketet måste då hämtas ut av dig personligen. Observera villkor för paketförvaring hos Postombudet. Följ ditt paket via Postnords hemsida.
Mat & dryck
Vad består frukostbuffén av?
Vad består frukostbuffén av?
På vår frukostbuffé finns nybryggt kaffe, äggröra, havregrynsgröt, våfflor, bacon, kokta ägg, yoghurt och mycket mer att välja på.
Vad ingår i lunchpaketet?
Vad ingår i lunchpaketet?
Till lunchpaketet gör du dina egna smörgåsar och plockar ihop det du vill ha såsom frukt, ”jägarsnus” (russin, jordnötter och choklad), chokladbit och dryck. Har du en termos med dig, kan du även välja mellan olika soppor, kaffe, te och chokladpulver.
Finns det någon restaurang?
Finns det någon restaurang?
På STF Abisko Turiststation finns restaurang Kungsleden som varje kväll under högsäsong serverar en 3-rätters middag. Säkerställ din plats och få ett förmånligare pris genom att förboka middag online.
Ska jag boka middagstid i förväg?
Ska jag boka middagstid i förväg?
För att få det klockslag du önskar, kontakta Restaurang Kungsleden på 010-190 2403 innan incheckning.
Finns det en barnmeny?
Finns det en barnmeny?
Restaurangen har ett barnvänligt alternativ på à la carte-menyn. Man kan också få barnportioner på det mesta på menyn för halva priset. (Gäller för barn 6-15 år)
Finns det barnstolar?
Finns det barnstolar?
Restaurangen har flera barnstolar att låna.
Har jag möjlighet att laga min egen mat?
Har jag möjlighet att laga min egen mat?
Det finns två välutrustade självhushållskök i Keron där du kan laga din egen mat. Här finns även kylskåp där du kan förvara dina matvaror och en mindre frys där du kan frysa kylklampar. Glöm bara inte att märka maten med ditt rumsnummer samt avresedatum.
Transport
Övrig service
Kan jag förvara mitt bagage på Abisko Turiststation?
Kan jag förvara mitt bagage på Abisko Turiststation?
Ja, bagaget kan förvaras gratis i vårt låsta bagagerum. Tänk på att ditt bagage som förvaras i bagagerummet måste vara märkta med namn, telefonnummer och beräknad upphämtningsdag. Lappar att fästa på bagaget finns i receptionen.
Kan jag ta emot brev och paket på Abisko Turiststation?
Kan jag ta emot brev och paket på Abisko Turiststation?
Ja, du kan skicka både brev och paket hit mot en mindre avgift men du måste, i god tid innan, kontakta receptionen. Brev kan hämtas ut i receptionen, paket hämtas på Godisfabriken Supermarket i Abisko Östra. Skickar du paket som hamnar där så var uppmärksam på att dem endast håller paketet i två veckor, och det måste hämtas upp av dig personligen.
Ska du skicka paket, rekommenderar vi att du använder dig av Bussgods då de levererar paket till Abisko Turiststation, www.bussgods.se
Skickar du paket hit ser vi gärna att du märker paketet med ditt namn, telefonnummer och förväntad upphämtningsdag.
Paketet eller brevet skickar du till:
Gäst: ”Ditt Namn”
STF Abisko Turiststation
Abisko Turiststation 2
98107 Abisko
Kan jag ta med min hund till Abisko?
Kan jag ta med min hund till Abisko?
Ja, det går bra att ta med hunden. Vi har husdjurstillåtna rum både på hotellet, vandrarhemmet och i stugorna som bokas mot en tillvalskostnad. Vi rekommenderar att du förbokar ditt boende om du har med dig hund, då vi har ett begränsat antal stugor som är husdjurstillåtna.
Får jag ha med hunden i allmänna utrymmen?
Får jag ha med hunden i allmänna utrymmen?
Hundar är välkomna i huvudbyggnadens lobby. I vandrarhemmet Keron är hundar endast tillåta på nedervåningen, så använd alltid den nedre entrén.
Har ni WiFi?
Har ni WiFi?
Vi har gratis Wi-Fi i allmänna utrymmen i huvudbyggnaden och vandrarhemmet Keron.
Var kan jag parkera bilen?
Var kan jag parkera bilen?
Vi har två parkeringar vid Naturum där våra gäster kan parkera gratis. Det finns även en parkering vid tågstationen, som vi rekommenderar åt dem som inte bor hos oss.
Har ni någon husvagnscamping?
Har ni någon husvagnscamping?
STF Abisko Turiststation ligger i en nationalpark och därför är husvagns- eller husbilscamping inte tillåtet. Närmaste husvagnscamping/ställplats hittar du i Björkliden.
Fjället
Hur långt är det mellan de olika stugorna?
Hur långt är det mellan de olika stugorna?
Som regel ligger ledsträckningarna mellan 10-20 km, några är kortare och några är lite längre. Mellan Abisko och Abiskojaure är det 15 km, Abiskojaure och Alesjaure 20 km, Alesjaure och Tjäktja 13 km, Tjäktja och Sälka 12 km, Sälka och Singi 12 km, Singi och Kebnekaise 14 km och mellan Kebnekaise och Nikkaluokta är det 19 km.
Kan jag köpa kartor över området?
Kan jag köpa kartor över området?
I butiken Fjällboden kan du köpa både kartor, proviant och annan utrustning. Det är karta BD6 som gäller för Abisko-Nikkaluokta.
Det finns även flera bra appar som ger dig tillgång till fjällkartan i mobilen. Ta gärna en titt på appen ”Norrbottens Naturkarta”.
Hur är det med täckningen för mobilen?
Hur är det med täckningen för mobilen?
De flesta teleoperatörer har full täckning i Abisko men redan några kilometer in i Nationalparken försvinner täckningen och den kommer inte tillbaka förrän vid Kebnekaise Fjällstation. Räkna alltså inte med att du kan ringa överallt.
Nödtelefoner finns i alla stugor men får endast användas vid nödfall.
Kan jag förboka bäddar i fjällstugorna?
Kan jag förboka bäddar i fjällstugorna?
Vi rekommenderar att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska skrivas ut och visas för stugvärden vid ankomst. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl. 18 på kvällen.
Hur brukar vädret vara i området?
Hur brukar vädret vara i området?
För en utförlig och aktuell väderprognos rekommenderar vi att gå in på SMHI:s hemsida eller använda en av alla väderappar som finns tillgängliga till din mobiltelefon. Det är viktigt att tänka på att vädret kan ändras väldigt snabbt på fjället, så packa därför ryggsäcken för alla slags väder.
Får jag tälta längs lederna?
Får jag tälta längs lederna?
Du får tälta vart du vill längs lederna, förutom i Abisko Nationalpark. I själva nationalparken finns 3 tältplatser; Abisko Turiststation, efter bron över Nissunjokk och vid stugorna i Abiskojaure. Vill du tälta nära fjällstugorna och utnyttja deras service, betalar du en avgift. Då får du tillgång till utedass och självhushållskök. Du får även använda bastun om det finns en sådan.
Kan jag fiska i och omkring Abisko?
Kan jag fiska i och omkring Abisko?
Det finns flera fiskevatten runt Abisko. Butiken Fjällboden säljer fiskekort och kartor över fiskeområden. För mer information om fiske, se www.lansstyrelsen.se/norrbotten
Du kan även lösa fiskekort online via http://natureit.se/sv/buy/fishing
Har du fler frågor? Ring oss på 010-190 2400
Välkomna!
Se tillgänglighet och boka.