STF Abisko Turiststation

Boende på STF Abisko

STF Abisko Turiststation har välkomnat gäster från hela världen i mer än 100 år och har genom åren blivit en mötesplats för människor med gemensamma intressen. Allt du behöver för att få några underbara dagar i fjällen finns hos oss – den vackra naturen och det magiska ljusfenomenet finns precis utanför husknuten!

För att du ska få en så bra upplevelse som möjligt måste du bo bra. Vi har rum med sköna sängar oavsett om du väljer att bo i huvudbyggnaden, vandrarhemmet Keron eller i en av våra många stugor. Vad du än väljer så har du alltid tillgång till dusch, toalett, kök, torkrum, bastu, tvättmaskin samt sällskapsrum. Många av rummen har en fantastisk utsikt och vår vackra natur ligger bara några steg bort.

Hotellet i huvudbyggnaden
Här bor du i fräscha enkel- eller dubbelrum, med utsikt över Torneträsk, berget Nuolja eller Abisko Nationalpark. Samtliga rum har dusch och toalett. Vi har även tillgänglighetsanpassade hotellrum. Samtliga rum är rökfria.

I huvudbyggnaden hittar du vår reception, restaurangen Kungsleden, bastu samt vår butik Fjällboden som även har uthyrning av utrustning.

Abiskos boende

Vandrarhemmet Keron
Vandrarhemmet Keron ligger i en egen byggnad cirka 100 meter från huvudbyggnaden. Incheckning sker i receptionen i huvudbyggnaden. I Keron sover du i våningssäng i våra rymliga flerbäddsrum med antingen fyra eller sex bäddar. Du kan antingen hyra ett helt rum eller en bädd i delat flerbäddsrum. Gemensamt kök, bastu och torkrum finner du också här. I några av våra rum på nedervåningen är det tillåtet med husdjur. Samtliga rum är rökfria.

Stugorna
I anslutning till området hittar du våra stora och rustika stuglägenheter. I varje stuglägenhet finns fyra eller sex bäddar. Incheckning sker i receptionen i huvudbyggnaden. På övervåningen finns två sovrum och på bottenvåningen finns ett vardagsrum med soffa, ett fullt utrustat kök med matplats, samt dusch och toalett. I några av stugorna är det tillåtet med husdjur. Samtliga stugor är rökfria.

STF Abisko

Hundar i våra boenden
Våra fyrbenta vänner är naturligtvis välkomna till Abisko och vi har speciella hundrum där ni kan sova ihop. Glöm inte att meddela oss om du vill ta med din hund så att vi kan hitta ett passande rum åt er.

Tältplats
I anslutning till STF Abisko Turiststation finns en tältplats där du kan sätta upp ditt tält. Vid tältplatsen finns ett servicehus där du kan laga mat och diska, här finns även toalett och dusch. På tältplatsen finns också flera eldstäder där du kan grilla. Serviceavgiften betalas i receptionen i huvudbyggnaden och betalas per person.

Serviceavgift vid tältning:
200 kronor per natt och person (medlem)
300 kronor per natt och person (icke-medlem)
Halva priset för barn 6-15 år, 0-5 år gratis.

Kök och bastu ingår i serviceavgiften.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er