STF Abisko Turiststation

Mat & dryck

Kom och ät och må gott hos oss! Abisko är och har alltid varit en mötesplats för gäster från hela världen. Restaurangen har det bästa läget mitt i en nationalpark vid starten av eller slutet av Kungsleden. Från Restaurang Kungsleden får du dessutom en magnifik utsikt över Torneträsk på ena sidan och Abiskoalperna på den andra sidan.

Vi lägger ner mycket kärlek och omtanke i de råvaror vi väljer till vår KRAV-certifierade restaurang. Fokus ligger på ekologisk och närproducerad mat och vi erbjuder alltid vegetariska alternativ. Välkommen in!

RESTAURANG KUNGSLEDEN

Restaurang Kungsleden serverar tre måltider om dagen; frukostbuffé, lunchbuffé och trerätters middag på kvällen.

Frukost
På vår frukostbuffé finns energi som gör att du orkar med en dag på fjället. Rykande färskt bröd bakas av våra bagare varje dag. Här finns nybryggt kaffe, äggröra, havregrynsgröt, bacon och ägg, yoghurt och mycket mer att välja på. Vi tvivlar inte på att du kommer få en bra start på dagen hos oss. Under sommartid kan du även slå dig ner på vår veranda eller balkong för att äta frukosten.

Om du planerar en längre tur eller bara vill ha matsäck på hemresan rekommenderar vi ett lunchpaket. Du packar själv ihop vad du vill ha med dig på turen från vår frukostbuffé. Glöm inte att ta med en termos till varmvattnet!

Lunch
På vår lunchbuffé serveras alltid klassisk svensk husmanskost. I lunchen ingår salladsbuffé, måltidsdryck, bröd samt kaffe, te och varm choklad. Vi har fullständiga rättigheter om du vill ha alkoholhaltig dryck till maten.

Är sugen på fika finns det att köpa i butik Fjällboden eller direkt i vår restaurang. Allt vårt fikabröd är hembakat i vårt eget bageri och självklart använder vi ekologiska råvaror.

Middag
Vår middag består av en fast trerättersmeny som inspirerad av det nordiska köket och svenska traditionella smaker. Med en dryckesmeny innehållande spännande öl och KRAV-märkta viner hoppas vi att du hittar just din favorit. Om du inte kan bestämma dig har vi ett rekommenderat dryckespaket till varje middag. Vi har även utmärkta alkoholfria alternativ. Totalt får 130 personer plats i vår restaurang.

Ring direkt till restaurang Kungsleden på 010-190 24 03 (restaurangen) eller 010-190 24 02 (köket) för att boka bord till kvällens middag. Glöm inte att säga till om du behöver specialkost eller är allergiker.

Öppettider Restaurang Kungsleden
Frukost: 07.30-10.00
Lunch: 11.30-14.00
Middag: 18.00-22.00 (köket stänger klockan 21.00)

AURORA SKY STATION

Under vår norrskenssäsong (21 nov 2019-20 mars 2020) kan du njuta av en Exclusive Dinner uppe på Aurora Sky Station – förhoppningvis med norrskenet dansandes på himlen.

Aurora Sky Station är belägen uppe på vårt hemmaberg Nuolja. För att komma hit tar du en tur med vår linbana upp till bergsstation – en tur som erbjuder en fantastisk utsikt över fjällandskapet och stjärnhimlen. Kanske ser du redan på uppvägen ett färgsprakande skådespel i grönt. Väl uppe på Aurora Sky Station kommer du få avnjuta en fyrarätters middag som tillreds av vår kock. Alla råvaror har även fraktats upp till Aurora Sky Station via linbanan och du kommer få uppleva smakexplosioner från det nordiska och lappländska köket. Till maten kan du välja till vinpaket eller alkoholfri dryck som framhäver smakerna extra bra. Med eld i öppna spisen och en storslagen utsikt över Abisko erbjuder vi en oslagbar atmosfär.

Efter middagen har du möjlighet att lära dig mer om norrskenet genom att följa med på en guidad tur. Du kan även avnjuta en kopp varmt kaffe eller köpa en souvenir i vår shop.

Aurora Sky Station har totalt 40 sittplatser.

Läs mer om Aurora Sky Station.

mat på stenblock abiskomat abisko turiststationfrukost abisko turiststationrestaurang STF abiskoDukat bord på Aurora Sky StationLinbanan i abiskoUtsikt över Aurora Sky Station i Abisko

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er