
Vanliga frågor och svar
Här har vi sammanställt svaren på våra vanligaste frågor just nu.
Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss. Vår medlemsservice hjälper dig med alla frågor kopplat till medlemskapet och bokningen hjälper dig med allt kopplat till din resa.
Hur avbokar och ändrar jag min bokning?
En eventuell avbokning av hela bokningen görs via Min bokning där du loggar in med e-postadress och lösenordet som du hittar i din bekräftelse. Avbokning via e-post godkänns ej.
Vill du göra en ombokning/ändring vänligen kontakta STF Bokning per telefon 010-190 23 60 vardagar eller e-post bokningen@stfturist.se. Ändring av ankomst- eller avresedag räknas som avbokning. Notera att ändringen först är giltig när du mottagit skriftlig bekräftelse från oss.
För ombokning/ändring tar vi ut en administrativ avgift på 300 kr per bokning (gäller ej tillägg av exempelvis måltider). För att få bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort alternativt Swish när du kontaktar oss.
Förutsatt att dina avbokningsvillkor tillåter det kan du även ändra din bokning själv genom att avboka via Min bokning och göra en ny bokning, då tillkommer ingen avgift.
Här hittar du våra fullständiga bokningsvillkor.
Varför behöver jag inte längre använda mitt medlemsnummer?
Ditt medlemsnummer har tidigare använts för att logga in i STFs app och på vår webb. Vi har nu bytt inloggningsmetod och du använder istället din e-postadress för att logga in. Om du inte har en e-postadress registrerad hos oss loggar du in med ditt medlemsnummer och kopplar sedan ihop din e-postadress med ditt medlemskap.
Logga in på Mina Sidor.
Vilka avbokningsregler gäller?
Villkoren kan skilja sig beroende på hur du bokat. För att se villkor för din bokning klicka på ”Avbokningsvillkor” innan du klickar på ”Boka” på vår hemsida. Har du redan bokat finner du dina bokningsvillkor i din bekräftelse.
Om du bokar online via STFs hemsida kan du läsa våra bokningsvillkor här.
Om du bokar via telefon/e-post direkt till vandrarhemmet kan andra regler gälla.
Hos de flesta av våra boenden kan du avboka din bokning fram till senast kl. 18.00 dagen före ankomst (hos vissa boenden gäller senast 7 dygn innan ankomst), därefter sker ingen återbetalning. Detsamma gäller om du bokat samma dag och sedan inte kommer till boendet. Bokningen blir bindande om den görs på ankomstdagen. Om boendet har haft särskilda kostnader i samband med din bokning får du betala även dessa. Avvikelser kan förekomma, men då meddelar boendet det i samband med bokningen.
För avbokning av paket, aktiviteter och övriga produkter gäller olika avbokningsregler beroende på produkt, se därför reglerna för den specifika produkten. Presentkort, medlemskap och rabatterade erbjudanden är inte avboknings- eller återbetalningsbara.
Hur laddar jag ner mitt digitala medlemskort på Mina sidor?
Ditt digitala medlemskort hittar du på Mina sidor när du loggat in. Om du har ett aktivt medlemskap är det tillgängligt där och kan laddas ner som en bild till din mobil eller dator.
Varför får jag inget fysiskt medlemskort längre?
Vi försöker minimera hur många postala utskick vi gör och vi ser att många medlemmar föredrar digital kommunikation via e-post, Kivra eller vår app. Därför skickar vi inte ut ett fysiskt medlemskort i papper längre utan medlemmar når sitt digitala medlemskort genom att logga in i vår app eller på Mina sidor på vår webbplats.
Varför kan jag inte logga in i appen?
Om du inte kan logga in i appen behöver troligtvis du uppdatera den. Sen kan du logga in med din e-postadress. Har du inte kopplat din e-postadress till ditt medlemskap tidigare behöver du även göra det. Följ instruktionerna i appen.
Hur får jag mitt digitala medlemskort?
Ladda ner STF-appen så kan du enkelt spara ditt digitala medlemskort i mobilen. Du kan även ladda ner det via Mina sidor på vår webbplats. Det går också bra att använda välkomstbrevet du fick via post eller i Kivra som medlemsbevis.
Hur hanterar jag mitt familjemedlemskap?
Man kan endast bli medlem via vår webb. Om du har bokat ditt boende till medlemspris vänligen säkerställ att du är medlem och att du har laddat ner ditt digitala medlemskort i appen eller via Mina sidor på webben innan du kommer till boendet. Om du kommer till ett boende utan internetkoppling och vill bo till medlemspris utan att vara medlem litar vi på att du blir medlem så snart du får tillgång till internet igen.
Jag har glömt eller vet inte mitt medlemsnummer?
Ditt medlemsnummer finns i välkomstbrevet du fått på posten eller i Kivra och i din mejlkorg efter att du blivit medlem. Medlemsnumret behöver du bara om du inte har registrerat din e-postadress hos oss. Det kan du göra genom att logga in på Mina sidor och koppla ihop e-postadressen med medlemskapet.
Vad gäller om jag vill ändra min bokning?
Vill du göra en ombokning/ändring av befintlig bokning vänligen kontakta STF Bokning per telefon 010-190 23 60 vardagar eller e-post bokningen@stfturist.se. Ändring av ankomst- eller avresedag räknas som avbokning. Notera att ändringen först är giltig när du mottagit skriftlig bekräftelse från oss.
För ombokning/ändring tar vi ut en administrativ avgift på 300 kr per bokning (gäller ej tillägg av exempelvis måltider). För bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort alternativt Swish när du kontaktar oss.
Förutsatt att dina avbokningsvillkor tillåter det kan du även ändra din bokning själv genom att avboka via Min bokning och göra en ny bokning, då tillkommer ingen avgift.
Aktuella kampanjer – upp till 25% rabatt
Aktuella kampanjer på ett brett urval av boenden över hela Sverige med upp till 25 % rabatt! För att ta del av erbjudandena måste du boka online och vara medlem i STF eller bli det i samband med att du bokar.
Se aktuella kampanjer här
Vilka avbokningsregler gäller?
Villkoren kan skilja sig beroende på hur du bokat. För att se villkor för din bokning klicka på ”Avbokningsvillkor” innan du klickar på ”Boka” på vår hemsida. Har du redan bokat finner du dina bokningsvillkor i din bekräftelse.
Om du bokar online via STFs hemsida kan du läsa våra bokningsvillkor här.
Om du bokar via telefon/e-post direkt till vandrarhemmet kan andra regler gälla.
Hos de flesta av våra boenden kan du avboka din bokning fram till senast kl. 18.00 dagen före ankomst (hos vissa boenden gäller senast 7 dygn innan ankomst), därefter sker ingen återbetalning. Detsamma gäller om du bokat samma dag och sedan inte kommer till boendet. Bokningen blir bindande om den görs på ankomstdagen. Om boendet har haft särskilda kostnader i samband med din bokning får du betala även dessa. Avvikelser kan förekomma, men då meddelar boendet det i samband med bokningen.
För avbokning av paket, aktiviteter och övriga produkter gäller olika avbokningsregler beroende på produkt, se därför reglerna för den specifika produkten. Presentkort, medlemskap och rabatterade erbjudanden är inte avboknings- eller återbetalningsbara.
Finns det matservering på boendena?
Många av våra boenden erbjuder antingen ett café eller en restaurang, och de allra flesta serverar frukost. Detaljerad information om utbud och öppettider hittar du på respektive boendesida.
I våra fjällstugor finns ingen servering utan du lagar din egen mat i självhushållsköket. De flesta fjällstugor har butik som erbjuder ett sortiment av basvaror. Läs gärna mer om utbudet i fjällbutikerna: STF Fjällbutik – handla i väglöst land
Hur får jag en nyckel till DNTs obemannade hytter?
För att komma in i de obemannade stugorna som du kan boka till rabatterat pris som STF-medlem krävs en nyckel. Nyckeln kan hämtas ut och kvitteras mot en deposition som lämnas i lokal valuta om 100 kr/100 NOK beroende på i vilket land som nyckeln hämtas ut.
Nyckel kan hämtas ut på följande platser:
I Norge: Storerikvollen, Schulzhytta och Nedalshyttan.
I Sverige: STF Storulvån och STF Sylarna.
Depositionen återbetalas endast när nyckeln återlämnas. Nyckeln ska lämnas tillbaka på samma plats som den hämtades, med undantag för följande alternativ:
Nyckel hämtad i Sverige: Kan returneras till samma plats i Sverige där den hämtades ut eller skickas till DNT, Youngstorget 1, 0181 Oslo, Norge. Skickas den till DNT betalas inte depositionen tillbaka.
Nyckel hämtad i Norge: Kan lämnas tillbaka till någon av stugorna i Norge (Storerikvollen, Schulzhytta eller Nedalshyttan) eller skickas till DNT, Youngstorget 1, 0181 Oslo, Norge. Båda alternativet ger dig rätt till återbetalning av depositionen.
Måste jag sova med flera andra i samma rum?
På de flesta av våra boenden kan du välja att bo i eget rum. Väljer du att bo i bädd i flerbäddsrum får du räkna med att dela rum med andra gäster. På våra fjällstationer är samtliga bäddar i våra flerbäddsrum bokningsbara. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum. I våra fjällstugor finns endast möjlighet att boka bädd i flerbäddsrum, och här sover du oftast i samma rum som andra.
STF och Hostelling International – vad gäller?
STF har avslutat sitt samarbete med Hostelling International (HI), vilket innebär att STF-medlemskapet inte längre ger rabatt på HI-boenden utomlands. Om du planerar att bo på HI-boenden utomlands kan du köpa ett medlemskap direkt via HI (öppnas i ny flik).
Har du ett HI-medlemskap och vill boka ett STF-boende i Sverige till medlemspris, behöver du i stället ett medlemskap i STF. Bli medlem i STF.
Om jag vill ha eget rum, men det bara finns 2-bäddsrum, vad gäller då för pris?
Om du vill ha ett eget rum så betalar du enkelrumspris, d v s du betalar extra för att få nyttja rummet själv. Detta gäller på i stort sett alla våra boenden. I våra fjällstugor delar man rum med andra gäster.
Vilka betalningssätt godkänns på STFs boenden?
På de flesta av våra boenden kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, Swish eller kontant. I vissa fall är anläggningarna helt kontantfria, eller saknar möjlighet till kort- och Swishbetalning. Kontakta därför gärna ditt boende innan avresa för att ta reda på vilka betalningssätt som tillhandahålls. Hitta ditt boende via vår kartfunktion.
Stora delar av fjällen saknar mobiluppkoppling varför vi inte alltid kan erbjuda kortbetalning eller Swishbetalning i STFs fjällstugor. Så här fungerar betalning i fjällstugorna.
Får jag ta med mig mitt husdjur och betalar jag extra för detta?
Gå till vår kartfunktion ”Hitta boende”.
Under ”Boende” kan du klicka på ”Ändra” och välja vilken service du vill ha, i detta fall ”Husdjur tillåtna”. Då kommer du få upp de boenden som tar emot husdjur.
På en del boenden betalar du extra för ditt husdjurs övernattning, kontakta boendet direkt om husdjursrum inte finns som valmöjlighet vid bokning på vår hemsida.
På våra fjällstationer bor du och din hund i eget eller delat husdjurstillåtet rum mot en tillvalskostnad (servicehundar är undantagna tillvalskostnaden). Även våra fjällstugor har särskilda hundrum som går att boka i förväg genom att du väljer tillval för hund när du bokar. Tillägget är obligatoriskt för dig som önskar ta med dig din hund. Endast en person i sällskapet garanteras plats med sin hund i rummet, resterande personer i sällskapet kan placeras i en annan del av boendet. Då rummet kan husera flera hundar är det viktigt att din hund är van att umgås med andra hundar på liten yta.
Dessa rum är begränsade i antal så det är viktigt att du bokar hund/husdjurstillåtet rum i förväg. Det framgår när du bokar online om dessa specifika rum finns lediga eller ej. Finns inga hund/husdjurstillåtna rum tillgängliga, vänligen prova ett annat datum eller ett annat boende.
Var kan jag hitta en sammanställning av de boenden jag sökt på?
När du sökt boenden via karta kommer du i vår nya kartfunktion hitta två knappar längst uppe till vänster: ”Ladda ner boendelista” och ”Ladda ner karta”. Här kan du alltså enkelt ladda ner de boenden som matchade dina sökningar till en boendelista i PDF. Vid många sökningar kan det bli två sidor. Du kan även ladda ner själva kartan där du ser var de matchade boendena ligger.
Aktuella kampanjer – upp till 25 % rabatt
Aktuella kampanjer på ett brett urval av boenden över hela Sverige med upp till 25 % rabatt! För att ta del av erbjudandena måste du boka online och vara medlem i STF eller bli det i samband med att du bokar.
Kan jag laga mat när jag bor hos er?
Det går bra att laga mat i de gästkök som finns på samtliga boenden. Dock saknar vissa STF-boenden gästkök. För att vara säker på att det finns gästkök på det boende du vill bo ber vi dig läsa under beskrivningen för aktuellt boende. Gästköken är utrustade så att du kan laga och äta din mat. Du delar kök och matplats med övriga gäster.
Var hittar jag information om gruppresor till era boenden?
Boenderabatt på ett urval av DNTs stugor
Boenderabatt ges för DNT stugorna Nedalshyttan, Storerikvollen, Schulzhytta, Ramsjøhytta, Græslihytta, Kjølihytta, Bjørneggen, Sulitjelma fjellstue och Svukuriset.
Som STF medlem får du 100 NOK i rabatt per natt och samma för barn (0–12 år) som reser med en STF-medlem. Använd rabattkod: DNT-STF-2025
Bokningen sker digitalt på DNTs hemsida (öppnas i ny flik).
Medlemspris på boende
Som medlem bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler. Medlemsrabatten är 100 kr per natt för vuxen och 50 kr för barn (6-15 år) när du bor på fjällstationer och fjällstugor och 50 kr per natt för vuxen och 25 kr för barn (6-15 år) på våra övriga boenden.
Notera att du måste boka i någon av nedanstående bokningskanaler för att kunna ta del av medlemspriset på boende:
Finns det dusch och toalett på rummet?
Många av våra boenden erbjuder såväl rum med egen dusch och toalett, som rum där du delar faciliteter med andra gäster. På respektive boendes hemsida hittar du information om vilka rumstyper de har. Våra hotell erbjuder alltid rum med egen dusch och toalett.
Måste jag boka boende i förväg?
Vi rekommenderar att du alltid förbokar din övernattning på våra boenden.
På våra fjällstationer finns även möjlighet att boka och betala din övernattning vid ankomst i mån av plats. Vi kan dock inte garantera plats om du inte har förbokat, annat än i nödsituation då du alltid får tak över huvudet. Samtliga bäddar i våra flerbäddsrum är bokningsbara. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
Vi rekommenderar även att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och boka boende online. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska kunna visas för stugvärden vid ankomst, antingen utprintad eller digitalt. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl 18 på kvällen.
Observera att tältplats och dagbesök ej kan förbokas, serviceavgift betalas på plats till stugvärden.
Läs mer om att bo i fjällstuga och bo på fjällstation.
Kan jag boka ett helt boende?
Vi har ett koncept som vi kallar Hyr Hela huset, ett perfekt alternativ för dig som vill hyra en egen stuga eller hus till ditt sällskap. Så här fungerar det om du vill hyra hela huset.
Varför får man inte längre rabatt på alla DNTs stugor?
Fram till sista mars 2025 hade STF-medlemmar samma förmåner som DNT-medlemmar vid alla DNT:s övernattningsstugor, hytter, vilket var närmre 600 stycken. Medlemmar i STF kunde också kvittera ut den nyckel som går till DNT:s många obemannade hytter runt om i Norge.
DNT-medlemmar, å sin sida, hade enbart rabatt på de boenden som Svenska Turistföreningen driver i egen regi, alltså främst fjällanläggningar och stugor, vilka är cirka 50 stycken.
Det tidigare avtalet gav alltså större fördelar för STF-medlemmar i Norge än för DNT-medlemmar i Sverige. Medlemsrabatten var också större i Norge än i Sverige.
För att hitta ett hållbart samarbete har en ny överenskommelse mellan föreningarna slutits som trädde i kraft 1 maj 2025. Samarbetet gäller ett färre antal boenden i gränsnära fjällområden, främst i Jämtland. För övriga anläggningar kommer det att krävas medlemskap i båda ländernas turistförening för att få boenderabatt.
Får jag sova i min sovsäck?
På många av våra boenden går det bra att sova i sovsäck om du har med dig ett underlakan och örngott. Det är dock upp till värden att bestämma om det går bra eller ej, kontakta boendet i förväg så att du är säker på vad som gäller.
På våra fjällstationer och fjällstugor är det obligatoriskt att ta med egen sovsäck, reselakan eller påslakan. Vi rekommenderar även att du tar med ett eget underlakan och örngott för att vara säker på att kunna täcka alla sängtextilier.
Vilka årstider kan jag vandra eller skida i fjällen?
Vi brukar prata om två säsonger inom fjällvärlden: sommar- och vintersäsong. Vi öppnar upp våra fjällstationer och fjällstugor runt midsommar och har dem öppna fram till mitten/slutet av september. Absoluta högsäsongen är från omkring 20 juli till 10 augusti. Då är det mycket folk i stugorna och på sina håll väldigt trångt.
Vintersäsongen småstartar vid jul-nyår på ett par av våra fjällstationer och fjällstugor. De flesta fjällstationerna öppnar dock först i februari och håller öppet till början av maj. Fjällstugorna öppnar i månadsskiftet februari/mars och är öppna till början av maj.
I maj stänger vi våra fjällanläggningarna och lämnar fjällen till renarna. Då föds nämligen renkalvarna, och vi låter dem få den lugn och ro som de behöver. Du är välkommen tillbaka vid midsommar igen!
Får jag ha hunden med mig i fjällen?
Ta gärna hunden med dig på fjället men vissa regler gäller:
Enligt allemansrätten ska hund hållas kopplad under tiden 1 mars – 20 augusti. Djurlivet är då som känsligast för störningar från även den fredligaste och snällaste sällskapshund. Under annan tid fordras att du har full uppsikt över din hund, så att den inte skadar eller skrämmer djurlivet.
Särskilda regler för att medföra hund gäller i nationalparker enligt Naturvårdslagen. Dessa regler hittar du på hemsidan för respektive länsstyrelse.
Var får jag köra skoter?
Skotertrafik är förbjuden i stora delar av fjällen, framför allt i många av naturreservaten och i de flesta nationalparkerna. Vi hänvisar till respektive Länsstyrelse för utförlig information. Välj rätt länsstyrelse här (öppnas i ny flik).
Vad ska jag ha på mig i fjällen?
Vad du ska packa med på din fjälltur beror bland annat på årstid, om du ska bo i tält och hur länge du har planerat att vara ute. Guide: Rätt utrustning.
Där tipsar vi om kläder, utrustning och övrigt du kan behöva i fjällen, oavsett årstid. Du kan läsa vad som menas med att klä sig i lager-på-lager, hur du väljer rätt skor och ryggsäck, och vad du ska packa med för att bo i en fjällstuga, bland mycket annat.
Om du har fler funderingar kring din fjällresa läs mer på sidan om allmän fjällinformation. Där kan du bland annat läsa om allemansrätten i fjällvärlden, hur det är med mobiltäckningen i fjällvärlden (generellt mycket dålig) och hur lång tid det tar att vandra. Tips inför semester med barn.
Det lönar sig att vara väl förberedd!
Behöver jag karta på fjället?
Vi rekommenderar att du alltid har med dig karta och kompass på fjället.
Törs jag dricka vattnet i fjällbäckarna?
Ja, godare vatten finns inte! Tänk bara på att vattnet ska vara rinnande och klart. Det går även utmärkt att ta sjövatten i fjällen.
Var hittar jag lavinprognoser?
Du hittar lavinprognoser på www.lavinprognoser.se (öppnas i ny flik).
Vad är ett lunchpaket?
Du packar ihop ditt lunchpaket från frukostbuffén och tar med på din fjälltur. Vi rekommenderar att du har med egen termos. Lunchpaketet kan du beställa och betala i samband med din logibokning, eller betala på plats.
Säljer ni fjällkartor?
Ja, alla våra fjällstationer säljer fjällkartor över sitt närområde. Du som är STF-medlem har 15 % rabatt hos Kartbutiken. Logga in för att se medlemsförmånen. Glöm inte att du kan ladda ned fjällkartor på Lantmäteriet (öppnas i ny flik). Även välsorterade bokhandlare säljer kartor.
Vilken fjälltur är bäst för mig som nybörjare i fjällen?
Det finns många fina och bra turer för dig som är nybörjare. Att göra dagsturer från någon av våra fjällstationer är ett bra alternativ då du inte behöver släpa med dig en stor ryggsäck (bara en liten som rymmer det du behöver över dagen). Du får dessutom njuta av en skön säng och god mat i restaurangen innan du beger dig ut på egna äventyr – eller kanske följer du med på någon av fjällstationens arrangerade dagsturer. Så är det att bo på fjällstation.
Hur lång tid tar det att vandra mellan fjällstationerna?
När du vet avstånden du ska vandra, kika på den här tabellen som visar hur lång tid det tar att vandra.
Här får du en fingervisning om hur lång tid det brukar ta att vandra i olika sorters terräng. Tiderna är ungefärliga och kan variera beroende på din kondition, hur tung din packning är och vilka väderförhållanden du vandrar i.
Får jag cykla på Kungsleden?
Ja, du får cykla på Kungsleden, men vissa sträckor är undantagna. Det är bitvis mycket stenigt och det är ingen enkel cykling att ge sig ut på Kungsleden. Tänk även på att det är många vandrare som går Kungsleden.
Undantagna sträckor för cykling på Kungsleden är de som ligger inom Laponia (Stora Sjöfallet och Sareks nationalparker). Alltså mellan Kaitumjaure-Vakkotavare samt de sträckor som går inom Sareks Nationalpark mellan Saltoluokta-Kvikkjokk.
Vad är det för skillnad på bädd och rum?
När du letar efter boende på våra fjällstationer ser du ofta att det står ”bädd i 4-bäddsrum” eller ”bädd i flerbäddsrum”. Det betyder att du bokar en sängplats (en bädd) i just den rumstypen; i ett rum för 4 eller fler. Vilket i sin tur innebär att du delar rum med andra som också har bokat en sängplats (en bädd) i den rumstypen. Är ni ett sällskap som bokar bäddar är ni inte garanterade att hamna i samma rum – ni har enbart bokat en sängplats, i något av våra rum.
Vid bäddboende finns duschar och toaletter i korridor eller i närliggande byggnad. Vissa rum har handfat.
Du kan också välja att boka ett rum. Det heter ”4-bäddsrum”, ”2-bäddsrum” och liknande. Det innebär att du bokar ett eget rum för dig och ditt sällskap. Även om ni är 3 personer i ett 4-bäddsrum har ni rummet för er själva.
Vissa av rummen har dusch och toalett, andra är utan. Då finns detta istället i korridor eller i närliggande byggnad. I några av rummen får det plats med extrabäddar. En sådan kan vara tältsäng eller en madrass på golvet.
Är det mycket mygg i fjällen?
Det finns mygg i fjällen men på många ställen finns det inte mer mygg än i Stockholms skärgård eller i de skånska bokskogarna. Mest mygg är det på försommaren, i fjällbjörkskogen och vid myrmarker. Räkna med att myggen dyker upp i mitten av juni och försvinner i början av augusti. På kalfjället finns det få mygg då det nästan alltid blåser där. Myggmedel kan du köpa på våra fjällstationer och i de större fjällstugorna.
Vad är det för skillnad på fjällstuga och fjällstation?
Kortfattat är fjällstugan betydligt enklare än fjällstationen. På fjällstationen hittar du restaurang, butik, ofta uthyrning av utrustning och framförallt – el och rinnande vatten. I fjällstugorna, som ligger i väglöst land, lever du ett enklare liv och får kanske hämta vatten själv, eller elda i bastun för att få den varm. Vilken njutning!
Lär dig mer om hur det är att bo i fjällstuga
Lär dig mer om hur det är att bo på fjällstation
Går det att övernatta i fjällstugor och på fjällstationer utanför säsong?
Samtliga fjällstugor och fjällstationer som ligger i väglöst land har ett säkerhetsrum där du kan övernatta i nödsituation.
Jag behöver hyra utrustning, hur gör jag?
Du kan hyra utrustning på flera av våra fjällstationer. Kontakta aktuellt boende, eller läs på respektive hemsida, för att få mer information om vad just de kan hjälpa dig med. Här hittar du alla våra fjällstationer.
PS. Vi gillar att du tänker hållbart och hyr istället för att köper utrustning!
Måste jag ha bra kondition för att gå på tur i fjällen?
Nej, absolut inte. Det finns massor av sätt att uppleva svensk fjällvärld även utan större strapatser. Du gör dina egna äventyr utifrån din egen kapacitet och dina önskemål. Många vandrar eller åker skidor bara i närområdet kring fjällstationen eller fjällstugan. Om du tänker gå en långtur (kanske på en stugtur) mår du naturligtvis bättre av att inte vara helt otränad. Hur du beräknar din vandringstid.
Får jag tälta i anslutning till STFs fjällstationer och fjällstugor?
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer eller fjällstugor och vill nyttja gästkök, torkrum, dusch, bastu eller andra faciliteter behöver du betala en mindre serviceavgift. Läs mer om tält- och serviceavgifter.
När och var kan jag bäst uppleva norrsken?
Under vinterhalvåret, från november fram till slutet av mars, är det störst chans att få uppleva norrsken. Och du gör det bäst i Abisko, som har utsetts till en av världens bästa platser för norrsken. Läs mer om norrsken i Abisko.
Vad är Fjälluffa?
Fjälluffa var en satsning av STF för att göra det möjligt för fler att upptäcka fjällen på ett roligt, lärorikt och spännande sätt. Konceptet som varade mellan 2017-2023 riktade sig mot unga mellan 18 – 25 år utan fjällvana för att de skulle lära sig mer om friluftsliv på fjället.
Får jag fiska var som helst i fjällsjöar och bäckar?
Nej, du får inte fiska var som helst i fjällen. Du måste köpa ett fiskekort som ger dig möjlighet att fiska i ett stort antal sjöar och vattendrag som är upplåtna för fiske. Länsstyrelserna har information om alla upplåtna vatten. Flera av våra fjällstationer och fjällstugor är återförsäljare av dessa fiskekort.
Behöver jag boka middag i förväg?
För att du ska vara säker på att få en middagsplats den dag och tid du önskar, måste du boka i förväg. Det gäller framför allt 3-rätters middagarna på våra fjällstationer.
Jag vill gå en färdledarkurs, håller STF i sådana kurser?
STF anordnar inte längre färdledarutbildningar. Fjällsäkerhetsrådet har tagit fram en utbildningsnorm för färdledare. Du hittar den på hemsidan www.fjallsakerhetsradet.se (öppnas i ny flik). Där finns även kontaktinformation till rådet som kan informera dig om vilka som ordnar utbildningar numera.
Fungerar mobiltelefonen överallt i fjällen?
Nej, du får räkna med att din mobil inte fungerar i fjällen. Det är relativt god täckning i fjällstationernas närområden, men räkna inte med att alltid vara nåbar. När du kommit ut en bit på fjället är täckningen nästintill obefintlig. Tänk på att telefonens batteri även är känslig för kyla. Meddela gärna dina nära och kära att du inte går att nå, när du njuter av din fjälltur. Och se till att ladda ner ditt digitala medlemskort till telefonen i STFs app eller från Mina sidor på webben medan du har uppkoppling.
Kan mina barn 6 och 8 år gå i fjällen?
Ja absolut! Gör korta utflykter med varierande innehåll och mycket lek så tröttnar de inte. Det kan ta en halv dag innan de lekt färdigt vid en bäck – så skynda långsamt. Ett tips är att ni har ett basläger (fjällstation, fjällstuga eller tält) och gör små äventyr därifrån, med lätt packning vilket underlättar för alla i familjen. Tips för fjällvandring med barn.
Går det att boka övernattning i fjällstugorna?
Vi rekommenderar att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga online, gå till vår onlinebokning. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska kunna visas för stugvärden vid ankomst, antingen utprintad eller digitalt. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl 18 på kvällen.
Observera att tältplats och dagbesök ej kan förbokas, serviceavgift betalas på plats till stugvärden.
Hur tar jag mig till fjällstationen?
Det beror på vilken fjällstation du ska besöka.
Några av våra fjällstationer ligger i väglöst land, vilket betyder att ingen bilväg går dit. Till dessa fjällstationer vandrar eller skidar du. Blåhammaren och Sylarna är exempel på fjällstationer i väglöst land. Till andra fjällstationer kan du åka tåg, buss eller bil. Storulvån, Grövelsjön och Abisko är exempel på fjällstationer som har bilväg ända fram till dörren. Ibland får du även åka båt för att nå fjällstationen, som till Saltoluokta fjällstation till exempel.
På varje fjällstations sida finns information och förslag på hur du tar dig dit under rubriken ”hitta till boendet”. Alla våra fjällstationer hittar du här.
Jag vill gå upp på Sveriges högsta topp, Kebnekaise. Hur gör jag?
Din topptur utgår från STF Kebnekaise Fjällstation. För att komma till fjällstationen tar du dig först till Kiruna, och därifrån vidare till Nikkaluokta, som ligger vid vägs ände. Det finns dagliga bussförbindelser mellan Kiruna och Nikkaloukta. Mellan Nikkaloukta och STF Kebnekaise Fjällstation är det en 19 km vandring.
Övernatta på Kebnekaise fjällstation och följ sedan med fjällstationens guider på topptur – förbokning rekommenderas och detta gör du via fjällbokningen eller direkt i receptionen på fjällstationen. Räkna med några extra dagar på fjällstationen, då vädret inte tillåter en topptur alla dagar. Boka STF Kebnekaise Fjällstation.
Det finns olika vägar upp på toppen, men vi lovar en oförglömlig upplevelse om du följer med våra guider upp via östra leden. Ett äventyr som vi hoppas tar dig till en ny plats och mot vårt gemensamma mål, Sydtoppen och Sveriges högsta utsikt. Östra leden till Kebnekaise sydtopp är lång och en fysiskt krävande dagstur. Turen innehåller branta uppförsbackar, glaciärvandring och enklare klättring. Topptursförsöket tar ca 10 timmar att genomföra beroende på förhållanden på berget. Boka topptur till Sydtoppen.
Jag har bokat ett paket/en aktivitet, får jag ta med min hund?
Hundar får tyvärr inte följa med på själva aktiviteten, till exempel vid en turskidåkarvecka, en familjefjällvecka eller liknande. Anledningen är att andra deltagare kan vara allergiska eller rädda för hundar.
Var hittar jag tidtabeller för båtar i fjällen?
När och var kan jag bäst uppleva midnattssolen?
Midnattssolen ser du längst upp i norra Sverige, norr om polcirkeln. Ju längre norrut du befinner dig, desto längre period lyser midnattssolen. Några av de bästa platserna att uppleva midnattssolen på är Kebnekaise och Abisko. Du kan se midnattssolen från slutet av maj till mitten av juli.
Midnattssol är det fenomen som sker på sommaren när solen är uppe hela dygnet, utan att gå ned under horisonten. Solen skiner alltså hela natten. Det är en väldigt speciell upplevelse. Lär dig mer om midnattssol.
Hur betalar jag om det inte finns en stugvärd på plats?
I stugorna finns det inbetalningskort som du tar med dig hem för att kunna betala för din övernattning. Du kan också sätta in avgiften på STFs bankgiro 5313-0225. Ange namn, vilken stuga det gäller, samt datum för övernattningen så hamnar pengarna rätt.
Hur långt är det mellan STFs fjällstugor?
Våra fjällstugor ligger på natursköna platser 10-25 km från varandra, vilket är lagom dagsetapper för de flesta. Läs mer om respektive fjällstuga här på hemsidan, och titta på en karta för att få en uppfattning om hur långt det är mellan just de stugor du vill besöka.
Vilken köksutrustning finns i självhushållsköken?
Självhushållsköken har all utrustning du behöver för att laga och äta dina egna måltider. På fjällstationerna finns även kylskåp.
Vem ansvarar för att lederna sköts?
Det är Naturvårdsverket som ansvarar för det statliga ledsystemet. I norrlandslänen sköts de av respektive länsstyrelse. Lokala leder finns med lokal huvudman. Länsstyrelsens hemsida är www.lansstyrelsen.se (öppnas i ny flik).
Kan jag köpa mat under turen?
Ja, STFs fjällstationer och de flesta fjällstugor har ett bra sortiment av proviant till försäljning. Se fjällstugornas sortiment.
Varför får jag inget fysiskt medlemskort längre?
Vi försöker minimera hur många postala utskick vi gör och vi ser att många medlemmar föredrar digital kommunikation via e-post, Kivra eller vår app. Därför skickar vi inte ut ett fysiskt medlemskort i papper längre utan medlemmar når sitt digitala medlemskort genom att logga in i vår app eller på Mina sidor på vår webbplats.
Varför ska jag registrera min e-postadress?
Vi har infört en säkrare inloggningsmetod på vår webb och i STF-appen. Din e-postadress fungerar som ditt unika ID och används för att bekräfta att det är du som loggar in.
Du registrerar din e-postadress på Mina sidor.
Hur avslutar jag mitt medlemskap i STF och vad händer om jag inte betalar avin jag fick?
Ditt medlemskap i STF avslutas automatiskt om du inte betalar avin för nästkommande år. Du kan bara bortse från avin och de påminnelser som följer.
Måste jag vara medlem för att boka och bo på STFs boenden?
Du behöver inte vara medlem för att bo på STFs boenden, men boendet är mer prisvärt för medlemmar. Det pris du ser här på vår webb när du bokar är medlemspriset och är du inte medlem väljer du att betala ett tillägg i slutet av bokningen. Du behöver inte vara medlem för att boka men har du bokat till medlemspris behöver du kunna visa upp ditt medlemsbevis när du checkar in på boendet, alternativt bli medlem på plats. Här kan du läsa mer om medlemskapet.
Hur hanterar jag mitt familjemedlemskap?
Man kan endast bli medlem via vår webb. Om du har bokat ditt boende till medlemspris vänligen säkerställ att du är medlem och att du har laddat ner ditt digitala medlemskort i appen eller via Mina sidor på webben innan du kommer till boendet. Om du kommer till ett boende utan internetkoppling och vill bo till medlemspris utan att vara medlem litar vi på att du blir medlem så snart du får tillgång till internet igen.
Hur blir jag medlem när det inte finns någon internetuppkoppling där jag är?
Man kan endast bli medlem via vår webb. Om du har bokat ditt boende till medlemspris vänligen säkerställ att du är medlem och att du har laddat ner ditt digitala medlemskort i appen eller via Mina sidor på webben innan du kommer till boendet. Om du kommer till ett boende utan internetkoppling och vill bo till medlemspris utan att vara medlem litar vi på att du blir medlem så snart du får tillgång till internet igen.
Jag försöker logga in men får ingen kod, vad gör jag?
Börja med att kolla din skräppost, mejlet kan ha hamnat där. Eller så har du kanske registrerat en annan e-postadress än den du nu försöker logga in med? Om inget av detta fungerar, kontakta Medlemsservice så de kan titta på vad problemet kan vara.
Varför höjer ni medlemsavgifterna?
Svenska Turistföreningens riksstämma har tagit beslut om att höja medlemsavgifterna. Det är medlemsavgifterna – tillsammans med överskott från våra boenden och alla ideella insatser – som gör STFs verksamhet möjlig.
Enligt riksstämmans beslut höjs medlemsavgiften för vuxen med 30 kronor och seniormedlemskapet höjs med 5 kronor. För familjer/sambos med flera medlemmar på samma adress kommer medlemsavgifterna bli högst 600 kronor, vilket är STFs familjepris.
Varför kan jag inte logga in i appen?
Om du inte kan logga in i appen behöver troligtvis du uppdatera den. Sen kan du logga in med din e-postadress. Har du inte kopplat din e-postadress till ditt medlemskap tidigare behöver du även göra det. Följ instruktionerna i appen.
Vad kan jag göra på Mina sidor?
På Mina sidor hittar du dina medlemsrabatter hos exempelvis SJ och Outnorth och kan läsa tidningen Turist digitalt. Du kan även ladda ner ditt digitala medlemskort och förnya ditt medlemskap när det är dags. Du kan se om du har några familjemedlemmar kopplat till ditt medlemskap och ansluta dig till en lokalavdelning.
Varför behöver jag inte längre använda mitt medlemsnummer?
Ditt medlemsnummer har tidigare använts för att logga in i STFs app och på vår webb. Vi har nu bytt inloggningsmetod och du använder istället din e-postadress för att logga in. Om du inte har en e-postadress registrerad hos oss loggar du in med ditt medlemsnummer och kopplar sedan ihop din e-postadress med ditt medlemskap.
Logga in på Mina Sidor.
Vad kostar det att bli medlem i Svenska Turistföreningen?
Vuxen: 375 kr
Ungdom: 16-25 år: 195 kr
Senior: 75+: 230 kr
Familj/sambo: 600 kr
Familjepriset omfattar max två vuxna eller seniormedlemmar och obegränsat antal ungdomar som bor på samma adress. Barn under 16 år behöver inget medlemskap utan bor till medlemspris med en STF-medlem.
Medlemskapet gäller i 12 månader från betalningsdatum. Bli medlem här.
Hur laddar jag ner mitt digitala medlemskort på Mina sidor?
Ditt digitala medlemskort hittar du på Mina sidor när du loggat in. Om du har ett aktivt medlemskap är det tillgängligt där och kan laddas ner som en bild till din mobil eller dator.
Vad behöver jag mitt medlemsnummer till?
Du behöver inte använda ditt medlemsnummer om du har registrerat din e-postadress hos oss. Då är det den du använder för att logga in på Mina sidor och i STF-appen. Har du inte registrerat din e-post ännu behöver du göra det genom att logga in med medlemsnumret på Mina sidor på webben och koppla ihop din e-postadress med ditt medlemskap. Medlemsnumret hittar du i välkomstbrevet du fick när du blev medlem
Behöver även barn vara medlemmar?
STF har inget medlemskap för barn under 16 år men barn som reser med en medlem bor till medlemspris. Personer mellan 16-25 år kan teckna ett ungdomsmedlemskap om de ska utnyttja medlemsrabatterna, till exempel boenderabatten.
Hur uppdateras mitt medlemskap i STF-appen?
Har du redan appen och precis förnyat ditt medlemskap ska medlemsperioden uppdateras automatiskt. Om den inte gör det kan det hända att du har en äldre version av appen. Vänligen uppdatera så du har den senaste versionen av appen.
Jag är medlem i DNT (Den Norske Turistforening). Får jag medlemspris hos STF?
Som medlem i Den Norske Turistforening får du rabatt på ett urval av Svenska Turistföreningens fjällstationer och fjällstugor.
Rabatten gäller på följande boenden: STF Storulvån, STF Sylarna, STF Blåhammaren, STF Helags och STF Grövelsjön samt STF Anaris, STF Fältjägaren, STF Lunndörren, STF Stensdalen och STF Vålåstugan.
Rabatten är 100 kr per natt för vuxna och 50 kr per natt för barn.
Jag har glömt eller vet inte mitt medlemsnummer?
Ditt medlemsnummer finns i välkomstbrevet du fått på posten eller i Kivra och i din mejlkorg efter att du blivit medlem. Medlemsnumret behöver du bara om du inte har registrerat din e-postadress hos oss. Det kan du göra genom att logga in på Mina sidor och koppla ihop e-postadressen med medlemskapet.
Jag vill vara ansluten till fler än en lokalavdelning. Hur gör jag?
På Mina sidor kan du ansluta dig till en lokalavdelning, men vill du vara ansluten till fler kontaktar du den lokalavdelningen du vill addera. Kontaktuppgifter finns på respektive lokaldelnings webbsida. Här hittar du Svenska Turistförenings lokalavdelningar.
Varför behöver ni min e-postadress när jag loggar in?
Din e-postadress fungerar som ditt unika ID och används för att verifiera dig när du loggar in i STFs app och på Mina sidor. Vi införde den här säkrare inloggningsmetoden i samband med att vi uppdaterade Mina sidor på webben.
För vilken tidsperiod gäller medlemskapet, ett år från betalning eller kalenderår?
Medlemskapet gäller 12 månader från betalningsdatum.
Varför gäller inte seniormedlemskapet från den allmänna pensionsåldern?
Med seniormedlemskapet vill vi ge våra äldre medlemmar möjlighet att fortsätta vara en del av STF – men till en lägre avgift då många vid den åldern inte utnyttjar medlemserbjudanden som boenden, resor och aktiviteter på samma sätt som tidigare.
Seniormedlemskap har alltså inte införts utifrån när man går i pension utan är en generell bedömning av när våra medlemmar många gånger slutar nyttja medlemsförmånerna i samma utsträckning som tidigare. Självklart är det är svårt att göra den här typen av generaliseringar och på individnivå kan förutsättningar, hälsa och ekonomi se väldigt olika ut.
Vi är två vuxna, räknas vi som en familj?
Ja, två vuxna eller en vuxen och en seniormedlem betalar familjepriset. Familjepriset på medlemskapet gäller för max två vuxna eller seniormedlemmar som bor i samma hushåll samt alla ungdomar som hör till hushållet och är skrivna på samma adress. Två seniormedlemmar skrivna på samma adress räknas som ett hushåll men når inte upp till maxpriset på 600 kr utan betalar 460 kr.
STF och Hostelling International – vad gäller?
STF har avslutat sitt samarbete med Hostelling International (HI), vilket innebär att STF-medlemskapet inte längre ger rabatt på HI-boenden utomlands. Om du planerar att bo på HI-boenden utomlands kan du köpa ett medlemskap direkt via HI (öppnas i ny flik).
Har du ett HI-medlemskap och vill boka ett STF-boende i Sverige till medlemspris, behöver du i stället ett medlemskap i STF. Bli medlem i STF.
Kan jag betala min medlemsavgift via Kivra?
Ja! Är du ansluten till Kivra kommer du få din förnyelseavisering för medlemskapet via Kivra. Så här fungerar betalning av medlemsavgiften via Kivra.
Varför får vi dubbla avier eller tidningar till hushållet?
Endast familjekonstellationer som uppnår familjepriset registreras som ett hushåll i vårt system. Är ni exempelvis två seniormedlemmar kommer ni inte upp i familjepris och då hanteras ni som två individer i vårt system. Därför får ni varsin avi och varsin tidning. Genom att logga in på Mina sidor på webben kan en av avsäga er utskick av tidningen. Eller så kontaktar ni Medlemsservice och får hjälp.
Jag gillar medlemstidningen Turist, kan man få den digitalt?
Javisst! Tidningen Turist finns som e-tidning. För att läsa den digitalt, logga in på hemsidan och klicka dig vidare till e-tidningen. Du kan även besöka Tidningen Turists egen hemsida (öppnas i ny flik) och läsa utvalda artiklar.
Hur ska jag visa mitt digitala medlemskort om jag inte har internet?
Har du laddat ner det digitala medlemskortet i STF-appen fungerar det även när du inte har tillgång till internet. Du kan även logga in på Mina sidor på STFs webb och ladda ner det som en bild till din telefon eller skriva ut det innan din resa.
Hur mycket sparar jag på att vara medlem? Vilka övriga förmåner får jag?
På våra fjällstationer och fjällstugor får du som vuxen, senior eller ungdom 100 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 50 kr rabatt per barn och natt i sällskap av STF-medlem.
På våra övriga boenden får du som vuxen, senior eller ungdom 50 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 25 kr rabatt per barn och natt i sällskap av STF-medlem.
Som medlem har du även tillgång till en mängd andra förmåner som exempelvis rabatt på tågbiljetter, kartor och utrustning. Här har vi samlat alla medlemsförmåner. Du får också vår prisbelönta medlemstidning Turist (öppnas i ny flik) direkt i din brevlåda och tillgång till att läsa den digitalt.
Hur loggar jag in på Mina sidor?
- Fyll i din e-postadress på inloggningssidan.
- En verifieringskod skickas till den e-postadress du angett. Kopiera koden från mejlet och klistra in den på webbplatsen för att bekräfta att adressen är din.
- Får du ett felmeddelande kanske vi inte har din e-postadress registrerad. Följ instruktionerna på nästa sida för att lägga till den till ditt medlemskap.
Var bokar jag för att få ta del av medlemsrabatten på STFs boenden?
Som medlem bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler. Det är viktigt att du bokar i någon av nedanstående bokningskanaler för att kunna ta del av medlemspriset på boende:
STFs onlinebokning
STF kundservice och bokning
STFs boenden
Bokar du boendet genom en annan aktör som en extern bokningsaktör kommer du inte att kunna bo till medlemspris.
Jag är medlem i STF men inte min familj – hur gör vi för att få familjepriset?
Om du är medlem och vill lägga till fler i familjen så att alla blir medlemmar behöver du kontakta vår medlemsservice. Var noga med att uppge dina uppgifter: namn, adress, e-postadress, födelsedatum och gärna medlemsnummer. Du behöver uppge namn och födelsedatum på samtliga personer i familjen som ska bli medlemmar. Medlemsservice kommer då skicka betalningsuppgifter.
Kontakta STF Medlemsservice.
Hur får jag mitt digitala medlemskort?
Ladda ner STF-appen så kan du enkelt spara ditt digitala medlemskort i mobilen. Du kan även ladda ner det via Mina sidor på vår webbplats. Det går också bra att använda välkomstbrevet du fick via post eller i Kivra som medlemsbevis.
Hur ändrar jag adress eller e-postadress?
Vi uppdaterar dagligen vårt medlemsregister via Statens personadressregister SPAR. Därför behöver du inte adressändra direkt med oss. Om du behöver ändra din e-postadress, vänligen kontakta Medlemsservice.
Räcker det att en person är medlem för att alla i sällskapet ska få medlemsrabatt på boendet?
Medlemskapet är personligt och alla personer (från 16 år) behöver vara medlemmar för att få bo till medlemspris. Ett hushåll (boende på samma adress) betalar max 600 kr i medlemsavgift för max två vuxna eller seniormedlemmar och alla ungdomar till och med året de fyller 25 år. Barn under 16 år bor till medlemspris när bokningen görs av en STF-medlem.
Hur tar jag som medlem del av medlemsrabatten på tågbiljetter?
Gå till medlemsinloggningen för att ta del av medlemsförmånen på tåg. Det är lite olika bokningssätt för att få medlemsrabatten beroende om du ska boka hos SJ, Snälltåget eller Norrtåg. Tydliga instruktioner och villkor finns och alla frågor besvaras när du loggar in som medlem.
Hur registrerar jag min e-postadress
Logga in på Mina sidor, fyll i din e-postadress och följ sedan instruktionerna för att koppla den med ditt medlemskap. Du kan även kontakta Medlemsservice.
Hur blir jag medlem utan svenskt personnummer?
Du kan välja att fylla i födelsedatum istället för personnummer när du blir medlem på webben. Klicka bara på ”fyll i födelsedatum” under rutan för personnummer. Bli medlem här.
Vad gäller om jag vill ändra min bokning?
Vill du göra en ombokning/ändring av befintlig bokning vänligen kontakta STF Bokning per telefon 010-190 23 60 vardagar eller e-post bokningen@stfturist.se. Ändring av ankomst- eller avresedag räknas som avbokning. Notera att ändringen först är giltig när du mottagit skriftlig bekräftelse från oss.
För ombokning/ändring tar vi ut en administrativ avgift på 300 kr per bokning (gäller ej tillägg av exempelvis måltider). För bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort alternativt Swish när du kontaktar oss.
Förutsatt att dina avbokningsvillkor tillåter det kan du även ändra din bokning själv genom att avboka via Min bokning och göra en ny bokning, då tillkommer ingen avgift.
Varför får jag inte upp några bokningsalternativ?
Alla STFs boenden är inte bokningsbara online, men vi arbetar kontinuerligt med att göra fler tillgängliga via vår hemsida. Om du inte får upp några bokningsalternativ kan det bero på flera orsaker, se nedan. Om du fortfarande har svårt att hitta boende – hör gärna av dig till oss eller direkt till boendet.
- Boendet kan vara fullbokat.
- Alla rum och bäddar kanske inte är upplagda för onlinebokning – kontakta boendet direkt för att se om det finns fler möjligheter.
- Boendet kan vara stängt det datum du valt.
- Onlinebokning är inte möjlig efter kl. 18.00 dagen före ankomst.
- Under högsäsong kan vissa boenden endast ha fasta ankomst- och avresedagar, exempelvis lördag, söndag eller torsdag.
- Boendet kanske inte har så stora rum, prova att sök på fler rum med 2 gäster i varje rum.
Jag har gjort min bokning via en annan bokningskanal än STFs egna hemsida, t.ex. Booking.com. Vilka avbokningsregler gäller då?
Har du gjort din bokning via så kallade online travel agencies såsom Booking eller Expedia så gäller de villkor och rekommendationer som utfärdats av respektive bokningskanal. Vi hänvisar till respektive bokningskanal för information om avbokningsregler och avbokningar.
Vad gäller för gruppbokningar?
Är ni fler än 10 personer i sällskapet och önskar göra en gruppbokning? Då fyller du i en gruppförfrågan som du hittar på respektive boendesida. Läs mer om gruppbokningar.
Jag har avbokat men inte fått tillbaka mina pengar
Återbetalning till debiterat konto sker inom 3-7 bankdagar och bokförs på det ursprungliga bokningsdatumet. Om det efter 7 bankdagar ännu inte har kommit in pengar på kontot ber vi dig att kontakta STF Bokning på telefonnummer 010-190 23 60 eller skicka ett mejl till: bokningen@stfturist.se.
Observera att återbetalning endast görs om avbokningen skett enligt våra villkor. Läs våra bokningsvillkor.
Hur bokar jag in barn 0-2 år?
På vandrarhem bor barn gratis t o m det år de fyller två år. Detta gäller om de inte upptar en egen säng. Om du vill kan du ange att du har med dig små barn i bokningens sista steg under ”Meddelande”.
Var hittar jag bokningsvillkoren?
Hur avbokar och ändrar jag min bokning?
En eventuell avbokning av hela bokningen görs via Min bokning där du loggar in med e-postadress och lösenordet som du hittar i din bekräftelse. Avbokning via e-post godkänns ej.
Vill du göra en ombokning/ändring vänligen kontakta STF Bokning per telefon 010-190 23 60 vardagar eller e-post bokningen@stfturist.se. Ändring av ankomst- eller avresedag räknas som avbokning. Notera att ändringen först är giltig när du mottagit skriftlig bekräftelse från oss.
För ombokning/ändring tar vi ut en administrativ avgift på 300 kr per bokning (gäller ej tillägg av exempelvis måltider). För att få bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort alternativt Swish när du kontaktar oss.
Förutsatt att dina avbokningsvillkor tillåter det kan du även ändra din bokning själv genom att avboka via Min bokning och göra en ny bokning, då tillkommer ingen avgift.
Här hittar du våra fullständiga bokningsvillkor.
Hur betalar jag?
Vid bokning av boende, paket och aktiviteter på vår hemsida kan du välja mellan flera olika betalningssätt såsom betalkort, Swish eller PayPal. Omgående betalning sker via hemsidan eller telefon.
Jag har köpt avbeställningsskydd i samband med min bokning, vad gäller då?
Har du vid bokningstillfället av din guidade tur/paket lagt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt villkoren för avbeställningsskyddet. Avbeställningsskyddet gäller vid sjukdom eller allvarligare händelse och endast i samband med uppvisande av läkarintyg. Det gäller endast vid allvarligare händelse, akut sjukdom eller dödsfall hos dig eller i din närmaste familj. Med närmaste familj avses: äkta hälft/registrerad partner, sambo, barn, förälder och mor-/farförälder. Du måste avbeställa resan så snart som möjligt efter att du insett att du inte kan åka. Boendet måste informeras senast 15.00 på ankomstdagen. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom. Här rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.
Vilka priser visas på hemsidan vid bokning?
Alla priser som visas på hemsidan är medlemspriser. Är du inte medlem, kan du enkelt bli det i samband med din bokning eller när du kommer till ditt boende. Bokningen genomför du som att du redan vore medlem.
Väljer du att inte vara medlem bokar du till icke medlemspriser genom de val som finns på bokningssidan.
Kan jag köpa presentkort hos STF?
Ja, och presentkorten fungerar på STFs aktiviteter och boenden. Du kan köpa digitala presentkort på vår webb.
Får jag använda bilderna som finns på webbplatsen på min egen webbplats?
Bilderna på STFs webbplats äger respektive fotograf rättigheterna till, och får inte användas utan godkännande.
Vad kan jag göra på Mina sidor?
På Mina sidor hittar du dina medlemsrabatter hos exempelvis SJ och Outnorth och kan läsa tidningen Turist digitalt. Du kan även ladda ner ditt digitala medlemskort och förnya ditt medlemskap när det är dags. Du kan se om du har några familjemedlemmar kopplat till ditt medlemskap och ansluta dig till en lokalavdelning.
Hur registrerar jag min e-postadress
Logga in på Mina sidor, fyll i din e-postadress och följ sedan instruktionerna för att koppla den med ditt medlemskap. Du kan även kontakta Medlemsservice.
Varför behöver ni min e-postadress när jag loggar in?
Din e-postadress fungerar som ditt unika ID och används för att verifiera dig när du loggar in i STFs app och på Mina sidor. Vi införde den här säkrare inloggningsmetoden i samband med att vi uppdaterade Mina sidor på webben.
Vad är cookies och hur använder ni dem?
En cookie är en liten fil som webbplatsen du besöker sparar i din dator. Alla cookies som används på svenskaturistforeningen.se är till för att förenkla din upplevelse som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies på internet kan du ändra inställningar i din webbläsare så att den inte tillåter cookies, notera dock att din webbläsare kan behöva stödja tredjepartskakor för att du ska kunna boka online och bli medlem. Här kan du läsa mer om cookies.
Hur hittar jag information om hur STF behandlar mina personuppgifter?
Här hittar du all information om hur vi behandlar personuppgifter. Det inkluderar STFs integritetspolicy och vår policy för behandling av personuppgifter, samt dina rättigheter i förhållande till dessa.
STF medlemsservice
Vår medlemsservice hjälper dig med frågor kopplat till ditt medlemskap.
Mån, tis, tor, fre kl. 9-12
STF bokning
Hjälper dig med bokningar i fjällen och ändringar i befintliga bokningar oavsett boende.
Vardagar kl. 9-12

Logga in som medlem
Välkommen till Mina sidor! Här kan du som är medlem logga in för att ta del av dina medlemsförmåner, ladda ner digitalt medlemskort och förnya medlemskapet.

Logga på Min bokning
Logga in på Min bokning för att se dina kommande resor och aktiviteter.

Visa alla boenden på karta
STF har över 250 boenden över hela Sverige som du som medlem kan bo på till rabatterat pris. Här ser du alla boenden på en karta över Sverige.