Norrsken i Sverige

Den lilla orten Abisko i norra Sverige får varje år tiotusentals besökare från alla världens hörn, som vallfärdar för att uppleva det mytomspunna norrskenet. Abisko är nämligen en av världens absolut bästa platser att uppleva ljusfenomenet på.

Till följd av de nya restriktionerna kommer endast Abiskos stugor och vandrarhemmet ”Keron” vara tillgängligt för bokning mellan 13 december 2020 – 10 januari 2021. Samtliga aktiviteter ställs in, restaurangen håller stängt och likaså linbanan upp på berget Nuolja. Receptionen håller öppet fem timmar om dagen för service och frågor. Butiken kommer att hålla öppet några timmar per dag för att du kunna erbjuda enklare livsmedel och uthyrning av utrustning.

Norrskenssäsongen i Abisko är mellan 13 december till 20 mars.

Samtliga norrskensbilder på denna sida kommer från: Lights over Lapland

Flexibla bokningsvillkor

För att kunna erbjuda dig en trygg vistelse i coronatider har vi gjort en mängd anpassningar på våra boenden. Vad gäller avbokningsregler så erbjuder STF alltid generösa villkor när du bokar här på hemsidan. Allt för att du ska kunna vara flexibel, oavsett om det är dina egna semesterplaner eller omvärlden som förändras.

Läs mer om våra bokningsvillkor

Världens bästa plats för norrsken

Abisko är en av världens absolut bästa platser för att uppleva norrsken. Det räcker nämligen inte med att vara långt norrut en vinterkväll för att ha bra chanser att få se det. Det är många faktorer som påverkar både sannolikheten att få se norrsken, men även hur tydligt ljusfenomenet kommer att synas på himlen.

För största möjliga sannolikhet för norrsken bör du, förutom att befinna dig långt norrut en vinterkväll, vara på en plats fri från ljusföroreningar, högt belägen och som sällan har mulet väder eller moln. Abisko är därför en unik plats, eftersom alla kriterier uppfylls och mer därtill. Abisko kallas för “det blå hålet” i folkmun, då platsen ofta har vackert väder när omkringliggande orter har mulet. Abisko har därför blivit en populär destination som många har på sin bucket-list.

Utöver norrsken så erbjuder även Abisko en uppsjö av vinteraktiviteter för dig som vill vara aktiv under din vistelse. Här kan du exempelvis upptäcka omgivningarna på tur- eller längdskidor, topptura upp på berget Nuolja samt prova isklättring och snöskovandring. Från och med den 19 februari kan du även ta stolliften upp på berget Nuolja dagtid, för att antingen åka offpist eller bara för att njuta av den fina utsikten. Det går således bra att åka upp och ner med liften utan skidor. För dig som vill ha det lite lugnare kommer det fantastiska vinterlandskapet, norr om polcirkeln i arktisk fjällmiljö, vara fullt tillräckligt för en oförglömlig semester.

Bo rakt under norrskenet

norrsken utanför Abisko Turiststation
STF Abisko Turiststation är den perfekta utgångspunkten för dig som vill se norrsken eller besöka Abisko. Här bor du rakt under norrskenet med utsikt över Abiskoalperna, berget Nuolja, Lapporten och den stora sjön Torneträsk. Du väljer själv vilken boendeform som passar dig bäst – hotell, vandrarhem eller en egen stuga. Frukost, lunch och middag serveras i den populära KRAV-märkta restaurangen med fullständiga rättigheter. Här serveras närodlad mat och ekologiska råvaror med svårslagen panoramautsikt över fjällen.

Just nu kan du boka boende på Abisko Turiststation med ytterligare 25 % rabatt utöver din ordinarie medlemsrabatt. Erbjudandet gäller onlinebokning av minst två nätter under perioden 10/1 – 28/2 2021. Gäller för dig som är, eller blir medlem i STF i samband med bokning. Använd kampanjkod ”STFMEDLEM” vid bokning.

Läs mer och boka STF Abisko Turiststation

Norrsken från STF Aurora Sky Station

norrsken från stf aurora skystation
Alldeles intill Abisko Turiststation, på toppen av berget Nuolja i Abisko Nationalpark, ligger utsiktsplatsen STF Aurora Sky Station. Hit tar du dig smidigt med en stollift för att antingen åka skidor på dagen (from. 19/2 2021), eller för att uppleva norrsken på kvällen. På Aurora Sky Station finns ett utsiktstorn och en stor utomhusterrass där du kan beskåda norrskenet och en magisk utsikt över Lapporten och Abiskofjällen. Här finns även en värmande brasa och ett mysigt café där du kan köpa fika.

För att åka upp med stolliften på kvällstid under vintern, behöver du boka en guidad norrskensaktivitet. Den sker gruppvis där liftbiljett, guide, varma kläder och tillgång till Aurora Sky Station ingår. Utöver det utlovas spännande historier och fakta om norrsken, samt stöd med kamerainställningar för dig som vill försöka fånga ljusfenomenet på bild. Läs mer om aktiviteten ”Besök Aurora Sky Station på natten”.

Sannolikheten att få se norrsken är lika hög uppe på Nuolja som nere vid turiststationen. Uppe på Nuolja har du däremot en makalös utsikt och ännu lägre förekomst av ljusföroreningar jämfört med nere vid turiststationen. Med det sagt så kommer du inte bli besviken om du väljer att beskåda ljusfenomenet nerifrån turiststationen.

Läs mer om STF Aurora Sky Station

Webbkamera norrsken

Nedanför STF Aurora Sky Station finns två webbkameror där du kan se norrsken i realtid hemma i soffan. Du kan även spola tillbaka till tidigare nätter för att se hur norrskenet såg ut då. Se norrsken i realtid.

Ta tåget till Abisko

Abisko Turiststation har sin egen tågstation vilket gör resan med tåg väldigt smidig. Kommer du från södra Sverige reser du enkelt och hållbart med nattåg och kliver av precis utanför turiststationen. Från och med 13 december är det norska Vy-tåg som trafikerar sträckan. Som medlem i STF bokar du dina tågbiljetter med rabatt enkelt via vår webbsida. Läs mer om våra tågbiljetter till rabatterat pris.

Vad är Norrsken?

Norrsken, eller “aurora borealis” på latin, är ett ljusfenomen som är synligt på de nordligaste breddgraderna på vinterhalvåret. Det som ger uppkomst till det mytomspunna ljusfenomenet är ett samspel mellan solens strålning och jordens magnetfält. Från solen slungas nämligen laddade partiklar rakt mot jordens yta, som fångas upp av jordens magnetfält. Norrsken uppstår när solens partiklar krockar med atomer och molekyler som finns i jordens atmosfär. Partiklarna fångas därefter in av magnetfältet och färdas mot jordens poler och skapar då detta vackra skådespel på himlen.

Tips för att fota norrsken

kamerainställningar för att fota norrsken
Att fotografera norrsken är inte enkelt, men lyckas du, får du fantastiska bilder med hög wow-faktor. För att kunna fotografera norrsken krävs tålamod, laddat kamerabatteri och varma kläder (ta på dig vantar som tillåter dig hantera din kamera).

Använd ett stativ, fjärrutlösare och lång slutartid (4-12 sekunder) – men glöm inte att prova dig fram då norrskenets styrka varierar. Ett vidvinkelsobjekt gör att du får med mer av himlen. Glöm inte heller att kontrollera så du ställt in fokus på oändlighet.

Vill du lära dig att fotografera norrsken tillsammans med en professionell fotograf så kan vi rekommendera Lights over Laplands turer som utgår från STF Abisko Turiststation. Du förses med en systemkamera och objektiv som är förinställt för norrskensfotografi och får lära dig grunderna för att hitta och fotografera det magiska norrskenet på plats i Abisko Nationalpark.

Läs mer och boka fototur hos Lights over Lapland.

Kläder för norrsken

• Klä dig i lager på lager för att hålla dig varm och var beredd på att stå stilla länge ut i den kalla natten. Det går även utmärkt att hyra varma kläder på Abisko Turiststation om du inte har alla plagg du behöver.
  • Närmast kroppen har du ett underställ i syntet eller ull och som mellanlager en tröja och byxor av ull eller fleece.
  • Ta på dig en varm jacka och gärna ett par överdragsbyxor.
  • Sätt på dig rymliga skor som har plats med extra strumpor – det är viktigt att tårna kan röra sig.
  • På med varm mössa, halsduk och varma vantar – gärna tumvantar med fingervantar under.
  • Undvik att bada eller duscha innan du går ut och använd inte vattenbaserad hudkräm då den kan orsaka förfrysningar.