Kvinna med hund i fjällen

Vandra med hund

När du vill ta med din fyrbenta vän på äventyr finns vissa saker att tänka på. Men låt det inte stoppa dig. Med lite planering kan du vandra med hund i hela landet. Perfekt, eftersom de är ett oslagbart ressällskap. Hundar är välkomna på fler än 200 av STFs genuina och personliga boenden, från norr till söder.

Varje STF-boende anger på sin sida om husdjur är tillåtna eller inte, men det kan vara klokt att höra efter om tillgängligheten. Hundar övernattar utan extra kostnad på alla våra boenden i fjällvärlden. I övriga landet kan du behöva betala en liten avgift. Boka och gör dig redo för en oförglömlig upptäcktsfärd med din bästa vän.

1 mars – 20 augusti

Under den här perioden får hundar inte springa lösa i naturen. Ofta råder koppelkrav för att skydda häckande fågel, däggdjur med ungar, eller renar på bete. Du kan kontakta nationalparken eller naturreservatet du ska besöka för att se om särskilda regler gäller.

Fjällvandra med hund

Självklart kan du välja att tälta i det fria under sommaren, men ännu bekvämare blir det om du bor på STFs fjällstationer. Här sover du sött i eget eller delat hundtillåtet rum. Se bara till att förvarna redan vid bokningen om att du kommer med hund. Det andra alternativet är att övernatta i STFs fjällstugor – våra mysiga boenden i väglöst land. Här finns alltid hundrum, som dock inte går att boka i förväg. Vi försöker alltid se till att din hund får plats i stugorna, men rummen är populära och erbjuds i mån av utrymme.

Bra att tänka på

Så vad är viktigast när du ska vandra med hund? Läs på lite i förväg, var flexibel och visa hänsyn. Vi rekommenderar att du även har koll på allemansrätten. Anpassa etappens längd efter din hunds kondition, storlek och hälsa. Glöm inte att ta med vatten- och matskål, samt hundsele som gör att du slipper hålla i kopplet. På så sätt kan du ägna all din energi åt att njuta av naturen.