tva-turskidakare-nyborjare

Tur­skidåkning för nybörjare

Är du nyfiken på turskidåkning men upplever att du saknar den kunskap som krävs? Äventyret är närmare än vad du tror! Oerfarna upptäckare kan absolut gå på turskidor – paket för nybörjare erbjuds i tryggt sällskap av våra kunniga fjällguider. Det går även fint att testa turåkning i skogsmiljö på lägre höjd.

Testa att gå på turskidor

Turskidåkning är kort och gott vinterns motsvarighet till vandring. Det är lätt att komma igång även för en skidnovis, inte minst eftersom turskidor är breda och stabila att använda. Inledningsvis kan det förstås vara klokt att utforska mindre kuperade landskap. I fridfulla skogar slipper du vinden och kan använda dig av markerade vinterleder. Bäst av allt – i djup snö och flack terräng gör det inte ont att trilla. När du blir varm i kläderna kan du börja vidga dina vyer, mot fjällets sluttningar.

Flera av våra fjällstationer erbjuder prova på-turer eller hela nybörjarveckor. Härifrån kan du göra kortare utflykter helt i ditt eget tempo. Försök att inte ta med dig för mycket packning. Kanske räcker en liten dagstursäck, så får du en bekväm och avkopplande tur.

Hyr din utrustning

På de allra flesta fjällstationerna kan du hyra din utrustning. Prisexempel turskidåkningspaket: 800:- för vuxna och 450:- för barn i tre dagar. Dubbelkolla alltid pris och utbud med den aktuella fjällstationen.

10 tips för nybörjare

• Välj rätt skidor för din tur. Nybörjare använder skidor som är deras egen längd, medan skidor för proffs kan vara lite längre. Ett tips är att för enkelhetens skull börja med vallningsfria skidor. Du kan hyra skidor på flera av våra fjällstationer.
  • Fjällkarta och kompass är obligatoriska att ha med. Du kan även ladda ner en fjällkarta och använda offline i mobilen. Tänk på att mobilen sällan har täckning på fjället och att mobilbatterier är känsliga för kyla.
  • Öva på att använda din utrustning i närheten av fjällstationen innan du ger dig av.
  • Ta med mat och gärna varm dryck. Under dagsutflykter kan du antingen äta något kallt, eller bära med dig ett stormkök. Känns det bökigt att laga mat kan du äta på våra fjällstationer.
  • Sitt- eller liggunderlag är bra att sitta på under rasterna.
  • Klä dig enligt lager på lager-principen och använd ull eller funktionsmaterial. Undvik bomull, så håller du dig torr och varm. Skalplagg ska gå lätt att ventilera, huvan ska skydda ordentligt och du ska ha plats för kläder under. Glöm inte förstärkningsplagg, till exempel tjocktröja eller dunjacka.
  • Dubbla strumpor hjälper mot skoskav. Med tunna yllestrumpor närmast fötterna håller de sig torra, medan paret utanpå hjälper mot skav.
  • Första förband, sårsalva, skavsårsplåster, elastisk binda, huvudvärkstabletter och toalettpapper är smart att ha i väskan.
  • Solglasögon eller skidglasögon, solkräm och keps, buff eller mössa ger bra solskydd. Det är lätt att bränna sig när snön reflekterar solen.
  • Allemansrätten är ofta utökad eller begränsad i fjällvärldens nationalparker och reservat. Ibland får du till exempel inte göra upp eld eller ta med dig hunden. Våra STF-värdar berättar gärna mer specifikt om regler som gäller lokalt.