Vinter STF

Betalning i fjällstuga

I STFs fjällstugor kan du förskottsbetala för en ospecificerad sovplats, så blir priset lägre än om du betalar på plats. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Läs vidare om förskottsbetalning, samt kontant- och kortbetalning av din mysiga stugvistelse.

Betala i förväg på hemsidan

På vår hemsida går det smidigt att förskottsbetala för din övernattning. Priset blir då lägre än om du betalar direkt i fjällstugorna. Men tänk på att du inte förbokar en särskild plats i fjällstugan, utan du förbokar en ospecificerad sovplats. Med en ospecificerad sovplats menar vi antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. Du som förskottsbetalt ditt boende behöver du skriva ut och visa upp din bekräftelse för stugvärden. Om du inte förskottsbetalat kan du betala logi- och serviceavgifter till stugvärden.

Du är alltid garanterad en sovplats och tak över huvudet, oavsett om du har förbetalt eller inte.

Hitta boende på karta.

Priser och serviceavgifter

För att kunna erbjuda god service i fjällstugorna tar vi ut avgifter. Dagbesökare som inte är medlemmar betalar en serviceavgift och du som tältar i anslutning till våra fjällstugor betalar en tältavgift. Se fullständig prislista här.

Övernattning i fjällstuga
Du som övernattar i STFs fjällstugor betalar en avgift som varierar över säsong och område. Bäst pris får du som är medlem i STF och förbetalar din övernattning här på webben. Medlemspris från 400 kronor per natt.

Dagbesök i fjällstuga
Alla medlemmar i STF har fria dagbesök i STFs fjällstugor. När du rastar i upp till tre timmar mitt på dagen kan du använda stugans kök, dass och torkrum. Icke medlemmar betalar en serviceavgift som varierar beroende på om du vandrar längs Kungsleden eller i övriga fjällen. Serviceavgift från 100 kronor betalas på plats i fjällstugan.

Tältning vid fjällstuga
Du som tältar i anslutning till STFs fjällstugor betalar en tältavgift per person och natt. Avgiften betalas på plats i fjällstugan och varierar beroende på om du vandrar längs Kungsleden eller i övriga fjällen. Medlemspris från 150 kronor.

Betala med kontanter

Du kan betala med kontanter på alla STFs fjällstugor. Vi tar även emot euro, samt danska och norska kronor. Vi rekommenderar dock att du växlar på en bank innan, då vi erbjuder en starkt reducerad växelkurs.

Betala med konto- eller kreditkort

Stora delar av fjällen saknar mobiluppkoppling och därför har vi svårt att erbjuda kortbetalning överallt. Tills vidare går det bra att betala med konto- eller kreditkort i följande fjällstugor:

Rogen-området: Rogen
Jämtland: Arådalen, Gåsen, Lunndörren, Stensdalen och Vålåstugan.
Vindelfjällen: Aigert, Syter och Viterskalet.
Lapplandsfjällen: Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja, Sälka, Singi, Kaitumjaure, Teusajaure, Vakkotavare, Sitojaure, Aktse, Såmmarlappa och Akka.

På våra fjällstationer i Abisko, Kebnekaise, Saltoloukta, Kvikkjokk, Ritsem, Storulvån, Helags, Sylarna, Blåhammaren, Vålådalen, Edsåsdalen, Ramundberget och Grövelsjön kan du självfallet betala med kort.