Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Saltoluokta Fjällstation

Vackert boende mitt i världsarvet Laponia

Visa på kartan
Flexibla bokningsvillkor

Om boendet

Intill världsarvet Laponia och de vidsträckta nationalparkerna Stora Sjöfallet/ Stuor Muorkke och Sarek, ligger STF Saltoluokta Fjällstation. Ända sedan 1912 har människor färdats hit för att njuta av livet i fjällmiljö och låta sig inspireras av den vackra naturen.

Fjällstationen består av huvudbyggnad och fyra gästhus med sammanlagt drygt 100 bäddar. Den timrade huvudbyggnaden från 1918 och man kan riktigt känna den tidlösa charmen och själen i byggnaden, möblerna och de öppna spisarna.

Vår restaurang serverar lokalt viltkött, röding, och rökt sik från sjön nedanför stationen. Självklart har vi alltid goda vegetariska och veganska alternativ. Vill du hellre laga egen mat erbjuder vi ett välutrustat självhushållskök med kylskåp där du kan förvara dina matvaror under din vistelse.

Det är enkelt att ta sig till Saltoluokta fjällstation. På sommaren kör vi båten M/S Langas dagligen över sjön Langas och för att göra det så smidigt som möjligt är den anpassad efter bussen. Vintertid tar du dig över sjön längs den utstakade isleden, cirka 3,5 kilometer lång. Vi erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för bussen. Läs mer information om tider och biljettpriser under ”Transport”.

Ett besök på Saltoluokta fjällstation ger dig möjligheten att uppleva en av de allra finaste bitarna av den svenska fjällvärlden. Vi ligger precis i utkanten av det stora världsarvsområdet Laponia, med bland annat Stora Sjöfallets och Sareks nationalparker precis i närheten. Området Laponia är ett otroligt naturskönt världsarv men det är också känt för sin starka prägel av samisk kultur.

Många stannar till hos oss som en del i en längre vandring. Kanske har du startat i Kvikkjokk och under några dagar vandrat norrut, och på vägen passerat Aktse och den berömda Skierfe-klippan med utsikt över Rapadalen? Eller så har du startat i Ritsem eller Suorva och vandrat genom Sareks nationalpark för att slutligen nå Saltoluokta, med en efterlängtad dusch och en god middag. Du kan även börja i Abisko, följa Kungsleden söderut till Vakkotavare och därifrån ta bussen till Kebnatsbryggan och Saltoluokta. Eller varför inte bara komma hit några dagar – bo fint och äta gott, njuta av vackra vyer och vedeldad bastu efter en dagstur på kalfjället?

Oavsett hur du vill njuta av Saltoluokta säger vi – välkommen hit!

Vår service

• Restaurang

Restaurang finns. Öppettider kan variera utifrån säsong.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Butik

Proviant och i vissa fall friluftsutrustning finns till försäljning. Sortiment varierar.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Bastu

Bastu finns.

• Uthyrning av friluftsutrustning

Friluftsutrustning finns för uthyrning.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Skiduthyrning

Skiduthyrning finns.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Kaféservering

Enklare mat-och caféservering.

• Kanotuthyrning

Kanot finns att hyra.

• Guider

Guider finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till badplats

Närmare än 1 km till badplats.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Fler bokningsbara aktiviteter (14)

Gruppförfrågan

Är ni fler än 10 personer och planerar en konferens, släktträff, läger eller skolresa? Fyll i formuläret så kommer din förfrågan att skickas till ditt valda boende, som återkommer med ett prisförslag för just din grupp!

Visa

Specificera gärna vilken typ av arrangemang:

Medlemserbjudanden

Boka boende

Boka minst två nätter och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Boka boende

Boka söndag-torsdag och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Välj datum: 24 aug – 22 sept

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Adress:

STF Saltoluokta Fjällstation
    982 99 Gällivare

Hitta till boendet
    Vi möter alltid upp de bussar med anslutande nattåg enligt tidtabell – med båt på sommaren och snöskoter på vintern! Vi rekommenderar att du förbokar!

Tåg
    www.sj.se | www.vy.se
    För att ta dig till Saltoluokta söderifrån tar du enklast tåget till Gällivare och vidare med buss till Saltoluokta/Kebnats. Det är rekommenderat att boka biljetten hela vägen till Saltoluokta/Kebnats på tågoperatörens hemsida. Du får då tåg och buss på samma biljett och innefattas samtidigt av resegarantin om tåget skulle vara försenat. Finns inte Saltoluokta med som hållplats betyder det att busstidtabellen inte ännu finns tillgänglig.

Under sommarsäsongen finns även möjlighet att resa med inlandsbanan till Gällivare.
    inlandsbanan.se/

Rabatter: Alla STF-medlemmar får 10% rabatt på resor med SJ och 15% med VY.

Bil
    Sväng västerut från Europaväg 45, mellan Gällivare och Jokkmokk. Följ vägen i 78 kilometer till Kebnats, varifrån du kan få vidare transport med båt eller snöskoter till Saltoluokta fjällstation på andra sidan sjön Langas. Kontrollera gärna aktuell tidtabell innan du far hemifrån. I Kebnats kan du parkera din bil utan kostnad. Bilen ställs uppe på stora parkeringen och får inte stå nere vid bryggan annat än vid eventuell avlastning.

Buss

Falcks Omnibus trafikerar sträckan Gällivare-Kebnats/Saltoluokta. Tidtabell finns på Road to Ritsems hemsida med avgångar som är anpassade till några av nattågets ankomster/avgångar till/från Gällivare. Notera att inte alla nattåg passar till bussarnas avgångar, det är därför alltid rekommenderat att boka biljetten hela vägen till Saltoluokta direkt på tågoperatörens hemsida. Vi möter alltid upp de bussar som ankommer till Kebnats enligt tidtabell, med båt eller snöskoter beroende på säsong.

Sommar – M/S Langas
    Från Kebnats till STF Saltoluokta Fjällstation går dagliga båtturer med M/S Langas i anslutning med de nattågsanslutna bussarnas ankomst och avresa till/från Kebnats. Vi har anpassat båtens avgångar till bussens tidtabell. Vid försenad buss väntar vi 15-30 minuter beroende på avgång. Våra grannar i Björkudden kan i mån av tid hjälpa till med extraturer vid sena bussankomster.. Båtturen tar cirka 15 minuter. Från bryggan är det 200 meter till fjällstationen. Du hittar mer information under Båttider på vår hemsida. Förboka gärna din biljett här, men det går också att betala med kort ombord eller i receptionen. Kom ihåg att visa ditt STF medlemskort ombord för bästa pris.

Biljetten är giltig hela dagen och du behöver inte boka någon särskild avgång då du är garanterad att komma över varje avgång.

Vinter – Skoter
    För att ta dig till och från Saltoluokta måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden som är cirka 3,5 kilometer lång. STF Saltoluokta Fjällstation erbjuder skotertransport mot en avgift i samband med avgångs- och ankomsttider för bussen.

Transporten måste du förboka via telefon, e-post eller i receptionen senast en timme innan avfärd. Betalning sker i receptionen. Vill du hellre skida över utan packning? Inga problem, för som gäst på fjällstationen får du skicka din packning med skoter utan kostnad. Ska du inte bo hos oss? Se prislista nedan.

Det går bra att skida eller gå över sjön, men avvik aldrig från den markerade leden då det är förenat med livsfara.

Tider för skotertransporter 2023:
    Skotertiderna är anpassade till bussens tidtabell till Kebnats.

Avgång Saltoluokta – 10.15, 15.00
    Avgång Kebnats - 10.40, 15.25
    Ankomst Saltoluokta - ca 10.55, ca 15.40

Vid skoterfärd bör du vara varmt klädd och gärna ha någon halsduk eller skidglasögon att skydda ansiktet med. Det går även bra att skida eller promenera efter isleden men tänk då på att du aldrig får avvika från den markerade leden då det kan vara förenat med livsfara!

Ordinarie prislista (enkel väg):

• Vuxen (16 år och uppåt): 160 kronor/medlem, 210 kronor/icke medlem
    • Barn (6-15 år): 80 kronor/medlem, 100 kronor/icke medlem
    • Barn (0-5 år): gratis
    • Väska: 100 kronor/väg. Gratis för gäster som bor på fjällstationen
    • Pulka: 120 kronor/väg. För boende gäster, gratis i mån av plats i ordinarie skotertransport

Vid körning utanför ordinarie tidtabell:
    Baspris 1 200 kronor för 1 – 4 personer.
    Därefter tillkommer pris per person enligt ordinarie prislista (vid 5 personer eller fler).

För övriga skotertransporter till t ex Sareks nationalparksgräns eller till områdets stugor kontakta nedanstående. Tänk på att vara ute i god tid.

Laponia Adventures:
    Christian Heimroth 070-260 05 37
    Mirja Andersson 070-547 97 10

Björkudden:
    Christer Dynesius 070-241 66 35
    Tobbe Öberg 070-340 42 72

GPS-koordinater:

N67.3940893°, E18.5207608°

Kontakt:

+46 101902350 saltoluokta@stfturist.se

Behöver du hjälp med bokningen?

In- och utcheckningstider:

Incheckning (tidigast): 14:00
    Utcheckning (senast): 10:00

Öppettider

2024:
    29 februari - 21 april
    20 juni - 22 september

Antal rum

Antal bäddar

Följ STF Saltoluokta Fjällstation

Vårt hållbarhetsarbete

Green Key

Boendet uppfyller strikta hållbarhetskriterier med tyngdpunkt på miljö som granskas årligen och kräver ständig förbättring. Läs mer här.

Hållbarhetslöftet

Boendet har avgett STFs Hållbarhetslöfte om att arbeta hållbart i den dagliga driften samt tipsa om hur du som gäst kan bidra i arbetet.

Vandringstips

Kungsleden Saltoluokta – Kvikkjokk

Kungsleden Nikkaluokta – Saltoluokta

Ritsem - Aktse

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla. Bli medlem idag.

Upptäck fler boenden

STF Ritsem

Laponia

Upplev mer

Allt om fjällen

Det finns mycket att upptäcka i den svenska fjällvärlden och ju mer du vet, desto roligare blir det. Hitta all viktig information om fjällsäkerhet, och spännande läsning om tex Sveriges största glaciärer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.

Bo till medlemspris

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar ditt boende i STFs bokningskanaler.