STF Saltoluokta Fjällstation

Hitta till STF Saltoluokta Fjällstation

Vi möter alltid upp de bussar med anslutande nattåg enligt tidtabell – med båt på sommaren och snöskoter på vintern! Vi rekommenderar att du förbokar!

Tåg
www.sj.se | www.vy.se
För att ta dig till Saltoluokta söderifrån tar du enklast tåget till Gällivare och vidare med buss till Saltoluokta/Kebnats. Det är rekommenderat att boka biljetten hela vägen till Saltoluokta/Kebnats på tågoperatörens hemsida. Du får då tåg och buss på samma biljett och innefattas samtidigt av resegarantin om tåget skulle vara försenat. Finns inte Saltoluokta med som hållplats betyder det att busstidtabellen inte ännu finns tillgänglig.

Under sommarsäsongen finns även möjlighet att resa med inlandsbanan till Gällivare.

Rabatter: Alla STF-medlemmar får 10% rabatt på resor med SJ och 15% med VY.

Bil
Karta
Sväng västerut från Europaväg 45, mellan Gällivare och Jokkmokk. Följ vägen i 78 kilometer till Kebnats, varifrån du kan få vidare transport med båt eller snöskoter till Saltoluokta fjällstation på andra sidan sjön Langas. Kontrollera gärna aktuell tidtabell innan du far hemifrån. I Kebnats kan du parkera din bil utan kostnad. Bilen ställs uppe på stora parkeringen och får inte stå nere vid bryggan annat än vid eventuell avlastning.

Buss
www.flixbus.se
Från och med sommaren 2022 kör Flixbus sträckan Gällivare-Kebnats/Saltoluokta. Tidtabell finns på Flixbus hemsida med avgångar som är anpassade till några av nattågets ankomster/avgångar till/från Gällivare. Notera att inte alla nattåg passar till bussarnas avgångar, det är därför alltid rekommenderat att boka biljetten hela vägen till Saltoluokta direkt på tågoperatörens hemsida. Vi möter alltid upp de bussar som ankommer till Kebnats enligt tidtabell, med båt eller snöskoter beroende på säsong.

Sommar – M/S Langas
Boka båtbiljett
Från Kebnats till STF Saltoluokta Fjällstation går dagliga båtturer med M/S Langas i anslutning med de nattågsanslutna bussarnas ankomst och avresa till/från Kebnats. Vi har anpassat båtens avgångar till bussens tidtabell. Vid sena bussar väntar vi på . Båtturen tar cirka 15 minuter. Från bryggan är det 200 meter till fjällstationen. Du hittar mer information under Båttider på vår hemsida. Förboka gärna din biljett här, men det går också att betala med kort ombord eller i receptionen. Kom ihåg att visa ditt STF medlemskort ombord för bästa pris.

Vid försenad buss väntar vi 15-30 minuter beroende på avgång. Våra grannar i Björkudden kan i mån av tid hjälpa till med extraturer vid sena bussankomster.

Biljetten är giltig hela dagen och du behöver inte boka någon särskild avgång då du är garanterad att komma över varje avgång.

Vinter – Skoter
För att ta dig till och från Saltoluokta måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden som är cirka 3,5 kilometer lång. STF Saltoluokta Fjällstation erbjuder skotertransport mot en avgift i samband med avgångs- och ankomsttider för bussen.

Transporten måste du förboka via telefon, e-post eller i receptionen senast en timme innan avfärd. Betalning sker i receptionen. Vill du hellre skida över utan packning? Inga problem, för som gäst på fjällstationen får du skicka din packning med skoter utan kostnad. Ska du inte bo hos oss? Se prislista nedan.

Det går bra att skida eller gå över sjön, men avvik aldrig från den markerade leden då det är förenat med livsfara.

Tider för skotertransporter 2022:
Skotertiderna är anpassade till bussens tidtabell till Kebnats.

Avgång Saltoluokta Avgång Kebnats Ankomst Saltoluokta
9.50 10.15 Ca 10.30
16.05 16.30 Ca 16.45

Vid skoterfärd bör du vara varmt klädd och gärna ha någon halsduk eller skidglasögon att skydda ansiktet med. Det går även bra att skida eller promenera efter isleden men tänk då på att du aldrig får avvika från den markerade leden då det kan vara förenat med livsfara!

Ordinarie prislista (enkel väg):

• Vuxen (16 år och uppåt): 160 kronor/medlem, 210 kronor/icke medlem
• Barn (6-15 år): 80 kronor/medlem, 100 kronor/icke medlem
• Barn (0-5 år): gratis
• Väska: 100 kronor/väg. Gratis för gäster som bor på fjällstationen.
• Pulka: 120 kronor/väg. För boende gäster, gratis i mån av plats i ordinarie skotertransport.

Vid körning utanför ordinarie tidtabell:
Baspris 1 200 kronor för 1 – 4 personer.
Därefter tillkommer pris per person enligt ordinarie prislista (vid 5 personer eller fler).

För övriga skotertransporter till t ex Sareks nationalparksgräns eller till områdets stugor kontakta nedanstående. Tänk på att vara ute i god tid.

Laponia Adventures:
Christian Heimroth 070-260 05 37