STF Saltoluokta Fjällstation

Hitta till STF Saltoluokta Fjällstation

För att ta dig till Saltoluokta med kollektivtrafik tar du tåg eller flyg till Gällivare, därefter buss 93 mot Ritsem. Kliv av i Kebnats, därefter båt på sommaren eller markerad isled på vintern.

Sommar
Från Kebnats till STF Saltoluokta Fjällstation går dagliga båtturer med M/S Langas. Båtturen tar cirka 15 minuter. Från bryggan är det 200 meter till fjällstationen. Du hittar båttiderna under rubriken "Båttider". Du kan betala med swish, kort eller kontant ombord på båten, eller förbetala i receptionen på Saltoluokta om du kommer från det hållet. Kom ihåg att visa ditt STF medlemskort ombord för bästa pris.

Vinter
Från Kebnats är det cirka 3,5 kilometer isled till fjällstationen. Du kan skidra eller gå längs den markerade isleden, går du är vinterkängor att föredra. Avvik ej från leden då det är förenat med livsfara! Isarna kan vara mycket svaga utanför leden trots långvariga perioder med kallt väder.

BIL
Kör E45 och 6 kilometer norr om Porjus svänger du västerut, och kör 78 kilometer till Kebnats för vidare transport till STF Saltoluokta Fjällstation. I Kebnats kan du parkera din bil utan kostnad.

BUSS
Länstrafiken Norrbotten linje 93 kör dagliga turer mellan Gällivare och Ritsem under säsong. Bussen är anpassad efter nattåget. Under sommarens högsäsong går bussen 2 gånger per dag, under lågsäsong 1 gång per dag. Bussresan tar cirka 2 timmar. Kliv av vid hållplatsen Kebnats. För aktuell tidtabell besök Länstrafiken Norrbottens hemsida http://ltnbd.se

TÅG
Från Stockholm/Göteborg reser du med SJ-tåg till Gällivare. Dagliga turer. Från Gällivare ansluter buss 93 till Kebnats. Boka buss- och tåg på samma biljett, ange då hållplats ”Saltoluokta/Kebnats” när du bokar, då har du resegaranti utifall buss/tåg är försenat. Under sommarsäsongen finns även möjlighet att resa med inlandsbanan till Gällivare.

Rabatt med SJ: Alla STF-medlemmar får 10% rabatt på resor med SJ!

SKOTERTRANSPORT
För att ta dig till och från Saltoluokta måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden som är cirka 3,5 kilometer lång. STF Saltoluokta Fjällstation erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för länsbuss 93. Transporten måste du förboka via telefon, e-post eller i receptionen senast en timme innan avfärd. Vill du hellre skidra över utan packning? Inga problem, för som gäst på fjällstationen får du skicka din packning med skoter utan kostnad. Ska du inte bo hos oss? Se prislista nedan.

Tider för skotertransporter 2020:
Hör med receptionen vilka tider som gäller, men skotertransporterna är anpassade till buss 93 ankomst- och avresetid från Kebnats.
Vid skoterfärd bör du vara varmt klädd och gärna ha någon halsduk eller skidglasögon att skydda ansiktet med. Det går även bra att skidra eller promenera efter isleden men tänk då på att du aldrig får avvika från den markerade leden då det kan vara förenat med livsfara!

Ordinarie prislista (enkel väg):
Vuxen (16 år och uppåt): 120 kronor/medlem, 180 kronor/icke medlem
Barn (6-15 år): 60 kronor/medlem, 90 kronor/icke medlem
Barn (0-5 år): gratis
Väska: 50 kronor/väg. Gratis för gäster som bor på fjällstationen.
Pulka: 120 kronor/väg.

Vid körning utanför ordinarie tidtabell:
Baspris 950 kronor för 1 – 4 personer.
Därefter tillkommer pris per person enligt ordinarie prislista (vid 5 personer eller fler).
För skotertransport till Sareks nationalparksgräns eller till områdets stugor kontakta nedanstående. Tänk på att vara ute i god tid.

Laponia Adventures:
Christian Heimroth 070-260 05 37
Mirja Andersson 070-547 97 10
Björkudden:
Christer Dynesius 070-241 66 35
Tobbe Öberg 070-340 42 72
  • GPS-koordinater: N67.39601°, E18.521233°

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er