Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Abisko Turiststation

STF Aurora Sky Station

Under vår norrskenssäsong (21 nov 2019-20 mars 2020) kan du njuta av en Exclusive dinner uppe på STF Aurora Sky Station, med norrskenet dansandes på himlen.

STF Aurora Sky Station är belägen på vårt hemmaberg Nuolja. För att komma hit tar du en tur med vår linbana upp till bergsstationen – en tur som erbjuder en fantastisk utsikt över fjällandskapet och stjärnhimlen. Kanske ser du redan på uppvägen ett färgsprakande skådespel i grönt. Väl framme på STF Aurora Sky Station får du avnjuta en fyrarätters middag som tillreds av vår kock för kvällen. Alla råvaror har fraktats den vägen som även du kommer att färdas – nämligen via linbanan. Du kommer få uppleva smakexplosioner från det nordiska och lappländska köket. Till maten kan du välja till vinpaket eller alkoholfri dryck som framhäver smakerna. Med eld i öppna spisen och en storslagen utsikt över Abisko erbjuder vi en oslagbar atmosfär.

Efter middagen har du möjlighet att lära dig mer om norrskenet genom att följa med på en guidad tur. Du kan även avnjuta en kopp varmt kaffe eller köpa en souvenir i vår lilla shop som finns där uppe.

STF Aurora Sky Station har totalt 40 sittplatser.

Boka ett besök på STF Aurora Sky Station

Vad är norrsken?

Kring jordens poler kan man ibland se ett förtrollande ljussken med färgskiftningar i grönt, blått eller rött på himlavalvet. Det förtrollande ljusskenet ändrar sig ofta och kan te sig som draperier, bågar eller strålar. Ljusfenomenet kallas för norrsken på svenska och aurora borealis på latin.

Norrsken uppstår när laddade partiklar från solen (solvinden) träffar den översta delen av jordens atmosfär på 100-400 km höjd. Partiklarna (elektronerna) träffar atmosfären längs den så kallade norrskensovalen på norra halvklotet, en oval som påverkas av jordens magnetfält. De energirika partiklarna avger energi när de träffar atmosfären, vilket även resulterar i att partiklarna avger ljus i starka färger. Det är detta ljus som skapar norrsken. För blotta ögat är det endast möjligt att se norrsken när det är mörkt ute, även om det finns aktivitet i atmosfären konstant.

Ett besök på STF Aurora Sky Station är en oförglömlig upplevelse. Besökare kommer hit från världen över för att framförallt skåda norrsken, men även för att uppleva midnattssol sommartid.

Varför ska du se norrsken i Abisko?

I Abisko är förutsättningarna för att se norrsken större än någon annanstans i världen. Abisko ligger i regnskugga tack vare de omgivande bergen och Torneträsk, vilket innebär optimala väderförhållanden för norrsken med lite nederbörd och ofta en klar himmel. Abisko kallas faktiskt för ”det blå hålet” i folkmun – när omgivande trakter har mulet väder har oftast Abisko klar sikt rakt upp i rymden. Dessutom ligger Abisko mitt i Auroraovalen, det magnetfält där norrskenet uppenbarar sig.

För att skåda norrsken krävs mörker. I Abisko är nätterna långa under vinterhalvåret, från slutet av november fram till början av februari visar sig faktiskt inte solen överhuvudtaget. Du vill också komma bort från gatubelysning och andra ljusföroreningar som kan störa ögat i jakten på norrsken. I Abisko räcker det att gå några hundra meter från vår anläggning för att komma bort från ljusföroreningar.

Det var år 2015 som Lonely Planet utsåg vår lilla by Abisko till världens bästa ljusupplevelse, något som vi är oerhört stolta över.

Statistiken säger att gäster som stannar minst fyra nätter hos oss kommer att skåda norrsken. Norrskenet uppstår oftast i nordligt vädersträck över Torneträsk.

Från 21 november 2019 till 20 mars 2020 är STF Aurora Sky Station öppet för att våra gäster ska kunna uppleva norrsken.

Om STF Aurora Sky Station

Nästan högst uppe på toppen av berget Nuolja i Abisko Nationalpark ligger STF Aurora Sky Station. Även under den mörka midvintern är det möjligt att skåda siluetterna av de omgivande bergen. Med stolsliften transporteras du i mörkret upp mot bergsstationen där Aurora Sky Station ligger. Förhoppningsvis kan du redan under uppfärden skåda stjärnorna och förhoppningsvis redan här ett dansande norrsken. Det kommer att bita i kinderna av kylan, snön kommer att gnistra på marken och du kommer att vara förväntansfull. Resan upp med linbanan tar cirka 30 minuter. Vår personal hjälper dig att hitta en varm overall att ha på dig utanpå dina ytterkläder. Skoteroverallen och varma skor håller kylan borta.

Uppe på STF Aurora Sky Station står vår personal redo att ta emot dig för en oförglömlig kväll. Stationen är utan elektricitet och rinnande vatten, men likväl har vi möjlighet att servera en fyrarättersmiddag eller om du hellre vill en Här finns ett utsiktstorn och en stor utomhusterrass där du kan skåda norrskenet och en sagolik utsikt över Čuonjávággi (Lapporten), hela Abiskodalen och Torneträsk. Inomhus finns en värmande brasa, ett café och en liten souvenirshop.

Exclusive Dinner

Vill du förhöja norrskensupplevelsen? Varför inte uppleva en fyrarättersmiddag på STF Aurora Sky Station?

I en intim matsal med kvällens kock närvarande tillreds er middag. Det är ett kulinariskt hantverk där vår kökschef har hämtat inspiration från det nordiska och lappländska köket. Det är en unik plats att inta en fyrarätters middag på. STF Aurora Sky Station saknar rinnande vatten och elektricitet, men det till trots tillreder kocken kvällens middag på plats. Samma väg som du har transporterat dig upp till Aurora Sky Station, via linbanan, samma väg har även din middag färdats. Vår personal skickar upp allt porslin, all mat och all dryck med linbanan varje kväll.

Efter en kulinarisk upplevelse kommer er norrskensguide för kvällen att ta med er på en guidad tur med förhoppningen att se norrsken. Guiden kommer hålla en presentation om norrsken.

Du väljer själv när du vill åka ned från berget, du meddelar bara vår personal när du känner dig redo för nedfärd. Aurora Sky Station är öppet fram till kl 01.00.

Boka din norrskensupplevelse här.

Night visit

Efter kl 21.00 är STF Aurora Sky Station öppen för Night Visit. Ni tar linbanan upp till bergsstation och möter er guide för att starta norrskensjakten. Uppe på STF Aurora Sky Station finns en stor utomhusterrass och ett utkikstorn, där du kan stå och uppleva norrskenet och stjärnhimlen. Inne finns en norrskensutställning som på ett enkelt sätt beskriver vad ett norrsken är.

Inne på STF Aurora Sky Station kan du njuta av en mysig atmosfär med en brasa där du kan värma dig mellan varven. Här kan ni njuta av fika som är hembakat i vårt bageri nere på STF Abisko Turiststation, en kopp värmande dryck, snacks eller kanske ett glas vin.

Boka din norrskensupplevelse här.

Tips vid ett besök på Aurora Sky Station

• Klä dig varmt! Även om du får låna varma kläder av oss rekommenderar vi att du har riktigt tjocka kläder under overallen. Du kommer att vistas utomhus för att få syn på norrskenet och du kommer att stå still. Ta med dig din varmaste mössa, dina varmaste handskar, gärna något som värmer halsen samt långkalsonger. Hellre för mycket kläder än för lite. Låt inte den arktiska kylan förstöra upplevelsen.
  • Kamera! Föreviga det förtrollande norrskenet på bild. Våra guider kan hjälpa dig med inställningarna på kameran för att få den perfekta bilden. Mobilkameran kan fånga starka norrsken. Vi rekommenderar en systemkamera och ett kamerastativ. Vill du fota mycket rekommenderar vi att du har med ett extra batteri till kameran, det tar slut fort när du är ute i kylan.
  • Pannlampa med rött sken. För att se norrsken krävs det att du inte utsätter ögat för ljusföroreningar, samtidigt som det är mörkt ute. En pannlampa som också har rött sken är att rekommendera, då kan du se framför dig men ändå se norrskenet på himlen.

Midnattssolsvandring

Den 25 maj händer det, dagen då solen inte går ned över horisonten här i Abisko. Från 25 maj står solen ovanför horisonten och lämnar den inte förrän mitten av juli. Hela sommaren är en enda lång sommardag.

Tillsammans med kvällens guide kommer ni tillsammans vandra upp på Nuoljas topp (1164 moh) från STF Aurora Sky Station (900 moh). Från toppen kan du se vår grannby Björkliden, Torneträsk, Lapporten och hela Abiskodalen i en panoramavy. För att fira prestationen bjuder guiden på alkoholfritt bubbel och tilltugg, och om vädret tillåter även det vackra midnattsolsljuset.

Strax efter midnatt återvänder vi ner till Aurora Sky Station. Väl tillbaka kan du njuta av utsikten på terrassen, köpa fika, snacks och dryck i vårt café eller köpa en souvenir i vår lilla shop.

Du väljer själv när du vill åka ned från berget, du meddelar bara vår personal när du känner dig redo för nedfärd. STF Aurora Sky Station är öppet fram till kl 01.00.

aurora sky station

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er