STF Abisko Turiststation

Hållbarhet

STF Abisko Turiststation är en anläggning belägen mitt i en nationalpark – något som sätter ännu mer press på att vi arbetar aktivt med vårt hållbarhetsarbete. Abisko Nationalpark är känd för sin artrika flora och här kan du finna lapsk alpros, polarblära och en mångfald av orkidéer såsom den gäckande skogsfrun och lappfela. Här finns även ett rikligt djurliv – om du har tur kan du höra den sällsynta nordsångaren sjunga på fjällsluttningarna eller se skogsarter såsom älg, tjäder, fjällämmel eller fjällripa bland fjällbjörkarna. Att dessa upplevelser ska finnas kvar i nationalparken kräver att vi arbetar aktivt för att minska vår egen påverkan på miljön ur ett långsiktigt perspektiv.

Vi arbetar ständigt för att vidareutveckla och förbättra vår miljöprofil. Vår målsättning är att våra gäster, nu och i framtiden, ska få uppleva oförstörd fjällnatur. Hjälp oss att värna om vår natur!

Bra att veta när du bokar

Mellan 27 sep – 17 nov har Abisko öppet med ett begränsat utbud. Receptionen och butiken är öppen några timmar per dag och du kan boka rum på vandrarhemmet eller någon av våra stugor.

Bokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12