STF Abisko Turiststation

Butik & uthyrning

Fjällboden ger dig möjlighet att proviantera och utrusta dig inför din vistelse i Abisko och dess fjäll – sommar som vinter. I butiken finner du ett stort utbud av funktionskläder och sportutrustning, men även livsmedel, hygienartiklar och souvenirer. Efter en tur ute i Abiskoalperna kan du komma in i vår butik och köpa hembakat fikabröd och en varm kopp kaffe, som du sedan kan avnjuta i vårt bibliotek framför den öppna brasan.

I vår butik finner du ett brett sortiment av ekologiska och KRAV-märkta produkter. Vi brinner för att utveckla vårt sortiment i en hållbar och miljömedveten riktning. Fjällboden är faktiskt certifierad med KRAV-loggan, något som vi är oerhört stolta över.

Hos oss kan du hyra det mesta av utrustning för dina fjälläventyr; allt från skidor, snöskor, lavinutrustning och skridskor på vintern till kängor, tält och sovsäckar på sommaren. Här hittar du vår prislista för sommaren.

Här hittar du vilken typ av utrustning vi har.

Önskar du att boka utrustning fyller du i vårt bokningsformulär sommar och mailar till oss på butik.abisko@stfturist.se. Har du ytterligare frågor kan ni kontakta oss via denna mejladress, alternativt ringa oss på 010-190 23 09.

Det går bra att skicka försändelser till/från Abisko. Nedan listar vi vad som gäller:

• Vill du skicka försändelser från Abisko till Nikkaluokta kan personalen i vår butik hjälpa dig. Det fraktbolag vi använder oss av är Bussgods. Du kan skicka gods under den period som sträckan Abisko-Nikkaluokta trafikeras av linjebuss. Bussgods trafikerar denna sträcka endast på torsdagar och fredagar. Pris varierar beroende på mått och vikt. Läs mer på Bussgods.se. Förvaring av gods i Nikkaluokta kostar 60 kr och betalas på plats när du hämtar ut ditt gods.
  • Vill du hyra utrustning hos oss när du vandrar/skidar till Nikkaluokta? Det tillkommer en extra avgift för att skicka tillbaka uthyrningsutrustningen till Abisko med Bussgods. Avgiften betalas i samband med uthyrningstillfället och innefattar två extra uthyrningsdagar. Du som hyr hos oss får en fraktsedel i Abisko som du sedan lämnar i Nikkaluokta.
  • Vill du skicka en försändelse från Abisko till någon annan ort i Sverige med Bussgods? Vi kan hjälpa dig. Pris varierar beroende på mått och vikt. Läs mer på Bussgods.se.
  • Du som gäst kan skicka försändelser i förväg från andra orter/länder. Du gör detta på eget initiativ med egna fraktsedlar. DHL, Postnord och Bussgods är de fraktbolag som vi rekommenderar.

Märk kollit enligt följande:

Gäst: Förnamn, Efternamn
Abisko Turiststation 2
98107 Abisko

Märk försändelsen med förväntat datum för upphämtning. Försändelser som ankommer oss läggs i vårt bagagerum. När du anländer till Abisko ber du vår reception att öppna bagagerummet. Förvaring i bagagerummet sker på eget ansvar. Postpaket levereras ibland även till Postnords ombud på Godisfabriken i Abisko Östra, 2km öster om STF Abisko Turiststation. Paketet måste då hämtas ut av dig personligen. Observera villkor för paketförvaring hos Postombudet. Följ ditt paket via Postnords hemsida.

Butikens öppettider:

18/6 – 5/7 9:00-13:00, 15:00-16:30
6/7 – 16/8 9:00-18:00
17/8 – 27/9 9:00-13:00, 15:00-16:30

Välkomna till vår butik!

Bra att veta när du bokar

Under perioden 27/9-12/12 2020 har Abisko öppet med ett begränsat utbud. Receptionen är öppen några timmar per dag och du kan boka rum på vandrarhemmet eller någon av våra stugor.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er