Tre vandrare i fjällmiljö på sommaren

Abisko- och Kebnekaisefjällen

Abisko- och Kebnekaiseområdet är med sitt omfattande ledsystem och utbud av övernattningsstugor lättillgängligt för vandrare. Den sträckning som de allra flesta vandrare väljer är Abisko – Nikkaluokta. Kungsleden går genom området mellan Abisko och Vakkotavare.

Abisko nationalpark och Lapporten

I området finns höga toppar, Abisko nationalpark och Sveriges mest kända bergssiluett –Lapporten. Ovanför trädgränsen är landskapet varierat med stora slätter, sjösystem, strida jokkar och höga fjäll. Här avlöser grönskande fjällkullar och öppna hedar, högfjällets karga berg och snödraperade toppar. Några av de branta topparna kräver klättring medan andra är lättare att nå.

En del dalgångar är steniga, andra frodiga blomsterängar. I det högalpina Kebnekaisemassivet finns glaciärer och Sveriges högsta topp. De flesta som bestiger toppen gör det med guide från STF Kebnekaise Fjällstation. Det här är ett av Sveriges finaste och mest välbesökta fjällområde!

Observera att det bedrivs omfattande renskötsel i området som kräver stor hänsyn!

Karta över Abisko- Kebnekaisefjällen

Den här kartan är ett planeringsverktyg och bör inte ersätta fysisk karta och kompass, då avvikelser kan förekomma. Tjänsten driftas av Naturkartan. Observera att ledinformationen ägs och uppdateras av respektive ledhuvudman (ex. kommun eller länsstyrelse).

Hitta hit

Buss/tåg från Kiruna till Abisko och Katterjokk
Buss från Kiruna till Nikkaluokta
Buss från Gällivare till Vakkotavare och Ritsem

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Med vår besökskalender får du en överblick hur beläggningen generellt ser ut i detta fjällområde, så att du har bästa möjliga förutsättningar att planera din tur till mindre besökta perioder. Under perioder med mindre besökare erbjuder vi dessutom ofta bättre priser. Notera att besökskalendern endast ger en indikation och ej tar hänsyn till avvikelser i samband med exempelvis evenemang eller högtider.

Boka flera boenden samtidigt

Vill du boka flera boenden i en och samma bokning gör du det enklast genom att öppna upp respektive boende i separata flikar i din webbläsare. Välj sedan datum för respektive boende, antal personer och gå vidare tills dess att du ser att ditt boende lagts i varukorgen. Alla dina val sparas i en och samma varukorg, trots att du arbetar i olika flikar. När du är redo att betala väljer du att gå vidare till betalning i någon av flikarna så kommer alla dina val att följa med. Dina val sparas i totalt 30 minuter.

Färdigpaketerade upplevelser

Fjällkarta
Lantmäteriet BD6, 1:100 000
Lantmäteriet BD8, 1:100 000