Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Vandring Abisko - Nikkaluokta

Den här sträckningen är en av Sveriges mest kända vandringsleder som till största delen går på Kungsleden. Den första dagen startar vid STF Abisko Turiststation och går genom fjällbjörkskogen i Abisko Nationalpark.

I området finns höga toppar. Ovanför trädgränsen är landskapet varierat med stora slätter, sjösystem, strida jokkar och höga fjäll. Här avlöser grönskande fjällkullar och öppna hedar, högfjällets karga berg och snöklädda toppar.

Du vandrar genom ett storslaget landskap mot den högsta punkten i Tjäktjapasset. Den markerade leden går huvudsakligen på kalfjäll. Under den första och sista vandringsdagen går leden mestadels i fjällbjörkskog. Längs sträckan hittar du fem av STFs övernattnings-stugor på Kungsleden och även STF Kebnekaise Fjällstation. Du lämnar Kungsleden vid STF Singi-stugorna. Alternativa färdvägar finns.

I området bedrivs omfattande renskötsel, visa hänsyn.

Hitta till Abisko

Tåg eller buss från Kiruna till Abisko