Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandring Abisko - Nikkaluokta

Den här sträckningen är en av Sveriges mest kända vandringsleder som till största delen går på Kungsleden. Den första dagen startar vid STF Abisko Turiststation och går genom fjällbjörkskogen i Abisko Nationalpark.

I området finns höga toppar. Ovanför trädgränsen är landskapet varierat med stora slätter, sjösystem, strida jokkar och höga fjäll. Här avlöser grönskande fjällkullar och öppna hedar, högfjällets karga berg och snöklädda toppar.

Du vandrar genom ett storslaget landskap mot den högsta punkten i Tjäktjapasset. Den markerade leden går huvudsakligen på kalfjäll. Under den första och sista vandringsdagen går leden mestadels i fjällbjörkskog. Längs sträckan hittar du fem av STFs övernattnings-stugor på Kungsleden och även STF Kebnekaise Fjällstation. Du lämnar Kungsleden vid STF Singi-stugorna. Alternativa färdvägar finns.

I området bedrivs omfattande renskötsel, visa hänsyn.

Hitta till Abisko

Tåg eller buss från Kiruna till Abisko