STF Abisko Turiststation

Mer om STF Abisko Turiststation

STF Abisko Turiststation är Svenska Turistföreningens nordligaste boende som ligger 250 kilometer norr om polcirkeln. Du hittar oss i Abisko nationalpark med utsikt över Abiskoalperna, berget Nuolja, Lapporten och den stora sjön Torneträsk.

Besökare från hela världen kommer till Abisko för att uppleva det arktiska Sverige, fjällen och de typiska ikonerna Kungsleden, Lapporten, STF Aurora Sky Station, Torneträsk, Nuolja och Abisko nationalpark. Naturfenomenen norrsken och midnattssol är också möjligt att uppleva här.

Receptionen
Receptionen nås över disk, per telefon eller via e-post. Bokningar kan du göra online dygnet runt. Öppettiderna kan variera beroende på säsong. Vi har begränsad service i maj, i början av juni samt slutet av september-november. Kontakta oss på abisko@stfturist.se eller 0980-40200 för aktuella öppettider.

Incheckning sker tidigast klockan 15 och utcheckning senast klockan 10. Vi har ett litet bagagerum där du kan förvara dina väskor om du anländer innan incheckning.
Wi-Fi finns tillgängligt i huvudbyggnaden och i självhushållet Keron. Vi accepterar VISA, Mastercard och American Express.

Gratis parkering finns öster om Abisko Naturum samt på den stora parkeringen vid järnvägsstationen. För långtidsparkering hänvisar vi våra gäster till den stora parkeringen vid järnvägsstationen.

Boende
Med 377 bäddar är Abisko den största fjällanläggningen av Svenska Turistföreningens boenden. Bäddarna är fördelade på rum i huvudbyggnaden, vandrarhemmet Keron och i våra stugor. Hos oss har du alltid tillgång till dusch, toalett, kök, torkrum, bastu, tvättmaskin och sällskapsrum. Alla våra rum är rökfria. Linneset går att hyra i receptionen. I huvudbyggnaden ingår linneset.

Restaurang
I huvudbyggnaden ligger Restaurang Kungsleden där det serveras frukost, lunch och kvällens middag. Det finns även möjlighet att packa ihop sitt eget lunchpaket under frukosten som du kan ha med dig på dagens utflykt eller tågresa.
Restaurangen är KRAV2-märkt och använder lokala råvaror i så stor utsträckning som möjligt.
Reservera bord till middagen, i samma namn som logibokningen, samt meddela behov av specialkost i god tid genom att kontakta restaurangen på telefon 010-190 2403 eller maila abisko.restaurang@stfturist.se.

Under vissa tider på året går det även att äta middag eller fika uppe på STF Aurora Sky Station.

Butik
I vår butik kan du proviantera och utrusta dig inför fjällturen. Här finns ett utbud av friluftskläder, sportutrustning, mat, nybakat bröd, frukt, hygienartiklar, souvenirer och mycket mer. Har du funderingar eller vill du hyra utrustning kontakta butiken på abisko.butik@stfturist.se eller 010-190 23 09.
Läs mer om butiken här https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-abisko-turiststation/butik-uthyrning/

Se och göra/aktiviteter
I Abisko startar eller slutar Kungsleden. Du kan också följa med våra guider på olika aktiviteter både vinter och sommar, exempelvis norrskensvandring, isklättring, snöskovandring, midnattssolsvandring eller en dagstur till Trollsjön och Kärkevagge. Prova gärna vår härliga vedbastu nere vid Torneträsk.
Vi rekommenderar också ett besök uppe på STF Aurora Sky Station (www.auroraskystation.com) för att äta gott, skåda norrsken/midnattssol och njuta av den enastående utsikten över Lapporten, Torneträsk och Abiskoalperna.

I Abisko ligger Sveriges enda renodlade skidanläggning för off-pist. Med linbanan kan du ta dig upp till Nuolja Offpist och åka flertalet olika linjer nedför berget. Här är det endast fantasin som sätter stopp.

Varmt välkommen till Abisko!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-14

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er