Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Höst i fjällen

Vad behöver du hjälp med?

Här får du svar på allt som rör ditt medlemskap. Vi hjälper dig också gärna med tips på aktiviteter och boenden, eller med att hitta den bästa upplevelsen i fjällen.
På de flesta av våra boenden kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, exempelvis VISA och Mastercard (dock ej Diners och American Express). I vissa fall är anläggningarna helt kontantfria. Det går bra att kontakta boendet innan avresa för att vara säker på att ditt betalningssätt tillhandahålls.

Via denna länk kan du se vilka av våra fjällstugor som tar emot kortbetalning. På alla fjällstationer kan du betala med kort.
Här kan du läsa mer om vad som gäller för grupper.
Ja, för att garantera en plats på våra boenden behöver du förboka.

Sommaren 2020 är det obligatoriskt att boka och förskottsbetala övernattning i våra fjällstugor här på hemsidan. Täcken, kuddar och filtar finns till alla bäddar. Du behöver ha med dig eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. Din förskottsbetalning gäller i vald fjällstuga på valt datum.

Läs mer om att bo i fjällstuga.
Om du vill ha ett eget rum så betalar du enkelrumspris, d v s du betalar extra för att få nyttja rummet själv. Detta gäller på i stort sett alla våra boenden. I våra fjällstugor delar man rum med andra gäster.
Många av våra boenden erbjuder såväl rum med egen dusch och toalett, som rum där du delar faciliteter med andra gäster. På respektive boendes hemsida hittar du information om vilka rumstyper de har. Våra hotell erbjuder alltid rum med egen dusch och toalett.
Många av våra boenden erbjuder antingen ett café eller en restaurang, och de allra flesta serverar frukost. Detaljerad information om utbud och öppettider hittar du på respektive boendesida.

I våra fjällstugor finns ingen servering utan du lagar din egen mat i självhushållsköket. De flesta fjällstugor har butik som erbjuder ett sortiment av basvaror. Läs gärna mer om utbudet i fjällbutikerna: STF Fjällbutik - handla i väglöst land
Våra hotell, pensionat och fjällstationer samt de flesta vandrarhem erbjuder rumsbokning. I våra fjällstugor däremot sover du i flerbäddsrum (delar med andra gäster).  Under sommaren 2020 är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum i våra fjällstugor. Stugvärden ansvarar för placering.
Det går bra att laga mat i de gästkök som finns på samtliga boenden. Dock saknar vissa STF-Hotell gästkök. För att vara säker på att det finns på det hotell du vill bo ber vi dig läsa under beskrivningen för aktuellt hotell. Gästköken är utrustade så att du kan laga och äta din mat. Du delar kök och matplats med övriga gäster.
Vi har ett koncept som vi kallar Hyr Hela huset. Här kan du läsa mer om detta.
Ja, på de flesta av STFs boenden kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, exempelvis VISA och Mastercard (dock ej Diners och American Express). I ett fåtal av STFs fjällstugor kan du inte betala med kort. Vi har givetvis alternativa betalningslösningar för dessa fjällstugor. Läs mer om betalning i fjällstugor.
På många av våra boenden går det bra att sova i sovsäck om du har med dig ett underlakan och örngott. Det är dock upp till värden att bestämma om det går bra eller ej, kontakta boendet i förväg så att du är säker på vad som gäller.

På fjällstationer och fjällstugor kan du sova i egen sovsäck, men det är obligatoriskt att dessutom ha med eget underlakan och örngott. I alla sängar finns täcke/filt och kudde så du kan också ta med dig påslakan om du inte vill ha med dig en sovsäck.
Samtliga STFs fjällstationer och de flesta av våra övriga boenden hyr ut lakan och handduk. Detta väljer du som tillval i din bokning. På vissa boenden ingår lakan och handduk redan i grundpriset. Vill du ta med dig egna lakan måste du ta med dig underlakan, påslakan och örngott.

På STFs fjällstugor finns ingen uthyrning av lakan och handduk. Här är det obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
Se hemsidan för respektive boende för eventuella barnerbjudanden. Hitta via karta
Du behöver inte vara medlem för att bo på STFs boenden, men boendet är mer prisvärt för medlemmar. Här kan du läsa mer om medlemskapet.
Gå in på vår hemsida och sök via vår kartfunktion, klicka här.

Under "Boende" kan du klicka på "Ändra" och välja vilken service du vill ha, i detta fall "Husdjur tillåtna". Då kommer du få upp de boenden som tar emot husdjur.

På en del boenden betalar du extra för ditt husdjurs övernattning, kontakta boendet direkt om husdjursrum inte finns som valmöjlighet vid bokning på vår hemsida.

På STFs fjällstationer är husdjur välkomna utan kostnad. Tänk på att det bara finns ett begränsat antal ”husdjursrum”, så vi rekommenderar att du bokar rum i förväg på fjällstationerna.

I fjällstugorna finns begränsat antal platser för boende med hund. Om hundrummet är fullt kan hunden erbjudas plats t.ex. i vedbod.
Som medlem i DNT bor du till medlemspris på våra fjällstationer och fjällstugor, dock inte på våra vandrarhem, hotell och övriga boenden.
STF anordnar inte längre färdledarutbildningar. Fjällsäkerhetsrådet har tagit fram en utbildningsnorm för färdledare. Du hittar den på hemsidan www.fjallsaker.nu. Där finns även kontaktinformation till rådet som kan informera dig om vilka som ordnar utbildningar numera.
Ja, på alla STFs fjällstationer kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten.

Stora delar av fjällen saknar mobiluppkoppling och därför kan vi inte alltid erbjuda kortbetalning i fjällstugorna. Tills vidare går det bra att betala med konto- eller kreditkort i följande fjällstugor:

Rogen-området: Rogen
Jämtland: Arådalen, Gåsen, Lunndörren, Stensdalen och Vålåstugan.
Vindelfjällen: Aigert, Syter och Viterskalet.
Lapplandsfjällen: Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja, Sälka, Singi, Kaitumjaure, Teusajaure, Vakkotavare, Sitojaure, Aktse och Akka.

Läs mer om betalning i fjällstugor här.

Läs mer om att bo i fjällstuga.
Nej, du får räkna med att din mobil inte fungerar i fjällen. Det är relativt god täckning i fjällstationernas närområden, men räkna inte med att alltid vara nåbar. När du kommit ut en bit på fjället är täckningen nästintill obefintlig. Tänk på att telefonens batteri även är känslig för kyla. Meddela gärna dina nära och kära att du inte går att nå när du njuter av din fjälltur. Läs mer om mobiltelefoni i fjällen här.

För dig som vill ha mer detaljer:
Att mobiltäckningen är dålig i fjällvärlden beror på att telenäten inte är utbyggda och på den kuperade fjällterrängen med mycket stora avstånd.

Mobiltelefoner kan endast användas i de telefonnät de är anslutna till. I fjällvärlden är det Telia som har den minst dåliga täckningen idag. Nätens täckning är oftast bra i större tätorter och längs de mest trafikerade vägarna. Möjligheten att få kontakt ökar också vid STFs fjällstationer.

I området runt Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Helags i Jämtlandsfjällen och i Vindelfjällen i södra Lappland kan kunder anslutna till Telias nät ha hygglig räckvidd så länge du rör dig inom synhåll för de högt belägna basstationerna. I Norra Lapplandsfjällen är mobiltelefonnätets täckning mycket begränsad, och oftast helt obefintlig, eftersom området är stort och antalet basstationer få. Bland annat gäller detta Kungsleden Abisko-Kvikkjokk, Padjelantaleden och Nordkalottleden.
Det finns många fina och bra turer för dig som är nybörjare. Att göra dagsturer från någon av våra fjällstationer är ett bra alternativ då du inte behöver släpa med dig en stor ryggsäck (bara en liten som rymmer det du behöver över dagen). Du får dessutom njuta av en skön säng och god mat i restaurangen innan du beger dig ut på egna äventyr - eller kanske följer du med på någon av fjällstationens arrangerade dagsturer.

En bra nybörjartur är klassiska Jämtlandstriangeln som går mellan fjällstationerna StorulvånSylarna och Blåhammaren. Du kan också välja att vandra mellan Abisko och Kebnekaise/Nikkaluokta. Sistnämnda är en lättvandrad tur även om den kräver lite mer av dig än vad Jämtlandstriangeln gör.

Här finns bra information för dig som är nybörjare och vill testa vandring.

Här finns bra information för dig som är nybörjare och vill testa turskidåkning.
Ja, alla våra fjällstationer säljer fjällkartor över sitt närområde.
Du som är STF-medlem har 10 % rabatt hos Kartbutiken. Även välsorterade bokhandlare säljer kartor. Du kan också titta på, och ladda ned, kartor på Lantmäteriets hemsida.
Ja, du får cykla på Kungsleden, men vissa sträckor är undantagna. Det är bitvis mycket stenigt och det är ingen enkel cykling att ge sig ut på Kungsleden. Tänk även på att det är många vandrare som går Kungsleden.

Undantagna sträckor för cykling på Kungsleden är de som ligger inom Laponia (Stora Sjöfallet och Sareks nationalparker). Alltså mellan Kaitumjaure-Vakkotavare samt de sträckor som går inom Sareks Nationalpark mellan Saltoluokta-Kvikkjokk.
I stugorna finns det inbetalningskort som du tar med dig hem för att kunna betala för din övernattning. Du kan också sätta in avgiften på STFs Bg 5313-0225. Ange namn, vilken stuga det gäller, samt datum för övernattningen så hamnar pengarna rätt.

Mer information om betalning i fjällstugor.
Samtliga fjällstugor och fjällstationer som ligger i väglöst land har ett säkerhetsrum där du kan övernatta i nödsituation.
Svenska Turistföreningen har alltid generösa avbokningsregler där du som gäst har möjlighet att avboka ditt boende kostnadsfritt förhållandevis nära ankomstdatum. Det pågående coronautbrottet innebär en ekonomisk kris för hela besöksnäringen och STFs boenden har just nu stora utmaningar. Vi har därför valt att inte förändra våra ordinarie generösa avbokningsvillkor eftersom det hade försämrat den svåra situationen ytterligare för STFs boenden. Läs mer om våra flexibla bokningsvillkor här.
Nej, absolut inte. Det finns massor av sätt att uppleva svensk fjällvärld även utan större strapatser. Du gör dina egna äventyr utifrån din egen kapacitet och dina önskemål. Många vandrar eller åker skidor bara i närområdet kring fjällstationen eller fjällstugan. Om du tänker gå en långtur (kanske på en stugtur) mår du naturligtvis bättre av att inte vara helt otränad. Här får du en fingervisning om hur lång tid det tar att vandra i olika sorters terräng.
Ja, STFs fjällstationer och de flesta fjällstugor har ett bra sortiment av proviant till försäljning. Här kan du läsa mer om proviantutbudet i våra fjällstugor.
Det finns mygg i fjällen men på många ställen finns det inte mer mygg än i Stockholms skärgård eller i de skånska bokskogarna. Mest mygg är det på försommaren, i fjällbjörkskogen och vid myrmarker. Räkna med att myggen dyker upp i mitten av juni och försvinner i början av augusti. På kalfjället finns det få mygg då det nästan alltid blåser där. Myggmedel kan du köpa på våra fjällstationer och i de större fjällstugorna.
Våra fjällstugor ligger på natursköna platser 10-25 km från varandra, vilket är lagom dagsetapper för de flesta. Läs mer om respektive fjällstuga här på hemsidan, och titta på en karta för att få en uppfattning om hur långt det är mellan just de stugor du vill besöka.
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift. Du får då nyttja duschar, toaletter och självhushållskök. Detsamma gäller för våra fjällstugor. Se aktuella tältpriser här.
Midnattssolen ser du längst upp i norra Sverige, norr om polcirkeln. Ju längre norrut du befinner dig, desto längre period lyser midnattssolen. Några av de bästa platserna att uppleva midnattssolen på är Kebnekaise och Abisko. Du kan se midnattssolen från slutet av maj till mitten av juli.

Midnattssol är det fenomen som sker på sommaren när solen är uppe hela dygnet, utan att gå ned under horisonten. Solen skiner alltså hela natten. Det är en väldigt speciell upplevelse. Läs mer om midnattssolen här.
Ja absolut! Gör korta utflykter med varierande innehåll och mycket lek så tröttnar de inte. Det kan ta en halv dag innan de lekt färdigt vid en bäck - så skynda långsamt. Ett tips är att ni har ett basläger (fjällstation, fjällstuga eller tält) och gör små äventyr därifrån, med lätt packning vilket underlättar för alla i familjen. Läs gärna mer om vandringsleder, packning och andra tips som passar inför din fjällvandring med barn.
Ta gärna hunden med dig på fjället men vissa regler gäller:

Enligt allemansrätten ska hund hållas kopplad under tiden 1 mars - 20 augusti. Djurlivet är då som känsligast för störningar från även den fredligaste och snällaste sällskapshund. Under annan tid fordras att du har full uppsikt över din hund, så att den inte skadar eller skrämmer djurlivet.

Särskilda regler för att medföra hund gäller i nationalparker enligt Naturvårdslagen. Dessa regler hittar du på hemsidan för respektive länsstyrelse.

På STFs fjällstationer är hundar välkomna. Tänk på att det bara finns ett begränsat antal hundtillåtna rum, så vi rekommenderar att du bokar i förväg. Det finns olika typer av rum - eget rum eller hundrum du delar med andra hundägare och hundar.
Det är Naturvårdsverket som ansvarar för det statliga ledsystemet. I norrlandslänen sköts de av respektive länsstyrelse. Lokala leder finns med lokal huvudman. Länsstyrelsens hemsida är www.lansstyrelsen.se.
Nej, du får inte fiska var som helst i fjällen. Du måste köpa ett fiskekort som ger dig möjlighet att fiska i ett stort antal sjöar och vattendrag som är upplåtna för fiske. Länsstyrelserna har information om alla upplåtna vatten. Flera av våra fjällstationer och fjällstugor är återförsäljare av dessa fiskekort.
Ja, godare vatten finns inte! Tänk bara på att vattnet ska vara rinnande och klart. Det går även utmärkt att ta sjövatten i fjällen.
Vi brukar prata om två säsonger inom fjällvärlden: sommar- och vintersäsong. Vi öppnar upp våra fjällstationer och fjällstugor runt midsommar och har dem öppna fram till mitten/slutet av september. Absoluta högsäsongen är från omkring 20 juli till 10 augusti. Då är det mycket folk i stugorna och på sina håll väldigt trångt.

Vintersäsongen småstartar vid jul-nyår på ett par av våra fjällstationer och fjällstugor. De flesta fjällstationerna öppnar dock först i februari och håller öppet till början av maj. Fjällstugorna öppnar i månadsskiftet februari/mars och är öppna till början av maj.

I maj stänger vi våra fjällanläggningarna och lämnar fjällen till renarna. Då föds nämligen renkalvarna, och vi låter dem få den lugn och ro som de behöver. Du är välkommen tillbaka vid midsommar igen!
Om du vill avsluta ditt medlemskap i STF, kontaktar du STF Kundservice. Kontaktuppgifter hittar du här.
Kontakta STF Kundservice via denna länk. Uppge namn, födelsedatum samt adress på samtliga som ska bli medlemmar. Vi skickar sedan betalningsuppgifter.

Ska du ut och resa inom kort kan du även bli medlem på STFs boenden.
På STFs hemsida kan du logga in som medlem. Då kan du ta del av dina förmåner, läsa tidningen Turist digitalt, ändra adress samt ansluta dig till en lokalavdelning. Medlemsinloggningen hittar du här och du loggar in med ditt medlemsnummer och ditt postnummer.
För att kunna rösta till Riksstämman måste du vara medlem i Svenska Turistföreningen och vara över 16 år. Du behöver inte ha tillgång till dina medlemsuppgifter för att rösta utan anger ditt personnummer och ditt postnummer för att kunna logga in och lägga dina röster. Alla medlemmar har tre röster att fördela på tre olika kandidater som ombud, men det går också bra att bara rösta på en eller två kandidater. Notera att du bara kan skicka dina röster en gång och inte ändra ditt val i efterhand.

När omröstningen till Riksstämman startar kan du rösta här.
På våra fjällstationer och fjällstugor får du som vuxen eller ungdom 100 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 50 kr rabatt per barn och natt.

På våra övriga boenden får du som vuxen eller ungdom 50 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 25 kr rabatt per barn och natt.

Som medlem har du även tillgång till en mängd andra förmåner som exempelvis rabatt på tågbiljetter, kartor och utrustning. Du får också vår prisbelönta medlemstidning Turist direkt i din brevlåda eller tillgång till att läsa den digitalt.
Bli medlem på 2 minuter här!
Du får bo till medlemspris på våra boenden om du är medlem i en organisation som tillhör Hostelling International. Kom bara ihåg att ta med ditt medlemskort så att du kan visa upp det i samband med att du checkar in, annars gäller inte medlemspriset.
Alla barn behöver vara medlemmar från och med det år de fyller 5, om de ska utnyttja medlemsrabatterna, till exempel boenderabatten.
Ja. Familjepriset på medlemskapet gäller för max två vuxna som bor i samma hushåll samt obegränsat antal barn och ungdomar som hör till hushållet och är skrivna på samma adress.
Medlemskapet är personligt och alla personer (över 5 år) behöver vara medlemmar för att få bo till medlemspris. Ett hushåll (boende på samma adress) betalar max 450 kr i medlemsavgift för max två vuxna och obegränsat antal barn och ungdomar upp till det året de fyller 25 år.
Vi uppdaterar regelbundet vårt medlemsregister via adressändring.se. Om du anmäler din adressändring där behöver du inte ändra adress hos oss också. Vi kommer få ändringen och uppdatera medlemsregistret innan du flyttar. Om du inte använder adressändring.se och vill säkerställa att vårt register uppdateras inför din flytt anmäler du ändringen genom att logga in som Medlem här.
Ladda ner STFs app STF Medlemskort så kan du få ditt medlemskort till dig och dina familjemedlemmar digitalt (kostnadsfritt).

Har du inte tillgång till en smartphone kan du kontakta STF Kundservice för att få ett intyg. Kontaktuppgifter hittar du här.

Ladda ner appen i Appstore

Ladda ner appen på Google play
Det kan bero på följande orsaker:

• Den valda anläggningen kan vara fullbokad

• Boendet kanske inte har lagt ut alla sina rum och bäddar för bokning online. Kontakta boendet direkt för att dubbelkolla om det kan finnas ytterligare rum eller bäddar

• Boendet kanske inte har öppet det datum du har valt

• Observera att onlinebokning inte är möjlig efter klockan 18.00 dagen före ankomst

• Vissa boenden tar inte emot dygnsbokningar under högsäsong utan har enbart ankomst/avresa lördag eller söndag samt torsdag

• Boendet kanske inte har så stora rum, prova att sök på fler rum med 2 gäster i varje rum

Alla STFs boenden är inte bokningsbara online men vi arbetar ständigt med att göra fler boenden bokningsbara på hemsidan.
På vandrarhem bor barn gratis t o m det år de fyller två år. Detta gäller om de inte upptar en egen säng. Om du vill kan du ange att du har med dig små barn i bokningens sista steg under "Meddelande".
Du kan betala din upplevelse för boende/paket/aktivitet på flera olika sätt, exempelvis med betalkort via telefon eller med betalkort, swish eller PayPal på www.svenskaturistforeningen.se. Vid bokningar på hemsidan har du möjlighet att göra en delbetalning på tio procent av totala beloppet, och resterande belopp genom en slutbetalning senast 30 dagar innan ankomst. I det fall du bokar din upplevelse mindre än 30 dagar innan ankomst betalar du hela beloppet vid bokningstillfället.
Vi accepterar Visa och Mastercard.
Återbetalning till debiterat konto sker inom 3-7 bankdagar och bokförs på det ursprungliga bokningsdatumet. Om det efter 7 bankdagar ännu inte har kommit in pengar på kontot ber vi dig att kontakta STF Kundservice på telefonnummer 08-463 21 00 eller skicka ett mejl till: kundservice@stfturist.se

Observera att återbetalning sker endast om avbokningen skett enligt våra villkor.
VISA & MasterCard har gemensamt enats om ett säkerhetssystem för verifiering av kortinnehavaren vid e-handelsköp som heter ”3 D Secure”. Detta innebär att kortinnehavaren valt en kod eller lösenord för köp via internet som sedan ska anges vid varje onlineköp för att göra kortbetalningen så säker som möjligt. I det fall du glömt din kod ska du kontakta din kortutgivare/bank.
STF är en av Sveriges största ideella föreningar och vår verksamhet finansieras huvudsakligen av intäkter från våra boenden samt medlemsintäkter. Intäkterna från STFs boende är i det närmaste obefintliga just nu. Trots det fortsätter STFs boenden, lokalavdelningar och ideella eldsjälar gör det möjligt för människor att få tillgång till ett rikt friluftsliv och natur- och kulturupplevelser. Varje dag. Just i dessa dagar är det kanske viktigare än någonsin. Många längtar efter att komma ut i naturen. Men just nu måste vi göra allt vi kan för att STF, vår 135-åriga förening, inte ska drabbas för hårt. Vi vill kunna fortsätta göra det möjligt för människor att upptäcka Sverige. Då behövs boenden. Då behövs ideella eldsjälar som fortsätter guida till nya upptäckter. Då behövs människor som kommer och bor hos oss. Nu behövs du som medlem!
För att se slutbetalningen, logga in på ”Min bokning” längst ner till höger på hemsidan.
Du hittar all information om hur vi behandlar personuppgifter här. Det inkluderar STFs integritetspolicy och vår policy för behandling av personuppgifter, samt dina rättigheter i förhållande till dessa.
För att du ska vara säker på att få en middagsplats den dag och tid du önskar, måste du boka i förväg. Det gäller framför allt 3-rätters middagarna på våra fjällstationer.
Självhushållsköken har all utrustning du behöver för att laga och äta dina egna måltider. På fjällstationerna finns även kylskåp.
Hundar får tyvärr inte följa med på själva aktiviteten, till exempel vid en turskidåkarvecka, en familjefjällvecka eller liknande. Anledningen är att andra deltagare kan vara allergiska eller rädda för hundar.
Kortfattat är fjällstugan betydligt enklare än fjällstationen. På fjällstationen hittar du restaurang, butik, ofta uthyrning av utrustning och framförallt - el och rinnande vatten. I fjällstugorna, som ligger i väglöst land, lever du ett enklare liv och får kanske hämta vatten själv, eller elda i bastun för att få den varm. Vilken njutning!

På sidorna Bo i Fjällstuga och Bo på Fjällstation finns all information du behöver om de olika boendetyperna.
När du letar efter boende på våra fjällstationer ser du ofta att det står ”bädd i 4-bäddsrum” eller ”bädd i flerbäddsrum”. Det betyder att du bokar en sängplats (en bädd) i just den rumstypen; i ett rum för 4 eller fler. Vilket i sin tur innebär att du delar rum med andra som också har bokat en sängplats (en bädd) i den rumstypen. Är ni ett sällskap som bokar bäddar är ni inte garanterade att hamna i samma rum - ni har enbart bokat en sängplats, i något av våra rum.
Vid bäddboende finns duschar och toaletter i korridor eller i närliggande byggnad. Vissa rum har handfat.

Du kan också välja att boka ett rum. Det heter ”4-bäddsrum”, ”2-bäddsrum” och liknande. Det innebär att du bokar ett eget rum för dig och ditt sällskap. Även om ni är 3 personer i ett 4-bäddsrum har ni rummet för er själva.

Vissa av rummen har dusch och toalett, andra är utan. Då finns detta istället i korridor eller i närliggande byggnad. I några av rummen får det plats med extrabäddar. En sådan kan vara tältsäng eller en madrass på golvet.
På våra boenden finns alltid kudde och täcke i varje bädd. Ibland även filtar. På vissa boenden ingår lakan och handdukar i priset, på andra kan du själv välja om du vill lägga till detta i din bokning eller ej. Vad som gäller för valt boende och rumstyp ser du när du bokar.

Likaså på våra fjällstugor finns kudde och täcke på plats. Här är det dock obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
Under vinterhalvåret, från november fram till slutet av mars, är det störst chans att få uppleva norrsken. Och du gör det bäst i Abisko, som har utsetts till en av världens bästa platser för norrsken. Läs mer om norrsken i Abisko här.
Det beror på vilken fjällstation du ska besöka.

Några av våra fjällstationer ligger i väglöst land, vilket betyder att ingen bilväg går dit. Till dessa fjällstationer vandrar eller skidar du. Blåhammaren och Sylarna är exempel på fjällstationer i väglöst land. Till andra fjällstationer kan du åka tåg, buss eller bil. Storulvån, Grövelsjön och Abisko är exempel på fjällstationer som har bilväg ända fram till dörren. Ibland får du även åka båt för att nå fjällstationen, som till Saltoluokta fjällstation till exempel.

På varje fjällstations sida finns information och förslag på hur du tar dig dit under rubriken HITTA HIT. Alla våra fjällstationer hittar du här.
Du behöver logga in som medlem här för att ta del av denna medlemsförmån.

När du gör bokningen skickas du vidare till SJs hemsida. På deras hemsida visas då medlemsrabatterade resealternativ i rött, jämfört med svart för ordinarie priser.
Du behöver logga in som medlem här för att ta del av denna medlemsförmån.
Vad du ska packa med på din fjälltur beror bland annat på årstid, om du ska bo i tält och hur länge du har planerat att vara ute. Men lugn! Allt du behöver veta om packningen hittar du här på sidan Rätt utrustning.

Där tipsar vi om kläder, utrustning och övrigt du kan behöva i fjällen, oavsett årstid. Du kan läsa vad som menas med att klä sig i lager-på-lager, hur du väljer rätt skor och ryggsäck, och vad du ska packa med för att bo i en fjällstuga, bland mycket annat.

Om du har fler funderingar kring din fjällresa hittar du mycket bra information på sidan Allmän fjällinformation. Där kan du bland annat läsa om allemansrätten i fjällvärlden, hur det är med mobiltäckningen i fjällvärlden (generellt mycket dålig) och hur lång tid det tar att vandra. För dig som ska resa med barn har vi samlat all bra information inför semester med barn här.

Det lönar sig att vara väl förberedd!
Alla priser som visas på hemsidan är medlemspriser. Är du inte medlem, kan du enkelt bli det i samband med din bokning eller när du kommer till ditt boende. Bokningen genomför du som att du redan vore medlem.

Väljer du att inte vara medlem bokar du till icke medlemspriser genom de val som finns på bokningssidan.
När du vet avstånden du ska vandra, kika på den här tabellen som visar hur lång tid det tar att vandra.

Här får du en fingervisning om hur lång tid det brukar ta att vandra i olika sorters terräng. Tiderna är ungefärliga och kan variera beroende på din kondition, hur tung din packning är och vilka väderförhållanden du vandrar i.
Skotertrafik är förbjuden i stora delar av fjällen, framför allt i många av naturreservaten och i de flesta nationalparkerna. Vi hänvisar till respektive Länsstyrelse för utförlig information.
Du kan hyra utrustning på flera av våra fjällstationer. Kontakta aktuellt boende, eller läs på respektive hemsida, för att få mer information om vad just de kan hjälpa dig med. Här hittar du alla våra fjällstationer.

PS. Vi gillar att du tänker hållbart och hyr istället för att köper utrustning! Fler hållbara restips hittar du här.
Vi skickar hem ett medlemskort i papp ca 1-2 veckor efter vi fått din betalning. Du kan även ladda ner ett digitalt medlemskortet till din mobil, genom STFs mobilapp. Då behöver du ditt medlemsnummer som vi skickar per e-post inom 3 dagar från det att din betalning är gjord. Var därför noga med att registrera korrekt e-postadress när du blir medlem.

Ska du ut och resa inom kort kan du även bli medlem på STFs boenden.
Under november 2019 genomför vi ett test med Kivra. Ett urval medlemmar som ska förnya sitt medlemskap i november får medlemsavier via Kivra. Efter detta kommer vi utvärdera och besluta om vi inför Kivra på medlemsavier för alla medlemmar.
Du packar ihop ditt lunchpaket från frukostbuffén och tar med på din fjälltur. Vi rekommenderar att du har med egen termos. Lunchpaketet kan du beställa och betala i samband med din logibokning, eller betala på plats.

Ja det har vi. Det är bara att ladda ner appen och logga in med ditt medlemsnummer och postnummer, så kan du använda ditt digitala medlemskort. I App Store heter appen ”STF Medlemskort” och i Google Play heter den ”STF”.

Har du inte ditt medlemsnummer kan du kontakta STF Kundservice på: 08-463 21 00 eller via mejl medlemskap@stfturist.se

Mer information om vårt digitala medlemskort finns här.
På de flesta av våra boenden kan du välja att betala din vistelse kontant med SEK, EUR, NOK eller DKK. I de flesta fall accepteras även bankkort som betalmedel. För att vara säker på att vi tar emot en viss valuta kan du kontakta ditt valda boende innan avresa.
Som många av våra användare märkt har Appen ”STF i fjällen” under en längre tid brottats med tekniska problem vilket lett till att vi beslutat att avpublicera och sluta vidareutveckla appen.

De toppmärken som funnits i appen är därmed borta men de ledbeskrivningar som funnit i appen ska inom närmaste tiden istället publiceras på vår webb så håll utkik där.

Om du fortfarande har kvar appikonen i din mobil så kommer du framöver inte kunna öppna appen varpå vi rekommenderar att du helt tar bort appen från din telefon.
Svenska Turistföreningen följer noga utvecklingen av coronaviruset, med omsorg om gäster, medlemmar och medarbetare. Om du som gäst utifrån rådande omständigheter väljer att avboka din vistelse så gäller STFs ordinarie avbokningsregler som bekräftades i samband med bokning. Avbokningsreglerna för just din bokning hittar du i din bekräftelse. Du kan själv logga in på ”Min bokning” med inloggningsuppgifterna i bekräftelsen för att eventuellt avboka.

Har du vid bokningstillfället valt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt dessa vanliga villkor. Giltigt läkarintyg krävs, även om du tillhör en riskgrupp. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom, i dessa fall rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.

Här hittar du information om våra flexibla bokningsvillkor.
Vi följer riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten för att värna om våra gästers och vår personals hälsa. Vi uppmanar alla till extra omsorg, ansvar och ökat fokus på handhygien och renlighet. Behöver du avboka din vistelse kan du läsa mer om våra flexibla bokningsvillkor här. Om du som gäst på ett STF-boende upplever symptom som kan tyda på att du blivit smittad av coronavirus (exempelvis feber, ont i muskler och leder, huvudvärk och torrhosta) meddela personalen, om möjligt utan att lämna ditt rum.
Regeringen har från och med den 19 mars, med anledning av Europeiska rådets och kommissionens uppmaning, beslutat att tillfälligt stoppa icke nödvändiga resor till Sverige. Inreseförbudet påverkar inte resor från ett annat EU-land till Sverige. Mer information om beslutet och vilka länder som omfattas av inresestoppet hittar du här.
De flesta STF-boenden som ska vara öppna så här års är det och fungerar som normalt.
Har du vid bokningstillfället lagt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt vanliga villkor. Giltigt läkarintyg krävs, även om du tillhör en riskgrupp. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom, likaså här rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.
Om du bor i ett land där lokala myndigheter har utfärdat ut- eller inreseförbud i samband med coronautbrottet, rekommenderar vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag kring möjlig ersättning.
Har du gjort din bokning via så kallade online travel agencies såsom Booking eller Expedia så gäller de villkor och rekommendationer som utfärdats av respektive bokningskanal. Vi hänvisar till respektive bokningskanal för information om avbokningsregler och avbokningar.
- Vi följer riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.
- Alla STFs boenden, lokalavdelningar och personal har fått information om covid-19 med instruktioner, tips och riktlinjer.
- Vi agerar i enlighet med rutiner som vi upprättat och som gäller i händelse av upptäckt av covid-19 på något av våra boenden.
- Hygien och renlighet är alltid högprioriterat. Vi har nu än mer förstärkt våra rutiner för städning, rengöring och hygien.
- Ökat fokus på handhygien.
- Regelbunden desinficering av frekvent använda ytor som dörrhandtag, receptionsdisken, allmänna toaletter/duschar, gästkök, strömbrytare och hissknappar och andra ytor som många gäster regelbundet använder.
- Handdesinfektion finns ofta tillgängligt för våra gäster i allmänna utrymmen.
- Upprättat rutiner för eventuella sjukdomsfall bland medarbetarna.
Villkoren kan skilja sig beroende på hur du bokat. Bokar du här på vår hemsida, gäller dessa regler. För att se villkor för din bokning klicka på ”Prisvillkor” innan du klickar på ”Boka” på vår hemsida. Har du redan bokat finner du dina bokningsvillkor i din bekräftelse.

Om du bokar via telefon/e-post direkt till vandrarhemmet, kan andra regler gälla.

Hos de flesta av våra boenden kan du avboka din bokning fram till senast kl. 18.00 dagen före ankomst (hos vissa boenden gäller senast 7 dygn innan ankomst), därefter sker ingen återbetalning. Detsamma gäller om du bokat samma dag och sedan inte kommer till boendet. Bokningen blir bindande om den görs på ankomstdagen. Om boendet har haft särskilda kostnader i samband med din bokning får du betala även dessa. Avvikelser kan förekomma, men då meddelar boendet det i samband med bokningen.

För avbokning av paket, aktiviteter och övriga produkter gäller olika avbokningsregler beroende på produkt, se därför reglerna för den specifika produkten. Presentkort, medlemskap och rabatterade erbjudanden är inte avboknings- eller återbetalningsbara.
Bilderna på STFs webbplats äger respektive fotograf rättigheterna till, och får inte användas utan godkännande.
Som medlem i STF får du medlemspris på ca 4 000 boenden som är med i den internationella vandrarhemsorganisationen Hostelling International (HI). Besök gärna deras hemsida på www.hihostels.com.
Medlemskapet gäller 12 månader från betalningsdatum.
Som medlem i STF bor du till medlemspris på alla boenden i världen som är anslutna till organisationen Hostelling International. Allt du behöver göra är att visa upp ditt STF-medlemskort. Läs mer om Hostelling International här.
Presentkort kan du beställa via hemsidan, mer information hittar du här.
Du kan ändra din bokning skriftligen eller muntligen till STF Kundservice via e-post: kundservice@stfturist.se eller per telefon 08-463 21 00 vardagar.

Om det gäller en bokning i: Abisko, Kebnekaise, Saltoluokta, Grövelsjön, Storulvån, Blåhammaren, Sylarna, Helags och fjällstugor kontakta STF Bokningen via e-post bokningen@stfturist.se eller per telefon 010-1902360 vardagar.

Notera att din ändring inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från STF. För ändringar är kostnaden minst 100 kronor per bokning. För att du ska få bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort.

OBS! Ändring av ankomst eller avresedag räknas som avbokning.

Kontakta kundservice

Vi hjälper dig om du inte hittar svaret på din fråga

• 08-463 21 00

Vardagar kl 9-12

Fjällbokningen

Vill du ha hjälp med att boka ditt boende eller paket i fjällen?

• 010-190 2360

Vardagar kl 9-14