Höst i fjällen

Vanliga frågor och svar

Här har vi sammanställt svaren på våra vanligaste frågor just nu.

Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss. Vår medlemsservice hjälper dig med alla frågor kopplat till medlemskapet. Bokningen hjälper dig att boka STFs fjällstugor och fjällstationer i Abisko, Saltoluokta, Kebnekaise, Helags, Storulvån, Blåhammaren, Sylarna och Grövelsjön. De kan också hjälpa dig med ändringar och andra frågor kring befintliga bokningar som gjorts på vår hemsida, oavsett boende.
Har du redan appen och precis förnyat ditt medlemskap ska medlemsperioden uppdateras automatiskt. Om den inte gör det kan det hända att du har en äldre version av appen. Vänligen uppdatera så du har den senaste versionen av appen.

Mer information och några tips om vårt digitala medlemskort finns här.
Från den 16 december 2022 inför vi ett seniormedlemskap för medlemmar över 75 år. Med seniormedlemskapet vill vi ge våra äldre medlemmar möjlighet att fortsätta vara en del av STF – men till en lägre avgift då många inte utnyttjar medlemserbjudanden som boenden, resor och aktiviteter på samma sätt som tidigare.

Samtidigt tar vi bort barnmedlemskapet. STF vill att det ska vara lätt för barn och barnfamiljer att upptäcka Sverige, men vi anser inte att vi som förening ska kräva ett medlemskap för barn för att barnen ska få rabatt. Vi vill självklart fortsätta och bli ännu bättre på att inspirera barn och barnfamiljer men behöver inte registrera barnen i en medlemsdatabas för att göra det. Barn upp till 15 år kommer även fortsättningsvis bo till medlemspris i sällskap av senior-, vuxen- eller ungdomsmedlem.
Vi uppdaterar regelbundet vårt medlemsregister via adressändring.se. Om du anmäler din adressändring där behöver du inte ändra adress hos oss också. Vi kommer få ändringen och uppdatera medlemsregistret innan du flyttar. Om du inte använder adressändring.se och vill säkerställa att vårt register uppdateras inför din flytt anmäler du ändringen genom att logga in som medlem här.

Om du önskar att uppdatera vilken e-postadress du får våra utskick till kan du meddela oss din nya e-postadress via formuläret på denna sida. Vi kommer att uppdatera din e-postadress i våra register snarast möjligt.
Du hittar all information om hur vi behandlar personuppgifter här. Det inkluderar STFs integritetspolicy och vår policy för behandling av personuppgifter, samt dina rättigheter i förhållande till dessa.
För att du ska vara säker på att få en middagsplats den dag och tid du önskar, måste du boka i förväg. Det gäller framför allt 3-rätters middagarna på våra fjällstationer.
Självhushållsköken har all utrustning du behöver för att laga och äta dina egna måltider. På fjällstationerna finns även kylskåp.
Hundar får tyvärr inte följa med på själva aktiviteten, till exempel vid en turskidåkarvecka, en familjefjällvecka eller liknande. Anledningen är att andra deltagare kan vara allergiska eller rädda för hundar.
Kortfattat är fjällstugan betydligt enklare än fjällstationen. På fjällstationen hittar du restaurang, butik, ofta uthyrning av utrustning och framförallt - el och rinnande vatten. I fjällstugorna, som ligger i väglöst land, lever du ett enklare liv och får kanske hämta vatten själv, eller elda i bastun för att få den varm. Vilken njutning!

På sidorna Bo i Fjällstuga och Bo på Fjällstation finns all information du behöver om de olika boendetyperna.
När du letar efter boende på våra fjällstationer ser du ofta att det står ”bädd i 4-bäddsrum” eller ”bädd i flerbäddsrum”. Det betyder att du bokar en sängplats (en bädd) i just den rumstypen; i ett rum för 4 eller fler. Vilket i sin tur innebär att du delar rum med andra som också har bokat en sängplats (en bädd) i den rumstypen. Är ni ett sällskap som bokar bäddar är ni inte garanterade att hamna i samma rum - ni har enbart bokat en sängplats, i något av våra rum.
Vid bäddboende finns duschar och toaletter i korridor eller i närliggande byggnad. Vissa rum har handfat.

Du kan också välja att boka ett rum. Det heter ”4-bäddsrum”, ”2-bäddsrum” och liknande. Det innebär att du bokar ett eget rum för dig och ditt sällskap. Även om ni är 3 personer i ett 4-bäddsrum har ni rummet för er själva.

Vissa av rummen har dusch och toalett, andra är utan. Då finns detta istället i korridor eller i närliggande byggnad. I några av rummen får det plats med extrabäddar. En sådan kan vara tältsäng eller en madrass på golvet.
Under vinterhalvåret, från november fram till slutet av mars, är det störst chans att få uppleva norrsken. Och du gör det bäst i Abisko, som har utsetts till en av världens bästa platser för norrsken. Läs mer om norrsken i Abisko här.
Det beror på vilken fjällstation du ska besöka.

Några av våra fjällstationer ligger i väglöst land, vilket betyder att ingen bilväg går dit. Till dessa fjällstationer vandrar eller skidar du. Blåhammaren och Sylarna är exempel på fjällstationer i väglöst land. Till andra fjällstationer kan du åka tåg, buss eller bil. Storulvån, Grövelsjön och Abisko är exempel på fjällstationer som har bilväg ända fram till dörren. Ibland får du även åka båt för att nå fjällstationen, som till Saltoluokta fjällstation till exempel.

På varje fjällstations sida finns information och förslag på hur du tar dig dit under rubriken HITTA HIT. Alla våra fjällstationer hittar du här.
Vad du ska packa med på din fjälltur beror bland annat på årstid, om du ska bo i tält och hur länge du har planerat att vara ute. Men lugn! Allt du behöver veta om packningen hittar du här på sidan Rätt utrustning.

Där tipsar vi om kläder, utrustning och övrigt du kan behöva i fjällen, oavsett årstid. Du kan läsa vad som menas med att klä sig i lager-på-lager, hur du väljer rätt skor och ryggsäck, och vad du ska packa med för att bo i en fjällstuga, bland mycket annat.

Om du har fler funderingar kring din fjällresa hittar du mycket bra information på sidan Allmän fjällinformation. Där kan du bland annat läsa om allemansrätten i fjällvärlden, hur det är med mobiltäckningen i fjällvärlden (generellt mycket dålig) och hur lång tid det tar att vandra. För dig som ska resa med barn har vi samlat all bra information inför semester med barn här.

Det lönar sig att vara väl förberedd!
Bilderna på STFs webbplats äger respektive fotograf rättigheterna till, och får inte användas utan godkännande.
Har du glömt eller vet inte ditt medlemsnummer hittar du det på ditt fysiska medlemskort som du fick på posten när du blev medlem eller efter du förnyade ditt medlemskap senast. Om du registrerade din e-postadress när du blev medlem kan du få ditt medlemsnummer skickat på e-post genom att fylla i detta formulär.

Har du inte ditt medlemsnummer kan du kontakta STF Medlemsservice på: 08-463 21 00 eller medlemsservice@stfturist.se.

Du behöver ditt medlemsnummer för att logga in på dina medlemssidor där du kan ta del av medlemsförmåner, byta adress, ansluta till lokalavdelning eller läsa tidningen Turist som e-tidning. Du behöver den också för att kunna logga in i STFs app där du har tillgång till ditt medlemskort så länge du är inloggad, och för att delta i föreningsdemokratin och rösta på medlemsombud.

Mer information om vår app och några tips om vårt digitala medlemskort finns här.
Det kan bero på följande orsaker:

• Den valda anläggningen kan vara fullbokad

• Boendet kanske inte har lagt ut alla sina rum och bäddar för bokning online. Kontakta boendet direkt för att dubbelkolla om det kan finnas ytterligare rum eller bäddar

• Boendet kanske inte har öppet det datum du har valt

• Observera att onlinebokning inte är möjlig efter klockan 18.00 dagen före ankomst

• Vissa boenden tar inte emot dygnsbokningar under högsäsong utan har enbart ankomst/avresa lördag eller söndag samt torsdag

• Boendet kanske inte har så stora rum, prova att sök på fler rum med 2 gäster i varje rum

Alla STFs boenden är inte bokningsbara online men vi arbetar ständigt med att göra fler boenden bokningsbara på hemsidan.
På vandrarhem bor barn gratis t o m det år de fyller två år. Detta gäller om de inte upptar en egen säng. Om du vill kan du ange att du har med dig små barn i bokningens sista steg under "Meddelande".
Vid bokning av boende, paket och aktiviteter på vår hemsida kan du välja mellan flera olika betalningssätt såsom betalkort, Swish eller PayPal. Omgående betalning sker via hemsidan eller telefon.
Vi accepterar Visa och Mastercard.
Återbetalning till debiterat konto sker inom 3-7 bankdagar och bokförs på det ursprungliga bokningsdatumet. Om det efter 7 bankdagar ännu inte har kommit in pengar på kontot ber vi dig att kontakta STF Bokning på telefonnummer 010-190 23 60 eller skicka ett mejl till: bokningen@stfturist.se.

Observera att återbetalning endast görs om avbokningen skett enligt våra villkor.
VISA & MasterCard har gemensamt enats om ett säkerhetssystem för verifiering av kortinnehavaren vid e-handelsköp som heter ”3 D Secure”. Detta innebär att kortinnehavaren valt en kod eller lösenord för köp via internet som sedan ska anges vid varje onlineköp för att göra kortbetalningen så säker som möjligt. I det fall du glömt din kod ska du kontakta din kortutgivare/bank.
Alla priser som visas på hemsidan är medlemspriser. Är du inte medlem, kan du enkelt bli det i samband med din bokning eller när du kommer till ditt boende. Bokningen genomför du som att du redan vore medlem.

Väljer du att inte vara medlem bokar du till icke medlemspriser genom de val som finns på bokningssidan.
När du vet avstånden du ska vandra, kika på den här tabellen som visar hur lång tid det tar att vandra.

Här får du en fingervisning om hur lång tid det brukar ta att vandra i olika sorters terräng. Tiderna är ungefärliga och kan variera beroende på din kondition, hur tung din packning är och vilka väderförhållanden du vandrar i.
Om du är medlem och vill lägga till fler i familjen så att alla blir medlemmar behöver du kontakta vår medlemsservice. Var noga med att uppge dina uppgifter med namn, adress, födelsedatum och gärna medlemsnummer. Du behöver uppge namn och födelsedatum på samtliga personer i familjen som ska bli medlemmar. Medlemsservice kommer då skicka betalningsuppgifter. Kontakta STF Medlemsservice via denna länk.

Ska ni ut och resa inom kort går det även bra att dina familjemedlemmar blir medlemmar när ni kommer till boendet.
Anledningen till att vi avslutat samarbetet med HI är flera. Vi ser att väldigt få medlemmar utnyttjar denna medlemsförmån och rankar heller inte medlemsförmånen högt som en anledning till att vara medlem i STF. I gengäld får våra boenden väldigt få bokningar från Hostelling International. Vi behöver prioritera föreningens resurser både i form av tid och pengar och därför har vi valt att göra andra prioriteringar som har mer värde för våra medlemmar och gäster.
Om du har bokat boende via HIs kanal medan samarbetet fortfarande pågick (innan 14 november 2022) borde du fortfarande kunna bo till rabatterat pris. Men, vi har inte kunnat verifiera detta fullt ut med samtliga av HIs medlemsorganisationer.
Om du har bokat boendet medan samarbetet fortfarande pågick (innan 14 november 2022) gäller fortfarande medlemsrabatten, och du ska kunna bo till rabatterat pris.
Från och med 15 november 2022 behöver du ha ett medlemskap i STF om du vill bo till medlemspris på våra boenden. Du blir enkelt medlem här.
STF vill att det ska vara lätt för barn och barnfamiljer att upptäcka Sverige, men vi anser inte att vi som förening ska kräva ett medlemskap för barn för att barnen ska få rabatt. Vi vill självklart fortsätta och bli ännu bättre på att inspirera barn och barnfamiljer men behöver inte registrera barnen i en medlemsdatabas för att göra det. Barn upp till 15 år kommer även fortsättningsvis till medlemspris i sällskap av senior-, vuxen- eller ungdomsmedlem.
Med seniormedlemskapet vill vi ge våra äldre medlemmar möjlighet att fortsätta vara en del av STF – men till en lägre avgift då många vid den åldern inte utnyttjar medlemserbjudanden som boenden, resor och aktiviteter på samma sätt som tidigare.

Seniormedlemskap har alltså inte införts utifrån när man går i pension utan är en generell bedömning av när våra medlemmar många gånger slutar nyttja medlemsförmånerna i samma utsträckning som tidigare. Självklart är det är svårt att göra den här typen av generaliseringar och på individnivå kan förutsättningar, hälsa och ekonomi se väldigt olika ut.
När du sökt boenden via karta kommer du i vår nya kartfunktion hitta två knappar längst uppe till vänster: ”Ladda ner boendelista” och ”Ladda ner karta”. Här kan du alltså enkelt ladda ner de boenden som matchade dina sökningar till en boendelista i PDF. Vid många sökningar kan det bli två sidor. Du kan även ladda ner själva kartan där du ser var de matchade boendena ligger.
Som medlem bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler. Det är viktigt att du bokar i någon av nedanstående bokningskanaler för att kunna ta del av medlemspriset på boende:
STFs hemsida
STF Kundservice och bokning
STFs boenden

Bokar du boendet genom en annan aktör som en extern bokningsaktör kommer du inte att kunna bo till medlemspris.
Javisst finns Turist som e-tidning. För att läsa den digitalt loggar du in med ditt medlemsnummer och postnummer här.
Skotertrafik är förbjuden i stora delar av fjällen, framför allt i många av naturreservaten och i de flesta nationalparkerna. Vi hänvisar till respektive Länsstyrelse för utförlig information.
Du kan hyra utrustning på flera av våra fjällstationer. Kontakta aktuellt boende, eller läs på respektive hemsida, för att få mer information om vad just de kan hjälpa dig med. Här hittar du alla våra fjällstationer.

PS. Vi gillar att du tänker hållbart och hyr istället för att köper utrustning! Fler hållbara restips hittar du här.
Du kommer få ett medlemskort i papper hemskickat inom ca 1-2 veckor efter vi fått din betalning. Du kan även ladda ner ett digitalt medlemskort till din mobil, genom STFs mobilapp. Då behöver du ditt medlemsnummer som vi skickar per e-post inom 3 dagar från det att din betalning är gjord. Var därför noga med att registrera korrekt e-postadress när du blir medlem.

Ska du ut och resa inom kort kan du även bli medlem på STFs boenden.
Ja, är du ansluten till Kivra kommer du få din förnyelseavisering för medlemskapet via Kivra. Läs mer här.
Du packar ihop ditt lunchpaket från frukostbuffén och tar med på din fjälltur. Vi rekommenderar att du har med egen termos. Lunchpaketet kan du beställa och betala i samband med din logibokning, eller betala på plats.

På de flesta av våra boenden kan du välja att betala din vistelse kontant med SEK, EUR, NOK eller DKK. I de flesta fall accepteras även bankkort som betalmedel. För att vara säker på att vi tar emot en viss valuta kan du kontakta ditt valda boende innan avresa.
Har du vid bokningstillfället av din guidade tur/paket lagt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt villkoren för avbeställningsskyddet. Avbeställningsskyddet gäller vid sjukdom eller allvarligare händelse och endast i samband med uppvisande av läkarintyg. Det gäller endast vid allvarligare händelse, akut sjukdom eller dödsfall hos dig eller i din närmaste familj. Med närmaste familj avses: äkta hälft/registrerad partner, sambo, barn, förälder och mor-/farförälder. Du måste avbeställa resan så snart som möjligt efter att du insett att du inte kan åka. Boendet måste informeras senast 15.00 på ankomstdagen. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom. Här rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.
Har du gjort din bokning via så kallade online travel agencies såsom Booking eller Expedia så gäller de villkor och rekommendationer som utfärdats av respektive bokningskanal. Vi hänvisar till respektive bokningskanal för information om avbokningsregler och avbokningar.
Du behöver logga in som medlem här för att ta del av denna medlemsförmån. Det är lite olika bokningssätt för att få medlemsrabatten beroende om du ska boka hos SJ, Vy-tåg, Snälltåget eller Norrtåg. Tydliga instruktioner och villkor finns och alla frågor besvaras när du har loggat in som medlem.
Fjälluffa var en satsning av STF för att göra det möjligt för fler att upptäcka fjällen på ett roligt, lärorikt och spännande sätt. Konceptet som varade mellan 2017-2023 riktade sig mot unga mellan 18 - 25 år utan fjällvana för att de skulle lära sig mer om friluftsliv på fjället.
På de flesta av våra boenden kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, exempelvis VISA och Mastercard (dock ej Diners och American Express). I vissa fall är anläggningarna helt kontantfria. Det går bra att kontakta boendet innan avresa för att vara säker på att ditt betalningssätt tillhandahålls.

Via denna länk kan du se vilka av våra fjällstugor som tar emot kortbetalning. På alla fjällstationer kan du betala med kort.
Gå in på vår hemsida och sök via vår kartfunktion, klicka här.

Under "Boende" kan du klicka på "Ändra" och välja vilken service du vill ha, i detta fall "Husdjur tillåtna". Då kommer du få upp de boenden som tar emot husdjur.

På en del boenden betalar du extra för ditt husdjurs övernattning, kontakta boendet direkt om husdjursrum inte finns som valmöjlighet vid bokning på vår hemsida.

På STFs fjällstationer är husdjur välkomna utan kostnad. Tänk på att det bara finns ett begränsat antal hund/husdjurstillåtna rum, så det är viktigt att du bokar dessa i förväg. Det framgår när du bokar online om dessa specifika rum finns lediga eller ej. Finns inga hund/husdjurstillåtna rum tillgängliga, vänligen prova ett annat datum eller ett annat boende.

I fjällstugorna finns begränsat antal platser för boende med hund. Om hundrummet är fullt kan hunden erbjudas plats t.ex. i vedbod.
Som medlem i DNT bor du med samma medlemsrabatt som STFs medlemmar på samtliga STFs fjällstugor samt fjällstationer i Abisko, Saltoluokta, Kebnekaise, Ritsem, Grövelsjön, Storulvån, Sylarna, Helags och Blåhammaren. Mer info hittar du här.
STF anordnar inte längre färdledarutbildningar. Fjällsäkerhetsrådet har tagit fram en utbildningsnorm för färdledare. Du hittar den på hemsidan www.fjallsaker.nu. Där finns även kontaktinformation till rådet som kan informera dig om vilka som ordnar utbildningar numera.
Ja, på alla STFs fjällstationer kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten.

Stora delar av fjällen saknar mobiluppkoppling och därför kan vi inte alltid erbjuda kortbetalning eller swishbetalning i fjällstugorna. Läs mer om betalning i fjällstugorna här.
Vi rekommenderar att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska kunna visas för stugvärden vid ankomst, antingen utprintad eller digitalt. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl 18 på kvällen.

Observera att tältplats och dagbesök ej kan förbokas, serviceavgift betalas på plats till stugvärden.

Läs mer om att bo i fjällstuga.
Nej, du får räkna med att din mobil inte fungerar i fjällen. Det är relativt god täckning i fjällstationernas närområden, men räkna inte med att alltid vara nåbar. När du kommit ut en bit på fjället är täckningen nästintill obefintlig. Tänk på att telefonens batteri även är känslig för kyla. Meddela gärna dina nära och kära att du inte går att nå när du njuter av din fjälltur. Läs mer om mobiltelefoni i fjällen här.

För dig som vill ha mer detaljer:
Att mobiltäckningen är dålig i fjällvärlden beror på att telenäten inte är utbyggda och på den kuperade fjällterrängen med mycket stora avstånd.

Mobiltelefoner kan endast användas i de telefonnät de är anslutna till. I fjällvärlden är det Telia som har den minst dåliga täckningen idag. Nätens täckning är oftast bra i större tätorter och längs de mest trafikerade vägarna. Möjligheten att få kontakt ökar också vid STFs fjällstationer.

I området runt Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Helags i Jämtlandsfjällen och i Vindelfjällen i södra Lappland kan kunder anslutna till Telias nät ha hygglig räckvidd så länge du rör dig inom synhåll för de högt belägna basstationerna. I Norra Lapplandsfjällen är mobiltelefonnätets täckning mycket begränsad, och oftast helt obefintlig, eftersom området är stort och antalet basstationer få. Bland annat gäller detta Kungsleden Abisko-Kvikkjokk, Padjelantaleden och Nordkalottleden.
Det finns många fina och bra turer för dig som är nybörjare. Att göra dagsturer från någon av våra fjällstationer är ett bra alternativ då du inte behöver släpa med dig en stor ryggsäck (bara en liten som rymmer det du behöver över dagen). Du får dessutom njuta av en skön säng och god mat i restaurangen innan du beger dig ut på egna äventyr - eller kanske följer du med på någon av fjällstationens arrangerade dagsturer.

En bra nybörjartur är klassiska Jämtlandstriangeln som går mellan fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Du kan också välja att vandra mellan Abisko och Kebnekaise/Nikkaluokta. Sistnämnda är en lättvandrad tur även om den kräver lite mer av dig än vad Jämtlandstriangeln gör.

Här finns bra information för dig som är nybörjare och vill testa vandring.

Här finns bra information för dig som är nybörjare och vill testa turskidåkning.
Ja, alla våra fjällstationer säljer fjällkartor över sitt närområde.
Du som är STF-medlem har 10 % rabatt hos Kartbutiken. Logga in här för att ta del av medlemsförmånen.
Även välsorterade bokhandlare säljer kartor och du kan också titta på, och ladda ned, kartor på Lantmäteriets hemsida.
Du behöver inte vara medlem för att bo på STFs boenden, men boendet är mer prisvärt för medlemmar. Det pris du ser här på vår webb när du bokar är medlemspriset och är du inte medlem väljer du att betala ett tillägg i slutet av bokningen. Du behöver inte vara medlem för att boka men har du bokat till medlemspris behöver du kunna visa upp ditt medlemsbevis när du checkar in på boendet, alternativt bli medlem på plats. Här kan du läsa mer om medlemskapet.
På många av våra boenden går det bra att sova i sovsäck om du har med dig ett underlakan och örngott. Det är dock upp till värden att bestämma om det går bra eller ej, kontakta boendet i förväg så att du är säker på vad som gäller.

På våra fjällstationer och fjällstugor är det obligatoriskt att ta med egen sovsäck, reselakan eller påslakan. Vi rekommenderar även att du tar med ett eget underlakan och örngott för att vara säker på att kunna täcka alla sängtextilier.
Ja, på de flesta av STFs boenden kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, exempelvis VISA och Mastercard (dock ej Diners och American Express). I ett fåtal av STFs fjällstugor kan du inte betala med kort. Vi har givetvis alternativa betalningslösningar för dessa fjällstugor. Läs mer om betalning i fjällstugor.
Villkoren kan skilja sig beroende på hur du bokat. Bokar du här på vår hemsida, gäller dessa regler. För att se villkor för din bokning klicka på ”Avbokningsvillkor” innan du klickar på ”Boka” på vår hemsida. Har du redan bokat finner du dina bokningsvillkor i din bekräftelse.

Om du bokar via telefon/e-post direkt till vandrarhemmet, kan andra regler gälla.

Hos de flesta av våra boenden kan du avboka din bokning fram till senast kl. 18.00 dagen före ankomst (hos vissa boenden gäller senast 7 dygn innan ankomst), därefter sker ingen återbetalning. Detsamma gäller om du bokat samma dag och sedan inte kommer till boendet. Bokningen blir bindande om den görs på ankomstdagen. Om boendet har haft särskilda kostnader i samband med din bokning får du betala även dessa. Avvikelser kan förekomma, men då meddelar boendet det i samband med bokningen.

För avbokning av paket, aktiviteter och övriga produkter gäller olika avbokningsregler beroende på produkt, se därför reglerna för den specifika produkten. Presentkort, medlemskap och rabatterade erbjudanden är inte avboknings- eller återbetalningsbara.
Presentkort kan du beställa via hemsidan, mer information hittar du här.
Här kan du läsa mer om vad som gäller för grupper.
Vi rekommenderar att du alltid förbokar din övernattning på våra boenden.

På våra fjällstationer finns även möjlighet att boka och betala din övernattning vid ankomst i mån av plats. Vi kan dock inte garantera plats om du inte har förbokat, annat än i nödsituation då du alltid får tak över huvudet. Samtliga bäddar i våra flerbäddsrum är bokningsbara. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.

Vi rekommenderar även att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska kunna visas för stugvärden vid ankomst, antingen utprintad eller digitalt. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl 18 på kvällen.

Läs mer om att bo i fjällstuga och bo på fjällstation.
Om du vill ha ett eget rum så betalar du enkelrumspris, d v s du betalar extra för att få nyttja rummet själv. Detta gäller på i stort sett alla våra boenden. I våra fjällstugor delar man rum med andra gäster.
Många av våra boenden erbjuder såväl rum med egen dusch och toalett, som rum där du delar faciliteter med andra gäster. På respektive boendes hemsida hittar du information om vilka rumstyper de har. Våra hotell erbjuder alltid rum med egen dusch och toalett.
Många av våra boenden erbjuder antingen ett café eller en restaurang, och de allra flesta serverar frukost. Detaljerad information om utbud och öppettider hittar du på respektive boendesida.

I våra fjällstugor finns ingen servering utan du lagar din egen mat i självhushållsköket. De flesta fjällstugor har butik som erbjuder ett sortiment av basvaror. Läs gärna mer om utbudet i fjällbutikerna: STF Fjällbutik - handla i väglöst land
På de flesta av våra boenden kan du välja att bo i eget rum. Väljer du att bo i bädd i flerbäddsrum får du räkna med att dela rum med andra gäster. På våra fjällstationer är samtliga bäddar i våra flerbäddsrum bokningsbara. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum. I våra fjällstugor finns endast möjlighet att boka bädd i flerbäddsrum, och här sover du oftast i samma rum som andra.
Det går bra att laga mat i de gästkök som finns på samtliga boenden. Dock saknar vissa STF-Hotell gästkök. För att vara säker på att det finns på det hotell du vill bo ber vi dig läsa under beskrivningen för aktuellt hotell. Gästköken är utrustade så att du kan laga och äta din mat. Du delar kök och matplats med övriga gäster.
Vi har ett koncept som vi kallar Hyr Hela huset. Här kan du läsa mer om detta.
Ja, du får cykla på Kungsleden, men vissa sträckor är undantagna. Det är bitvis mycket stenigt och det är ingen enkel cykling att ge sig ut på Kungsleden. Tänk även på att det är många vandrare som går Kungsleden.

Undantagna sträckor för cykling på Kungsleden är de som ligger inom Laponia (Stora Sjöfallet och Sareks nationalparker). Alltså mellan Kaitumjaure-Vakkotavare samt de sträckor som går inom Sareks Nationalpark mellan Saltoluokta-Kvikkjokk.
I stugorna finns det inbetalningskort som du tar med dig hem för att kunna betala för din övernattning. Du kan också sätta in avgiften på STFs Bg 5313-0225. Ange namn, vilken stuga det gäller, samt datum för övernattningen så hamnar pengarna rätt.

Mer information om betalning i fjällstugor.
Samtliga fjällstugor och fjällstationer som ligger i väglöst land har ett säkerhetsrum där du kan övernatta i nödsituation.
Ja, godare vatten finns inte! Tänk bara på att vattnet ska vara rinnande och klart. Det går även utmärkt att ta sjövatten i fjällen.
Vi brukar prata om två säsonger inom fjällvärlden: sommar- och vintersäsong. Vi öppnar upp våra fjällstationer och fjällstugor runt midsommar och har dem öppna fram till mitten/slutet av september. Absoluta högsäsongen är från omkring 20 juli till 10 augusti. Då är det mycket folk i stugorna och på sina håll väldigt trångt.

Vintersäsongen småstartar vid jul-nyår på ett par av våra fjällstationer och fjällstugor. De flesta fjällstationerna öppnar dock först i februari och håller öppet till början av maj. Fjällstugorna öppnar i månadsskiftet februari/mars och är öppna till början av maj.

I maj stänger vi våra fjällanläggningarna och lämnar fjällen till renarna. Då föds nämligen renkalvarna, och vi låter dem få den lugn och ro som de behöver. Du är välkommen tillbaka vid midsommar igen!
Om du vill avsluta ditt medlemskap i STF kontaktar du STF Medlemsservice. Ange ditt namn, adress och födelsedatum så avslutar vi ditt medlemskap. Kontaktuppgifter hittar du här. Om du väljer att inte betala din medlemsavgift när du fått medlemsavin kommer medlemskapet avslutas per automatik, men du kommer att få två påminnelser i brevlådan först. Efter det är medlemskapet avslutat och du är välkommen tillbaka när du önskar.
Kontakta STF Medlemsservice via denna länk.

Uppge namn, födelsedatum samt adress på samtliga som ska bli medlemmar. Vi skickar sedan betalningsuppgifter.

Ska du ut och resa inom kort kan du även bli medlem på STFs boenden.
På STFs hemsida kan du logga in som medlem. Då kan du ta del av dina förmåner, läsa tidningen Turist digitalt, ändra adress och e-postadress samt ansluta dig till en lokalavdelning. Medlemsinloggningen hittar du här och du loggar in med ditt medlemsnummer och ditt postnummer.
På våra fjällstationer och fjällstugor får du som vuxen, senior eller ungdom 100 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 50 kr rabatt per barn och natt i sällskap av STF-medlem.

På våra övriga boenden får du som vuxen, senior eller ungdom 50 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 25 kr rabatt per barn och natt i sällskap av STF-medlem.

Som medlem har du även tillgång till en mängd andra förmåner som exempelvis rabatt på tågbiljetter, kartor och utrustning. Du får också vår prisbelönta medlemstidning Turist direkt i din brevlåda och tillgång till att läsa den digitalt.

Bli medlem på 2 minuter här!

Från och med 15 november 2022 har STF inte längre ett samarbete med Hostelling International. Därmed har du som STF-medlem inte längre möjlighet att boka boende med rabatt på HI-boenden internationellt, och personer med HI-medlemskap bor inte med rabatt på STFS boenden.
STF har inget medlemskap för barn under 16 år men barn som reser med en medlem bor till medlemspris. Personer mellan 16-25 år kan teckna ett ungdomsmedlemskap om de ska utnyttja medlemsrabatterna, till exempel boenderabatten.
Ja, två vuxna eller en vuxen och en seniormedlem betalar familjepriset. Familjepriset på medlemskapet gäller för max två vuxna eller seniormedlemmar som bor i samma hushåll samt alla ungdomar som hör till hushållet och är skrivna på samma adress. Två seniormedlemmar skrivna på samma adress räknas som ett hushåll men når inte upp till maxpriset på 550 kr utan betalar 450 kr.
Medlemskapet är personligt och alla personer (från 16 år) behöver vara medlemmar för att få bo till medlemspris. Ett hushåll (boende på samma adress) betalar max 550 kr i medlemsavgift för max två vuxna eller seniormedlemmar och alla ungdomar till och med året de fyller 25 år. Barn under 16 år bor till medlemspris när bokningen görs av en STF-medlem.
Nej, du får inte fiska var som helst i fjällen. Du måste köpa ett fiskekort som ger dig möjlighet att fiska i ett stort antal sjöar och vattendrag som är upplåtna för fiske. Länsstyrelserna har information om alla upplåtna vatten. Flera av våra fjällstationer och fjällstugor är återförsäljare av dessa fiskekort.
Det är Naturvårdsverket som ansvarar för det statliga ledsystemet. I norrlandslänen sköts de av respektive länsstyrelse. Lokala leder finns med lokal huvudman. Länsstyrelsens hemsida är www.lansstyrelsen.se.
Din topptur utgår från STF Kebnekaise Fjällstation. För att komma till fjällstationen åker du först till Kiruna, och därifrån vidare till Nikkaluokta, som ligger vid vägs ände. Det finns dagliga bussförbindelser mellan Kiruna och Nikkaloukta. Mellan Nikkaloukta och STF Kebnekaise Fjällstation är det 19 km.

Övernatta på Kebnekaise fjällstation och följ sedan med fjällstationens guider på topptur - förbokning rekommenderas och detta gör du via fjällbokningen eller direkt i receptionen på fjällstationen. Räkna med några extra dagar på fjällstationen då vädret inte tillåter en topptur alla dagar.

Turen är ganska jobbig då du ska bestiga Sveriges högsta berg men de flesta med god grundkondition klarar bestigningen med måttlig ansträngning.
Läs mer och boka en oförglömlig upplevelse på STF Kebnekaise Fjällstation.
Nej, absolut inte. Det finns massor av sätt att uppleva svensk fjällvärld även utan större strapatser. Du gör dina egna äventyr utifrån din egen kapacitet och dina önskemål. Många vandrar eller åker skidor bara i närområdet kring fjällstationen eller fjällstugan. Om du tänker gå en långtur (kanske på en stugtur) mår du naturligtvis bättre av att inte vara helt otränad. Här får du en fingervisning om hur lång tid det tar att vandra i olika sorters terräng.
Ja, STFs fjällstationer och de flesta fjällstugor har ett bra sortiment av proviant till försäljning. Här kan du läsa mer om proviantutbudet i våra fjällstugor.
Det finns mygg i fjällen men på många ställen finns det inte mer mygg än i Stockholms skärgård eller i de skånska bokskogarna. Mest mygg är det på försommaren, i fjällbjörkskogen och vid myrmarker. Räkna med att myggen dyker upp i mitten av juni och försvinner i början av augusti. På kalfjället finns det få mygg då det nästan alltid blåser där. Myggmedel kan du köpa på våra fjällstationer och i de större fjällstugorna.
Våra fjällstugor ligger på natursköna platser 10-25 km från varandra, vilket är lagom dagsetapper för de flesta. Läs mer om respektive fjällstuga här på hemsidan, och titta på en karta för att få en uppfattning om hur långt det är mellan just de stugor du vill besöka.
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer eller fjällstugor och vill nyttja gästkök, torkrum, dusch, bastu eller andra faciliteter behöver du betala en mindre serviceavgift. Mer information om serviceavgifter hittar du här.
Midnattssolen ser du längst upp i norra Sverige, norr om polcirkeln. Ju längre norrut du befinner dig, desto längre period lyser midnattssolen. Några av de bästa platserna att uppleva midnattssolen på är Kebnekaise och Abisko. Du kan se midnattssolen från slutet av maj till mitten av juli.

Midnattssol är det fenomen som sker på sommaren när solen är uppe hela dygnet, utan att gå ned under horisonten. Solen skiner alltså hela natten. Det är en väldigt speciell upplevelse. Läs mer om midnattssolen här.
Ja absolut! Gör korta utflykter med varierande innehåll och mycket lek så tröttnar de inte. Det kan ta en halv dag innan de lekt färdigt vid en bäck - så skynda långsamt. Ett tips är att ni har ett basläger (fjällstation, fjällstuga eller tält) och gör små äventyr därifrån, med lätt packning vilket underlättar för alla i familjen. Läs gärna mer om vandringsleder, packning och andra tips som passar inför din fjällvandring med barn.
Ta gärna hunden med dig på fjället men vissa regler gäller:

Enligt allemansrätten ska hund hållas kopplad under tiden 1 mars - 20 augusti. Djurlivet är då som känsligast för störningar från även den fredligaste och snällaste sällskapshund. Under annan tid fordras att du har full uppsikt över din hund, så att den inte skadar eller skrämmer djurlivet.

Särskilda regler för att medföra hund gäller i nationalparker enligt Naturvårdslagen. Dessa regler hittar du på hemsidan för respektive länsstyrelse.

Läs mer om att fjällvandra med hund här.
Vill du göra en ombokning/ändring av befintlig bokning vänligen kontakta STF Bokning per telefon 010-190 23 60 vardagar eller e-post bokningen@stfturist.se. Ändring av ankomst- eller avresedag räknas som avbokning. Notera att ändringen först är giltig när du mottagit skriftlig bekräftelse från oss.

För ombokning/ändring tar vi ut en administrativ avgift på 300 kr per bokning (gäller ej tillägg av exempelvis måltider). För bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort alternativt Swish när du kontaktar oss.

Förutsatt att dina avbokningsvillkor tillåter det kan du även ändra din bokning själv genom att avboka via Min bokning och göra en ny bokning, då tillkommer ingen avgift.
En eventuell avbokning av hela bokningen görs via Min bokning där du loggar in med e-postadress och lösenordet som du hittar i din bekräftelse. Avbokning via e-post godkänns ej.

Vill du göra en ombokning/ändring vänligen kontakta STF Bokning per telefon 010-190 23 60 vardagar eller e-post bokningen@stfturist.se. Ändring av ankomst- eller avresedag räknas som avbokning. Notera att ändringen först är giltig när du mottagit skriftlig bekräftelse från oss.

För ombokning/ändring tar vi ut en administrativ avgift på 300 kr per bokning (gäller ej tillägg av exempelvis måltider). För att få bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort alternativt Swish när du kontaktar oss.

Våra fullständiga bokningsvillkor hittar du här.

Är ni fler än 10 personer i sällskapet och önskar göra en gruppbokning? Då fyller du i en gruppförfrågan som du hittar på respektive boendesida. Mer information om grupper hittar du här

STF medlemsservice

Hjälper dig med alla frågor kopplat till medlemskapet.

• 08-463 22 70

Vardagar kl 9-12

STF bokning

Hjälper dig med bokningar i fjällen och ändringar i befintliga bokningar oavsett boende.

• 010-190 2360

Vardagar kl 9-12