STF Grövelsjön Fjällstation

Mer om STF Grövelsjön Fjällstation

STF Grövelsjön Fjällstation, 816 meter över havet, ligger längst upp i Dalafjällen i gränslandet till Norge och är en självklar utgångspunkt för dig som vill vandra eller åka skidor i en riktig fjällmiljö. Precis utanför dörren finns miltals med markerade leder och spår vilket gör att många stannar länge hos oss, och återkommer, för att hinna upptäcka allt.

Vi erbjuder temaveckor för såväl nybörjare som fjällvana och turerna är anpassade både för familjer och enskilda. Fjällstationens placering vid foten av Långfjället och utsikt över de norska fjällen skapar en fantastisk utsikt och en vacker miljö att färdas i. Den säregna naturen har inneburit att flera naturreservat och nationalparker bildats både på norska och svenska sidan om gränsen. Det är naturområden som fjällstationens guider känner väl och gärna visar dig.

Vi är otroligt stolta över att STF Grövelsjön Fjällstation är en av världens mest miljövänliga bergsanläggningar. Fjällstationen är miljömärkt med Svanen, våra arrangemang är kvalitetsmärkta med Nature’s Best. och vår restaurang är KRAV-märkt och vi använder enbart högklassiga ekologiska råvaror. Vi serverar frukost, lunch och middag och har fullständiga rättigheter. Specialkost förbeställs. Efter en dag utomhus kan du slå dig ner i vårt café med våffelservering och After Fjäll.

Att bo på fjällstation är något som saknar motsvarighet! Vi är varken ett hotell, vandrarhem eller en fjällstuga - vi är något helt speciellt mittemellan: ett boende mitt ute på fjället! Vi erbjuder flera olika boendealternativ i olika prislägen och komfort. Du kan välja att bo bekvämt med dusch och wc på rummet eller ha faciliteterna i korridoren. Välj mellan hel- och halvpension eller laga maten i vårt fräscha självhushållskök i annexet. I huvudbyggnaden hittar du bastu, flera sällskapsrum, pingisrum och lekrum. I vårt närområde finns även stugor med 6-8 bäddar. Vill du tälta eller bo i husvagn har vi även platser för det.

Hos oss checkar du in från klockan 15.00 och checkar ut senast 10.00 på avresedagen. Receptionen är öppen från klockan 08.30-19.30 under säsong.

På Grövelsjöns Fjällstation finns en välsorterad sport- och livsmedelsbutik. Här kan du komplettera din utrustning och den proviant du behöver för fjällturen, köpa nödvändiga fjällkartor, kläder, sjukvårdsmaterial med mera. I vår uthyrning kan du hyra det mesta du behöver för fjällturen, såväl sommar som vinter. För hyra av skidutrustning rekommenderar vi förbokning. På sommaren hyr vi ut både kanoter och cyklar.

Välkomna till oss!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-12

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er