Bo i STF Fjällstuga

STFs fjällstugor ligger i natursköna platser 10 till 20 kilometer från varandra längs välmarkerade skid- och vandringsleder. I en fjällstuga bor du enkelt men mysigt och delar både utrymme och erfarenheter med andra gäster. Ingen förbokning kan göras.

Enkelt boende med självhushåll och stugvärd

I STFs fjällstugor möts du av en stugvärd som välkomnar, berättar om hur det fungerar och tar betalt om du inte redan har förskottsbetalat. Alla hjälps åt med hushållet och som gäst hugger du ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Ingen stuga har el eller rinnande vatten och det är utedass som gäller. Rummen är olika stora och har oftast gasolkaminer som värmekälla. Du sover i våningssängar. Täcke och kudde finns på plats men du behöver ta med dig egna reselakan (eller sovsäck).

Våra gemensamma gästkök är samlingspunkten på morgonen och på kvällen. Här lagar du mat, utbyter råd och tips med andra skidåkare eller vandrare. Och kanske möter du människor som blir vänner för livet.

De flesta fjällstugor har butik som erbjuder ett sortiment av basvaror. Ofta finns även vedeldad bastu (se exakt information på respektive fjällstuga). I alla fjällstugor finns rum för gäster med hund.

På våra fjällstugor kan du inte förboka din bädd, däremot kan du förbetala via hemsidan för att få ett bättre pris och slippa kontanter på fjället. I fjällstugan försöker vi alltid ordna golvplats till dig som inte har tält med dig om alla bäddar är upptagna. Skulle det vara fullt i bäddarna finns det extramadrasser och möjlighet att sova två i varje bädd. Om extramadrasserna inte räcker till är alternativet golvbädd på liggunderlag.

Priser och betalning

Priset för en övernattning varierar över säsong och mellan olika områden och ledsträckningar. För aktuella priser rekommenderar vi att du går direkt till respektive fjällstugas sida här på webben. Dagbesökare och tältare betalar serviceavgifter.

Du betalar boende- och serviceavgifter till stugvärden om du inte redan har förskottsbetalat via vår hemsida. Mer om betalning i fjällstugorna kan du läsa här.

Anmäl grupper i förväg

Anmäl i förväg om du reser med en större grupp om 10 personer eller mer och har tänkt övernatta i fjällstuga. Det underlättar fördelningen av sovplatser och ger er i gruppen en bättre möjlighet att bo tillsammans. (Sovplats i STFs fjällstugor innebär inte en bokning av en bädd eller rum. Sovplats innebär en ordinarie sängplats eller en golvbädd vilket är tillgång till en madrass, kudde och täcke.) Mejla till fjallbokning@stfturist.se för att anmäla din grupp. STFs gruppkort för vandrarhem gäller inte på STFs fjällanläggningar.

Fjällstugornas öppettider

Fjällstugornas öppettider är uppdelade i två säsonger. Vintersäsongen pågår från slutet av februari till månadsskiftet april/maj. Sommarsäsongen varierar från midsommar till mitten eller slutet av september. Fjällstugornas öppettider varierar mellan olika områden. Några fjällstugor i Jämtland håller även öppet över nyår.

Både under sommar- och vintersäsongen varierar öppettiderna beroende på område och ledsträckningar. Ett säkerhetsutrymme med möjlighet att övernatta står däremot öppet året runt. I säkerhetsutrymmet finns en hjälptelefon som du kan använda för att komma i kontakt med fjällräddningen om du skulle behöva det.

NYHET 2016 – MEDLEMMAR FÅR GRATIS DAGBESÖK I VÅRA FJÄLLSTUGOR

Med start vintersäsongen 2016 har alla STF-medlemmar fria dagbesök i STFs fjällstugor. Du får, under några timmar mitt på dagen, använda stugans kök, dass och torkrum.

Köp boende i STF fjällstuga