Padjelantaleden

Upplev de rundade fjällen, fjällhedarna och de stora sjöarna ger ett grönblått landskap som ofta beskrivs som kontemplativt. Här går den cirka 16 mil långa Padjelantaleden, som är lämplig även för mindre erfarna vandrare. Leden genom Padjelanta nationalpark har sina ändpunkter i Kvikkjokk och Ritsem som ligger utanför själva parken.

Du som går Padjelantaleden kan se Sareks höga toppar i öster. I söder börjar du vandra vid STF Kvikkjokks fjällstation. Innan du når nationalparken går leden i söder genom såväl gran som fjällbjörkskog. I norr går den sista etappen genom fjällbjörkskog. Hela leden är 16 mil lång. Många väljer att korta vandringen genom att flyga till eller från Staloluokta. Reguljär helikoptertrafik finns från Kvikkjokk och Ritsem.

Utmed leden finns det gott om övernattningsstugor att stanna vid. Fjällstugorna som ligger efter Kvikkjokk,  i Tarradalen och vid Akkajaure drivs av oss på STF. Och stugorna i själva nationalparken drivs av samebyarna. Leden slutar vid STF Akka Fjällstuga och Änonjalmes sameviste. Med båt når du Ritsem där du som vill istället kan övernatta på STF Ritsem. Detta kan förstås också vara vandringen startpunkt.

Hund får inte medföras in i nationalparken. I området bedrivs omfattande renskötsel som kräver att du visar hänsyn.

Båttrafik

Båttaxi finns i både början och slutet av leden. I Ritsem finns reguljär trafik. I Kvikkjokk kan du välja att starta turen med en båttransport.

Fjällkarta
BD9 Lantmäteriet 1:100 000
Sarek & Padjelanta Calazo 1:100 000

Turens längd / dagsetapper