Bo på STF Vandrarhem

STFs vandrarhem hittar du över hela Sverige – och där du minst anar det. Bo med doften av tång och havet utanför fönstret, på rofylld landsbygd eller mitt i stan. Våra vandrarhem tar dig till platser som lockar till upptäcktsfärder i omgivningarna oavsett om du söker lugnet eller nya utmaningar.

Ända sedan STF uppfann begreppet vandrarhem 1933 har boendet utvecklats i takt med tiden. Borta är sovsalarna och obligatoriska städuppgifter. I dag erbjuder vi dig eget rum, med eller utan dusch och WC på rummet. På några orter kan du även boka en bädd i ett flerbäddsrum. Du kan alltid laga din egen mat i gästköket och ofta finns det ett trevligt sällskapsrum där du möter de andra gästerna framför en sprakande brasa eller en välfylld bokhylla. För på STFs vandrarhem är gemensamma sällskapsytor viktiga och gästköket en självklar medelpunkt.

En del vandrarhem drivs i kombination med hotell. Här kan du välja mellan hotellstandard med full service, klassiskt vandrarhemsboende – eller en mix av de två. Helt efter dina önskemål.

För STFs vandrarhem är ett flexibelt boende som lockar många olika gäster året om. Våra vandrarhem är ett lika bra alternativ när du reser på din fritid som när du reser i tjänsten. Hyr hela huset när du reser med en stor grupp så får ni anläggningen helt för er själva under ert möte, konferens eller läger.

STFs vandrarhem drivs i huvudsak av närmare trehundra fristående entreprenörer genom franchiseavtal, där STF sätter upp standarder och svarar för kvalitetssäkring. Genom en särskild vandrarhemsklassificering (2016) bedöms vandrarhemmen av Svensk Klassificering- en del av branschorganisationen Visita.

Boka ditt vandrarhem