Löpning längs stranden på Österlen

Löpning

Snöra på dig löparskorna och ge dig ut på äventyr. Tack vare allemansrätten finns möjlighet till löpning nästan överallt i den svenska naturen. Hos oss hittar du genuint och personligt boende nära Sveriges bästa stigar och spår.

Löpning i fjällen

Det finns mängder av alternativ för dig som älskar både fjällen och löpning. Spring Sveriges första eko-trail på Österlen, eller svettas på ett löparläger. Det finns miltals med leder i spektakulära miljöer. Varför inte utmana dig att springa Keb Classic Sommar? Detta härliga bergsmaraton utgår från STF Kebnekaise Fjällstation. Men självklart behöver du inte vara tävlingsinriktad för att få ut något av en löprunda. Spring i din egen takt, njut av naturen och pausa när du behöver.

Arrangera ett eget löparläger! STF hjälper gärna till med boende och lokalkännedom om bra löpterränger.

"Packa en ryggsäck med ombyte och matsäck, och spring mellan stugorna på fjället. Frihetskänslan är enorm. Du kan springa mycket längre än du tror!"

Emelie Forsberg, världens bästa traillöpare

Tips inför din löpning

  • Spring in dina skor innan du ger dig ut på en längre tur. Ta gärna med dig två par löparskor om du åker på löparsemester om de blir blöta eller om du får skavsår.
  • Välj kläder efter väder. Långa eller korta tights är bekväma att springa i tillsammans med en t-shirt eller ett linne i merinoull som transporterar bort fukt. Ta gärna med en tunn långärmad tröja. Underkläder i funktionsmaterial är att rekommendera. Det finns kompressionsstrumpor som hjälper blodcirkulationen i benen och gör att du orkar springa längre. Glöm inte tunna fingervantar, en vindresistent jacka och kanske även vindresistenta byxor.
  • Du bränner dig lätt när du är ute och springer. Solglasögon, solkräm och keps, buff eller mössa skyddar.
  • Ta med vattenflaska eller vätskebälte. Gärna även energigivande löpargodis, som mandlar, nötter och torkad frukt.
  • Förvara gärna telefonen i ett vattentätt fodral eller en plastpåse. Då är den skyddad mot regn.
  • Första förband känns alltid tryggt att ha. Den troligaste olyckan är förmodligen skavsår, så kom ihåg skavsårsplåster!
  • Glöm inte karta och kompass, som hjälper dig om du hamnar på villovägar.
  • Pannlampa kan vara smidigt att ha om det hinner mörkna innan rundan är över.
  • Det finns speciella löparväskor, men självklart kan du använda vilken ryggsäck som helst. Den ska vara bekväm och sitta åt ordentligt runt kroppen.