Vandringens dag

Vandringens dag är en dag skapad av STF för att få hela Sverige att komma ut och vandra. Dagen infaller alltid den andra lördagen i september, i år 14 september. Under vandringens dag ordnas flera gemensamma aktiviteter runt om i landet, men du kan också välja att vandra på egen hand. Här kan du se vad som händer i närheten av där du bor.

Vad händer på vandringens dag den 14 september?

Fler aktiviteter tillkommer löpande. Aktiviteterna nedan är med ledare/guide om inte annat anges.

Blekinge

Vandra till Vång

Vandra tillsammans med STF Östra Blekinge Lokalavdelning.

Gävleborg

Vandring på Fäboled

Passa på att delta i en fin fäboledvandring i närehten av Kungsfors ihop med STF Gästrikland Lokalavdelning. Under vandringens får du även information om bakgrunden till stigens uppkomst.

Halland

Ölmevalla hedlandskap

Vandra sju kilometer i säregen natur. Stigar, gruvsäg och obanad skogsmark ihop med STF Kungsbacka Varberg Lokalavdelning.

Jönköping

Rosenlundsvandra

Vandra ihop med STF Södra Vätterbygdens lokalavdelning. Promenaden går längs Rosenlunds bankars naturreservat bort mot Elmiafältet, och vidare längs Skrämmabäcken mot Österängsravinen. Nästa sträcka är Ekhagens parkområde med bokskog, vidare tillbaka igenom Ekhagen, Rosenlunds bostadsområde.

Vandra Höglandsleden

Vandra ihop med STF Höglandet Lokalavdelning. Vi vandrar en sträcka på 12 kilometer från Skedhult till Paradis intill Vixensjöarna med flera olika sevärdheter utefter vägen: Skedhult, före detta säteri, känt redan från 1300-talet, idag med golfbana, vandringsslinga, skogsbruk, jakt och fiskevård.

Kalmar

Vandra Mörbylångaleden

Vandra på härliga Öland. Följ Mörbylångaleden, och STF Kalmar Lokalavdelning, genom beteshagar, under lövträd och fram till Karlelvistenen.

Skåne

Vandring på Balsberget

Vandra med STF Östra Skåne Lokalavdelning. Gå södra delen på skogsvägar och stigar och avsluta med fika.

Österlen hike

Häng med oss en helg på Signaturled Österlen. Vandra 13 eller 25 kilometer och njut av Skåneledens omväxlande natur mellan Brantevik, Baskemölla och Kivik. Förutom vandring fyller vi helgen med After Hike, föreläsningar, god mat och glad gemenskap.

Läs mer (öppnas i nytt fönster)

Vandring längs fruktodlingarna

Häng med på en guidad tur på Örjabäcksleden (från Strövelstorp till Ausås) och besök Ausås museum och fruktodlingen ihop med STF Bjäre-Åsbo Lokalavdelning.

Vandring på Romeleåsen

Vandra Skåneleden förbi Romeleklint 175 meter över havet ihop med STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning.

Södermanland

Vandring vid Getå

Vandra kring Getå och Bråviken tillsammas med STF Katrineholm Lokalavdelning. Ta med fika för dagen och kläder efter väderlek.

Sörmlandsledvandring

Gå igenom två naturreservat med STF Östra Sörmland Lokalavdelning. Totalt vandras nio lättpromenerade kilometer på Sörmlandsleden.

Vildmarksvandring i Gnesta

Gå 15 tuffa kilometrar med STF Östra Sörmland Lokalavdelning. Vi ger oss på en ganska tuff vandring på cirka 15 kilometrar med en del branta stigningar och tuff terräng. Som betalning får vi en fantastisk vandring genom minst tre naturreservat och förbi 10 sjöar.

Vandra Sille krog - Vagnhärad

Vandra på Sörmlandsled etapp 55:1 med STF Östra Sörmland Lokalavdelning. Vi kommer få se milstolpar från Gustav III:s tid, kunna njuta av öppna landskap och se några gamla Sörmländska bondgårdar innan du går in i etappens första kuperade skogsparti, där man från en utsiktsplats åter kan se ut över öppna fält och sjön Sillen med utlopp i Trosaån.

Upptäck Sörmlandsleden

Vandra sex kilometer på härliga Sörmlandsleden med STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning. Kom med på vandring längs Marviks- och Sörmlandsleden. Vi går vid vackra sjöar i Åkers bergslag.

Från skog till kust

Fira vandringens dag ihop med STF Botvid Lokalavdelning. Vandra genom Stora Träskets naturreservat och vidare utmed Viads stränder vid Hallsfjärden där ni sedan avslutar med gemensam fika.

Vandra Gyllenhiemska leden

Vandra Gyllenhiemska leden ihop med STF Eskilstuna Lokalavdelning.

Västernorrland

Upptäck Gådeåleden

STF Härnösand Lokalavdelning guidar till enkel stadsnära vandring längs Gådeåleden för både vana vandrare och nybörjare. Det går att välja olika långa slingor från två till fem kilometer som båda passerar vackra och historiskt intressanta platser.

Västra Götaland

Vandra Raggans runda

Vandra ihop med STF Dalsland Lokalavdelning.

Vandring med 5-kamp

Starta vandringen och gå en sträcka på åtta kilometer utmed Texasleden i Svenljunga tillsammans med STF Kind Lokalavdelning. Ni kan starta två eller fyra personer i varje lag som tävlar i en 5-kamp utefter leden. Tävlingen kommer att innehålla friluftsmoment såsom livlinekast, trangiakök och liknande.

Vandring- och yogahelg i Hjo

Vandra i vackra Vätterbygden vid Hjo. Här finns härlig vandring i en vacker, omväxlande och även historiskt intressant del av Västergötland. Kombinera vandringen med skön yoga som passar alla nivåer.

Vandra med guide på Lugnåsberget

Vi följer stenhuggarnas spår över Lugnåsberget i deras jakt på kvarnstenar. Vandringen går på både vägar och stigar i djup skog och öppen mark och är lätt att gå.

Vandra Signaturled Södra Bohuslän

Vandra en bit på Signaturled Södra Bohuslän med STF Lerum- Partille Lokalavdelning. Turen börjar vid Kåsjöns badplats och går förbi sjön Maderna i lättvandrad blandskogsterräng. Efter Råhult går leden genom gammal naturskog. Vandringen avslutas i Jonsered.

Vandra Signaturled Tiveden

Vandra delar av Signaturled Tiveden ihop med STF Lidköping Lokalavdelning. Sträckan är väldigt vacker och går bland annat genom nationalpark samt Stenkälleområdet som är ett av de mest säregna och vildaste som finns i landet.

Vandring från Fritsla centrum

Vandra ihop med STF Mark Lokalavdelning.

Hemlig vandring

Häng med på en hemlig vandring ihop med STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning. Vandringen kommer vara familjevänlig.

Dalarna

Vandra i Dalarna

Vandra i Dalarna med STF Ofwan Siljan Lokalavdelning.

Gästrikland

Vandra på fäboled

Vandra cirka 10 kilometer på fäboled tillsammans med STF Gästrikland Lokalavdelning.

Jämtland

Skördevandring med skördefest

I samband med Skördefesten i Jämtland Härjedalen kan du vandra med STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning. Vandringen går från Gällö till Revsund.

Vandra till Vargtjärnsstöten

Ta med familjen på en 2.5 kilometer vandring till Vargtjärnsstöten där ni tar en paus, äter matsäck och njuter av den härliga utsikten över Ljungandalen innan ni går tillbaka till STF Fjällhornet Resort, där en After Walk är förberedd.

Lappland

Vandra genom naturreservat och mångfaldspark

Vandra ihop med STF Södra Lappland genom Tjäderbergets Naturreservat och Mångfaldspark.

Kronoberg

Brovandring

Vandra tio broar tillsammans med STF Sunnerbo Lokalavdelning. Vi startar vår vandring vid Hembygdsparken i Ljungby och passerar så många av våra tio broar som vi kan och vill.

Munkvandring vid Lilla Tyresö

Munkvandra med STF Södertörn Lokalavdelning. Vi går Munkvandringen fyra kilometer och passerar platser där Prins Eugen stod och målade bland annat Molnet. Prinsen hyrde flera somrar på Lilla Tyresö, numera STF vandrarhem.

Äventyrsvandring för hela familjen

Följ med ut i skogen på jakt efter slottets vattentank! Det finns inget vatten på slottet och vi har fått i uppdrag att laga vattentanken men först måste vi hitta den, någonstans i skogen. Aktiviteten ordnas av STF Södertörn lokalavdelning.

Vildmarksvandring

Vandra från Svartbäcken genom Tyresta Nationalpark till Lilla Tyresö vandrarhem, genom södra Sverige största urskog, odlingsbygder, torparängar och vacker blandskog tillsammans med STF Södertörn lokalavdelning. Gå delar av Sörmlandsledens etapp tre och fyra, total cirka 16 kilometer.

Urskogsvandring, även för barn

Gå Urskogsstigen upp- och nerför skogiga berg. En guide från Naturum berättar om vad vi ser i nationalparkens skiftande natur. Aktiviteten ordnas av STF Södertörn lokalavdelning.

Mörkervandra med 4-rätters på Svartsö

Upptäck Svartsö i mörker på Vandringens dag. Lunch, höstmarknad och bastu vid Bistro Sågen, två kilometer från boendet. Mörkervandra sedan fyra kilometer till Svartsö Krog där en 4-rätters middag serveras.

Övernattning och middag på Lilla Tyresö

Ät middag tillsammans med andra som vandrat med utgångspunkt Lilla Tyresö. Välj mellan boende i hadelsboden eller i Prinsvillan eller övernatta i eget tält på ängen.

Använd kroppen-vandring

Lär dig använda fältgymmet och fältrelaxen. Rörelse och natur är kraftfulla motmedel mot dagens folksjukdomar, stress och stillasittande. Dessutom gratis, klimatsmart och fritt från biverkningar.

Uppland

Vikingavandra mellan Sanda och Harg

Följ med på en höstvandring längs Vikingaleden. Vikingaleden är en del av en ny pilgrimsled, St Olav Waterway, som går mellan finska Åbo och norska Trondheim. Vi går den 18 kilometer långa sträckan mellan Sanda och Harg, en behaglig vandring i Roslagsnatur av tall- och blandskog, på skogs- och sandstigar.

Värmland

Höstvandring på Segerstadshalvön

Vandra med STF Värmland Lokalavdelning.

Västerbotten

Vandringens dag i Skellefteå

Vandra med STF Skellefteå Lokalavdelning. Mer information kommer!

Signaturledsvandring i Ammarnäs

Häng med på en fyra dagars vandringsresa på Signaturled södra Kungsleden tillsammans med STF Umeregionen lokalavdelning.

Vandra i Sollefteå

Vandra ihop med STF Sollefteå Lokalavdelning.

Västmanland

Upptäck Hjälstavikens naturreservat

Hjälstaviken, som du vandrar ihop med STF Sala Lokalavdelning, är en av Sveriges främsta fågelsjöar och fågelentusiaster vallfärdar hit året runt. Naturen kring viken är omväxlande och landskapet präglat av människors brukande sedan flera hundra år tillbaka. Vandringsleden runt viken är 8,5 kilometer och går över åkrar, på spänger genom vassruggar, över fuktig mark och öppet vatten och är även bitvis stenig och rotrik.

Vandra på vackra Ängsö

Vandra på vackra Ängsö naturreservat ihop med STF Västerås Lokalavdelning.

Östergötland

Vandra Signaturled Omberg

Häng med STF Bråvalla Lokalavdelning på vandring på utvald del av Signaturled Omberg. Turen går i kuperad terräng och är något krävande.

Familjevandring

Följ med STF Folkunga Lokalavdelning på en barn- och familjevandring med start vid Sjögarpesjöns badplats vid Boxholm.

Hållbarhetsvandring

STF Ödeshög Lokalavdelning och Naturskyddsföreningen Ödeshög bjuder in till Vandringens dag på Omberg med fokus på vandring, hållbarhet och kulturhistoria. Kom med på en rolig dag där du kan lära dig mycket om aktiviteter samt vandra på Östgötaleden.

Guidad naturvandring på Omberg

STF Folkunga Lokalavdelning bjuder in till guidad naturvandring med Anders Persson och Lars Frölich,

Örebro

Vandring på Murstensleden

Vandra 12 kilometer på Murstensleden, som ligger söder om Loka Brunn, ihop med STF Örebro Lokalavdelning.

vandringens dag

#vandringensdag

Sedan 1885 har STF guidat upptäckare till de smala stigarna vid sidan av vägen, längre in i skogen och högre upp på fjället. Men att vandra behöver inte innebära att du måste ta dig långt, allt som behövs är faktiskt att du öppnar dörren och går ut. Vandringens dag uppmuntrar dig till att upptäcka ditt närområde, eller en annan plats, och unna dig en skön stund utomhus, oavsett om det är i skogen, på fjället, i city eller vid havet. Under vandringens dag ordnas flera gemensamma aktiviteter runt om i landet, men du kan också välja att vandra själv. Det viktiga med dagen är att du vandrar.

Mer vandringsinspiration