Vandringens dag

Vandringens dag är en dag skapad av STF för att få hela Sverige att komma ut och vandra. Dagen infaller alltid den andra lördagen i september. Under vandringens dag ordnas flera gemensamma aktiviteter runt om i landet, men du kan också välja att vandra på egen hand.

Den 12 september 2020 var det dags för Vandringens dag för andra gången! Det blev en lyckad dag med över 120 anordnade vandringsaktiviteter inom STF. Dessutom hängde många av våra vänner inom vandringssverige på och anordnade själva vandringar. Känsla var verkligen att hela Sverige var ute och vandrade. Skriv redan nu in lördagen den 11 september 2021 i era kalendrar. Då kör vi igen!

Visa upp ditt Sverige!

Tagga @stfturist.se eller #stfturist för din chans att visas här.

#vandringensdag

Sedan 1885 har STF guidat upptäckare till de smala stigarna vid sidan av vägen, längre in i skogen och högre upp på fjället. Men att vandra behöver inte innebära att du måste ta dig långt, allt som behövs är faktiskt att du öppnar dörren och går ut. Vandringens dag uppmuntrar dig till att upptäcka ditt närområde, eller en annan plats, och unna dig en skön stund utomhus, oavsett om det är i skogen, på fjället, i city eller vid havet. Under vandringens dag ordnas flera gemensamma aktiviteter runt om i landet, men du kan också välja att vandra själv. Det viktiga med dagen är att du vandrar.

Allt om vandring

Det fantastiska med vandring i Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka genom att vandra. Du kan vandra på avlägsna fjälltoppar, längs karga kustlandskap, intill knallgula rapsfält, eller nära stadens brus. Här hittar du allt om vandring.

Mer vandringsinspiration