Treparksmötet

Treparksmötet är området där Sareks, Padjelantas och Stora Sjöfallets nationalparker möts. Många vandrare passerar här på väg till eller från Sarek. Går du Padjelantaleden kommer du förbi ”mötet”. Men området är värt besök även om du inte skall till Sarek eller gå hela Padjelantaleden.

Fjällstugorna STF Akka, STF Kutjaure, STF Vaisaluokta och samebyns övernattningsstuga Kisuris ger möjlighet till en fin rundtur. En rundtur som tar dig tre-fyra dagar förbinder dessa fyra stugor. En variant är att köpa båtskjuts i samevistet vid Kutjaures sydöstra strand, för transporten över sjön till STF Kutjaure. Turen startar med en båtresa från Ritsem till Änomjalme och slutar på samma båt tillbaka från Vaisaluokta.

Áhkkámassivet skapar en brant kontrast mot de planare markerna i Padjelanta och den långa Routesvagge. Du kan också göra turer med bas i Áhkká och Kisurisstugorna. Gör en tur upp på berget Áhkká som ligger 2 015 meter över havet eller välj det snällare Kisuris innanför Sareks parkgräns.

Hitta hit

Buss från Gällivare till Ritsem. Båt från Ritsem till Änomjalme.

Fjällkarta
BD7 Lantmäteriet 1:100 00