Tänk på att fortfarande det råder eldningsförbud i vissa delar av landet. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats.

Vandring för nybörjare

Är du nyfiken på vandring men känner att du behöver lite mer kunskap innan du ger dig ut? Kanske planerar du din första fjälltur, eller vill få tips på enkla och trygga dagsturer? Här hittar du både inspirationsförslag, vandringspaket och mysiga basläger nära vandringsled som passar perfekt för dig som inte vandrat så mycket tidigare. Givetvis delar vi även med oss av våra bästa pack- och utrustningstips.

Vandringstips!

Våra tre bästa turtips för nybörjare

HYR DIN UTRUSTNING

Du vet väl att du kan hyra utrustning inför din vandring på de flesta av våra fjällstationer. Du kan även hyra din vandringsutrustning via Rent-a-plagg, en komplett uthyrningstjänst inom outdoor där du kan hyra både enstaka artiklar eller kompletta vandringspaket och få det hemlevererat innan vandringsturen. Är du medlem hyr du dessutom all utrustning med 15% rabatt.

HITTA DITT ÄVENTYR MED STFS FJÄLLAPP

Appen ”STF i fjällen” innehåller allt du kan behöva för att på bästa sätt upptäcka äventyr i fjällen. Här hittar du information om över 600 etapper med avstånd, tiden det tar att vandra, antal höjdmeter, vilka kartor som gäller och även en tydlig beskrivning på själva turen. Dessutom en massa fakta om våra fjällstugor och fjällstationer.