Topptur

Våra svenska fjäll bjuder på utmärkta förutsättningar för toppturer. Kombinera utmaningen i att bestiga berget med orörd ljuvlig offpist. Du väljer själv din väg, både upp och ner. Fjällstationer som Abisko, Sylarna, Helags, Storulvån och Kebnekaise erbjuder hög service och kurser för både nybörjare och vana skidbestigare. Hos oss hittar du vandrarhem, hotell, fjällstugor och fjällstationer som ligger riktigt nära topptursområdena.
På Kebnekaise, Sveriges högsta berg, upplever du toppturen på över 2 000 meters höjd.

"Våga testa på att göra en topptur! Pröva dig fram utifrån de erfarenheter och kunskaper du har."

Mattias Skantz, topptursfantast

Gräv ner en dryck i snön vid foten av fjället innan du börjar din tur. På varma vårturer finns det ingen bättre belöning när du kommer ner igen.

Allemansrätten & toppturen

Våra svenska fjäll är öppna för alla att besöka. Vill du ta dig upp till toppen är det bara orken och motivationen som hindrar dig. Men det finns några saker som är bra att hålla koll på.

Tänk på att naturen i våra fjälltrakter ofta kräver lite extra omtanke. I områden med renskötsel bör du till exempel hålla hunden kopplad under hela året. Högre upp i fjällvärlden, där snön ligger djup, går det bra att ta sig fram överallt utan risk att skada känslig mark. Tänk bara på att inte inte bryta några grenar eller skada snöfria berghällar.

I fjällens många nationalparker och reservat är allemansrätten ibland utökad och ibland begränsad. Det kan exempelvis innebära att du inte får göra upp eld eller ta med dig hunden. På vissa platser får du inte tälta, medan du på andra får tälta längre än vad du får göra utanför nationalparken. Våra STF-värdar hjälper dig gärna att ta reda på vad som gäller för just din tur.

Om du pausar på turen, ta gärna en extra titt innan du går eller åker vidare så att du inte har glömt kvar något skräp.

Läs mer och fördjupa dig om fjällsäkerhet på: Fjällsäkerhetsrådet

Vad ska jag packa?

En topptur kräver högt säkerhetstänk och du bör komma väl förberedd. Vädret kan svänga om fort på fjället – kolla gärna väderleksrapporten en extra gång innan du ger dig ut. Många av våra fjällstationer hyr ut den rätta utrustningen.

• I ryggsäcken har du förutom karta, kompass och första förband även spade, lavinsond och tranceiver. Givetvis har du kunskap att använda säkerhetsutrustningen innan du ger dig ut. Hjälm är som vid all annan skidåkning viktigt att använda. Se till så att alla i sällskapet har varsin uppsättning.
  • Undvik bomull närmast kroppen och välj i stället underkläder och underställ i ull eller syntetmaterial. Då håller du dig varm även om du blir blöt eller svettas. Ta på dig ett par tunna strumpor i ull eller ull blandat med syntet. Se till så det inte blir för trångt i pjäxan så slipper du frysa. En buff kan vara skönt att ha om halsen om det blåser eller snöar.
  • Tänk på att inte klä dig för varmt. Det är bättre om du fryser lite precis innan du ger dig av för du kommer få upp värmen under turen. En tunnare skaljacka med huva skyddar mot både sol och vind samtidigt som du är rörlig. Ofodrade skidbyxor är att rekommendera.
  • Varmare förstärkningsplagg kommer väl till pass när ni tar en paus på fjället.