Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Fjälluffande vänner med ryggsäckar

Fjälluffa för ungdom och familjer

Fjälluffa är en fantastisk chans för dig som aldrig fjällvandrat förut. Målet är att fler ska få möjlighet att uppleva fjällvärlden. Priset är oslagbart och inga förkunskaper krävs – tvärtom vänder sig Fjälluffa till nybörjare. I sommar erbjuds Fjälluffa 18–25 år och Fjälluffa Familj 10–14 år.

Fjolårets succé är tillbaka! Fjälluffa som först riktade sig till ungdomar i åldrarna 18–25 finns nu även för familjer med barn i åldrarna 10–14 år. Det nya konceptet kallar vi för Fjälluffa Familj.

Fjälluffa 18–25 år

För ungdomar på 18–25 år erbjuds tre vandringar: två turer i Lappland och en i Jämtland! Fjälluffa börjar med en övernattning på fjällstation eller i fjällstuga, där en inspirerande och lärorik fjällintroduktion genomförs. Du får veta det mesta om att fjällvandra, samt får inblick i hur det är att bo i STFs fjällstugor och fjällstationer. Här lär du dig dessutom mer om fjällsäkerhet.

Efter introduktionen börjar vandringen på fjället utan guide. Du vandrar utmed markerad led, mestadels på Kungsleden. Kanske går du ihop med en kompis eller andra ungdomar som startar samma dag!

Fjälluffa Familj

Familjer med barn i åldrarna 10–14 år vandrar fyra dagar i Härjedalsfjällen och har en heldag på STF Helags fjällstation. Första dagen väntar 12 km lätt vandring utmed markerad led, från Ljungdalen/Kläppen till Helags. Där stannar du i två nätter. På Helags blir det fjällintroduktion där du får veta det mesta om att fjällvandra, samt får inblick i hur det är att bo i STFs fjällstugor och fjällstationer. Du får dessutom veta mer om fjällsäkerhet. Barnen har sin egen fjällguide!

Från Helags fortsätter vandringen till Fältjägarstugan 12 km där du bor en natt. Sista dagen går turen till Ramundberget, en vandring på 16 km. Väl framme väntar en buss för färd tillbaka till Ljungdalen/Kläppen. Hela vandringen går utmed markerad led.