Svemester

Det är lätt att bli hemmablind. Att missa att se lite längre in i skogen, vid sidan av vägen eller högre upp på fjället. Men Sverige är så mycket mer än det trygga och vana. Nya upptäckter kan finnas alldeles runt hörnet. Bara man vet var man ska leta. Med svemester vill vi se ditt Sverige i sommar. Så att vi tillsammans inspirerar fler till att upptäcka på hemmaplan.

Såhär säger Svemesterexperterna

I april 2018 frågade vi STFs medlemmar om deras semesterplaner inför sommaren. Så här svarade ni!

• Väljer att svemestra

De allra flesta planerar att spendera hela eller delar av sin sommarsemester i Sverige.

• Vill helst vandra

Vandring är den mest populära svemesteraktiviteten följt av sevärdheter och avkoppling.

• Reser med miljön i åtanke

Många har förändrat sitt sätt att resa de senaste fem åren för att minska sin miljöpåverkan.

Tävla om en drömsvemester

Tävlingen avslutades 10/6 med nästan 3 000 tävlingsdeltagare som motiverade sin drömsvemester och därmed var med i tävlingen om att vinna en upplevelse så lik motiveringen som möjligt. Även om valet av vinnare var svårt har tre vinnare nu utsetts som tillsammans med sina sällskap kommer att få deras drömsvemestrar uppfyllda.

Vinnarna är…

Stort grattis till alla tre!

Instagram Take-over

Svemester tar över STFs Instagramkonto i sommar. Håll utkik!

Förutom att du kommer att kunna följa vinnarnas resor så kommer tio stycken gästinstagrammare att ta över STFs Instagramflöde mellan 4 juni-15 aug. Förutom vinnarna kommer aanställda, boendevärdar, ideellt engagerade och äventyrare som fått STFs upptäckarstöd representeras. Vi inledde den 4 juni med Erik Sanders som åker långboard över hela Sverige. Du kommer också bekanta dig med god mat från Vallåsen, musikfestivalen i Saltoluokta, Surfbukten i Östersund och mycket mer.

P.S. Glöm inte att dela och tagga din egen #svemester.

Visa ditt Sverige i sommar

Svemester kan vara en massa saker. Resor till sjöar och skogar, besök på glasskiosker och minigolfbanor, weekends i städer och samhällen. I sommar vill vi se ditt Sverige. Dina favoritställen. Platser där du helst somnar och vaknar. Platser för både avslappning och äventyr. Visa ditt Sverige i sommar och få inspiration till nya svemesteräventyr på instagram genom att använda hashtaggen #svemester.