Signaturled Södra Bohuslän

Den södra delen av Bohusledens sträckning går i utkanten av Göteborg. Trots ledens närhet till Sveriges näst största stad vandrar du i tystnad genom flera naturreservat, förbi fiskrika sjöar och under täta bokskogar. Sträckorna är korta och vid varje dags slut finns ett boende. Här beskrivs en fyra dagar lång vandring från Stensjön till Kungälv/Fontin.

Signaturled Södra Bohuslän är en av STFs 12 signaturleder.

Signaturled Södra Bohuslän i korthet

• Längd: 52,5 kilometer totalt, 8-11/27 kilometer per dag
  • Hur lång tid: 4 vandringsdagar, 2-8 timmar per dag.
  • Antal övernattningar: 3 stycken
  • Vatten och mat längs vägen: Vatten och lunch tas med från start varje dag.
  • Boende under vandringen: Hotell och vandrarhem
  • Se karta
  • Mer info om Bohusleden
  • Packlista för låglandsvandring

Visa upp din Bohusled!

@stfturist #stfturist

Upptäck Bohusleden

Signaturled Södra Bohuslän går genom både Västergötland och Bohuslän. Några kilometer efter start kommer du in i Delsjöområdet, vilket är det första av totalt sex naturreservat som du vandrar igenom under din färd. Alla med sin speciella karaktär. Dag två går leden längs dramatiska raviner och hällmarker i Knipeflågsbergens naturreservat. Här finns vilda djur såsom älg, rådjur och räv. Någon dag senare vandrar du genom Bokedalens naturreservat känt för sin mäktiga bokskog. Om våren är landskapet fullt av vitsippor i bokskogen. Sista sträckan avslutas med en bestigning av berget Fontin i Fontins naturreservat. Den sista vandringsdagen kan antingen avslutas i Angered efter 11 kilometer eller i Kungälv/Fontin efter 27 kilometer. Alla dagsetapper har en eller flera rastplatser samt flertalet badplatser. Underlaget är stig eller grusväg samt kortare sträckor på asfalt. Ta med vatten och lunch från start varje dag då tillgången längs sträckorna kan vara begränsad.

Se och göra längs leden
Bada är en given aktivitet då leden ofta går invid sjöar och förbi badplatser. Närheten till Göteborg gör det enkelt att ta del av stadens utbud innan eller efter vandringsturen.

Missa inte
Dag två passerar du Blacktjärn ungefär halvvägs. Enligt sägner bevakas tjärnen av sju olika väsen. Ropa ut över sjön så får du se vad som händer! Du passerar även Bohus fästning som är väl värd ett besök.

Dagsetapper Bohusleden

Dag 1: Stensjön-Skatås: 8 kilometer, 2-3 timmars vandring.
Bo här: Torpet Mon (Ej STF-boende, därmed gäller inte din medlemsrabatt och du kan inte boka via STF).

Starten på etappen finns på Stensjöns nordöstra sida dit du kan ta spårvagn 5. När du passerat under riksväg 40 vandrar du in i Delsjöns naturreservat. Vandringsleden följer precis invid Stora Delsjön ett par kilometer innan den viker av norrut mot etappmålet Skatås. Flera badmöjligheter finns under vandringen. Inget vatten- eller matutbud finns längs sträckan. Boendet Torpet Mon ligger några hundra meter väster om leden när du närmar dig Skatås. Torpet Mon är öppet sommartid och övriga året helger efter bokning. Tält är ej tillåtet på området då det ligger i en park. Restauranger finns inom 1,5 kilometer från boendet.

Dag 2: Skatås-Kåsjön: 8,5 kilometer, 2-3 timmars vandring.
Bo här: Partille Vandrarhem (Ej STF-boende, därmed gäller inte din medlemsrabatt och du kan inte boka via STF).

Dagen bjuder på en spännande sträcka genom Knipeflågsbergens naturreservat. Karga berghällar och dramatiska raviner omger delar av vandringsleden. Området är rikt på vilda djur såsom älg, räv och rådjur. Leden tar dig upp på Getryggen där utsikten är milsvid över Göteborg. Efter halva sträckan passerar du den mytomspunna Blacktjärn. Trots något kuperad terräng, där högsta punkten är 140 meter över havet, är etappen lättvandrad. Inget vatten- eller matutbud finns längs sträckan. Partille vandrarhem ligger en kilometer norr om Kåsjön Badplats. Självhushållskök finns.

Dag 3: Kåsjön-Jonsered: 9 kilometer, 2-3 timmars vandring.
Bo här: STF Le Mat Jonsereds Fabriker

Från Kåsjön vandrar du på stig genom blandskogsterräng. Någon kilometer efter start passeras Madren, en fågelrik sjö. Rastplats finns mitt på etappen. Bruksorten Jonsered byggdes upp av skotten William Gibson vilket har gett samhället en tydlig skottsk prägel, bland annat i form av tegelbyggnader. Boendet är i en sådan tegelbyggnad, Jonsereds Fabriker. På Jonsereds Fabriker finns självhushållskök och frukost serveras året runt. Restauranger finns i Jonsered. Inget vatten- eller matutbud finns längs sträckan.

Dag 4a: Jonsered-Angereds kyrka 11 kilometer, 3-4 timmars vandring.
Bo här: STF Göteborg City

Sträckan går genom täta bokskogar i Bokedalens naturreservat. Strax efter start, vid Jonsereds Herrgård, delar sig leden i två alternativa vägar. Sträckningen som går längs Aspens strand är något längre. Lederna går ihop igen vid torpet Freden. Efter sundet mellan Stora och Lilla Ramsjöarna finns en utsiktsplats värd ett besök. Inget vatten- eller matutbud finns längs sträckan. Här kan vandringen avslutas, via länstrafiken tar du dig tillbaka till Göteborgs central igen.

Dag 4b: Jonsered-Fontin/Kungälv 27 kilometer, 6-8 timmar vandring
Bo här: STF Göteborg City

Ett längre alternativ för dag fyra är att fortsätta till Kungälv. Efter Angered går leden genom Vättlefjälls naturreservat, här finns gott om våtmarker och sjöar. Avslutningen upp till Fontin i Kungälv är väl värd ett besök. Flertalet rast- och badplatser passeras. Inget vatten- eller matutbud finns längs sträckan. Efter avslutad vandring tas länstrafikens kommunikationer från Kungälv tillbaka till Göteborgs central.

Ladda upp eller koppla av innan eller efter din vandring på STF Göteborg/Mölnlycke/Wendelsberg och STF Göteborg/Stigbergsliden

bohusleden karta

Transport till leden

Tåg till Göteborgs central. Ditt äventyr startar på Kungsportsplatsen! Hoppa spårvagn 5 till hållplats Velandergatan (13 minuter). Därifrån kan du starta din vandring. Det finns ingen långtidsparkering vid starten för bilburna. För att ta sig tillbaka till Göteborgs central från vandringsmålet Angered eller Kungälv/Fontin tas buss och tåg. Om man ska tillbaka till Göteborg efter sista dagen kan man ta buss från busshållplatsen i närheten av Bohus fästning och inte fortsätta förbi fästningen in i Kungälv och vidare upp till Fontin.

Leden har oranga markeringar. Nya skyltar sätts upp under 2019. Dock kommer dessa inte finnas överallt utan gammal skyltning finns kvar.

"Det kändes som en bra och trygg första vandring för oss som är nybörjare. Vi kunde känna oss för dag för dag, då möjligheten att avbryta vandringen fanns efter varje delsträcka."