STF Blåhammaren - STF Sylarna

Från STF Blåhammaren ser du det imponerande Sylmassivet i fjärran. Sylmassivet är den mest högalpina delen av jämtlandsfjällen. Perfekt för dagsturer på egen hand eller med fjällstationens guider. Vägen dit bjuder på vida vyer över ett böljande kalfjäll. Väl där stannar man gärna en dag extra och tar sikte på toppen.

Efter några kilometer i lätt nedförsbacke planar marken ut. Du vandrar igenom ett öppet, mjukt kuperat fjällandskap. I de lägsta partierna och runt vattendragen är naturen frodigare. En halvmil väster om dig ligger norska gränsen. Cirka 8 kilometer från STF Blåhammaren är du på sträckans lägsta punkt. Här snirklar en bäck fram i gröngräset. Ypperligt för rast och tältning om det inte är allt för blött. De sista tre kilometrarna stiger svagt uppåt fram till Sylarna Fjällstation. Den här etappen har inga svåra passager, men kan vara rejält vindutsatt.

Det finns två vindskydd längs etappen. Enkälen ungefär halvvägs på sträckan och Gamla Sylen när det är dryga 2 kilometer kvar.

Fjällkarta
Z6 Lantmäteriet