STF Herrgård de luxe

Mer om STF Herrgård de luxe

Herrgård de luxe är anrika Osaby Säteri i ny välkomnande och avslappnad tappning. En levande mötesplats med fokus på mat, dryck, konst och musik. En ännu hemlig oas i fantastisk småländsk miljö, en kulturhistorisk plats och ett säteri med anor från medeltiden, beläget strax utanför Växjö. Bara 10 meter från herrgården börjar naturreservatet vars båda ca 4 km långa vandringsleder kantas av ekar hagar och sjö. Slingrande småvägar erbjuder vackra dagsturer för cyklisten som antingen tar med egen stålhingst eller hyr en veterancykel på plats. 1 km från Herrgård de luxe finns en hemlig badplats med såväl sandstrand som badbrygga. Sjön Åsnen med sin nationalpark ligger mindre än 10 km bort.

Här kan du välja mellan att bo privat i flerbäddsrum i den vackra och varsamt renoverade kuskbostaden från 1805 eller i ett av den ståtliga herrgårdens hotellrum. Vår, sommar & höst öppnar man upp sitt corps de logi på helgerna för ”herrgårdkondis”. Antika montrar dignar av läckra kakor, pajer, tårtor och mackor, från köket bjuds en liten meny av vällagade maträtter. Till dessa serveras naturliga viner, lokala öl & alkoholfria godsaker. Maten som lagas här är ekologisk och närproducerad och avnjutes med fördel på glasverandan, i matsalen eller i den grönskande trädgården.

Här kan du hyra hela Kuskbostaden eller herrgården för en helg, boka en färgglad konferens, ställa till med galamiddag i den ståtliga festvåningen, bjuda till soppbjudning i bersån, gifta dig, njuta av en konsert och fynda antikt och vintage på Violas Vind eller i Kalles Källare.

Oavsett varför man besöker oss, vill vi bjuda något av en filmisk känsla. Där andra verksamheter i historiska miljöer envisas att modernisera försöker vi snarare behålla den känslan rakt igenom. Hos oss kan du sitta i systrarna Törnes gamla fåtöljer, njuta mat på antika tallrikar, lyssna på musik från rörradio, läsa nyheterna i papperstidning till frukost, bada i gjutjärnsbadkar & och göra gästboksanteckningar på professorns gamla skrivmaskin. Alla våra rum har levande blommor och är befriade från skärmar. Herrgård de luxe är en plats man besöker för själen och sinnenas skull.

Välkommen!

Nils Hector och Helle Horn med familj