STF Nära dig

STF Uppsala Lokalavdelning - Fröslunda, Noppsgärde 12, 74962 Örsundsbro

Våra kommuner

Enköping, Håbo, Knivsta, Uppsala

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Uppsala som täcker kommunerna Enköping, Håbo, Knivsta och Uppsala kännetecknas av områdets månghundraåriga historia och den vackra naturen längs Mälaren. Alla kommuner i lokalavdelningens område är gamla kulturbygder med mycket att uppleva.

Här finns Upplandsleden och andra vandringsleder för att inte tala om de stigar som Carl von Linné gick med sina studenter på Herbationes. Parker och trädgårdar är också ett genomgående tema med allt från Carl von Linnés skapelser i Uppsala till Enköpings fantastiska parker. Även lokalavdelningen olika slottsträdgårdar och örtagårdar har ett stort värde. Runt Mälaren finns slott och herrgårdar som det magnifika Grönsöö slott och Wiks slott som från början var en medeltida borg. Ett annat slott är Skokloster som är en av Europas mest suggestiva och häpnadsväckande miljöer. Inom hela kretsområdet finns många vackra kyrkor. Många är medeltida med bevarade medeltida målningar.

Trakten är rik på fornminnen, byggnader och kulturhistoriska platser. I närheten av Enköping finns ett av Sveriges största hällristningsområden. Gamla Uppsala högar är välkända begravningsplatser. Här finns också ett friluftsmuseum som skildrar de välbärgade slättböndernas levnadsförhållanden under 1800-talets senare del.

Lokalavdelningen värnar om att medlemmarna ska lära känna sin hembygd, sin natur och sin kultur. Lokalavdelningen anordnar regelbundet aktiviteter på detta tema med stadsvandringar, cykelturer, studiebesök och vandringar i landskapet.

Lokalavdelningen grundades 1976 och har cirka 240 medlemmar.

• 26 Aug 2018

Aug

Utflykt till ön Bryggholmen i Mälaren

Ön Bryggholmen i Mälaren har ett omväxlande landskap som är representativt för en rik Mälarnatur och ett ålderdomligt odlingslandskap. Vi vandrar i naturreservatet längs markerade leder och fikar på kaféet...

Söndag 26 augusti. Följ med oss till en ö utanför Enköping, när sommaren går mot sitt slut. Vi återkommer med detaljer i höstfoldern 2018.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr