Att resa hållbart

Det finns mycket du kan göra för att upptäcka Sverige mer hållbart. Och egentligen är det ganska enkelt. Resan börjar när du stänger igen dörren hemma. Hur ska du resa? Vad ska du äta? Vad har du med dig för utrustning? Att läsa på och planera inför resan underlättar för att kunna genomföra den på ett mer hållbart sätt. Här hittar du tips på vad du bör tänka på för att bli en hållbar turist.

Resa

tåg

Valet av transportslag kan göra att du bidrar med mycket eller lite koldioxid-utsläpp till den globala uppvärmningen. Jämför utsläppen för olika färdsätt med hjälp av . Jämför utsläppen för olika färdsätt med hjälp av SJs miljökalkyl.

• Ta tåget. Tåget är ett bra alternativ för längre resor. Ombord kan du läsa, surfa, äta mat, umgås eller bara luta dig tillbaka och njuta.  Som STF-medlem får du 10 procent rabatt med SJ och Snälltåget.
    •  Välj en miljösmart bil. Bilar som går på el eller andra förnybara bränslen är bra ur miljöperspektiv, kanske kan du hyra en för din resa? Här hittar du vart du kan ladda bilen.
    • Samåk. Åker du ensam finns det många sätt att hitta medresenärer, som både minskar kostnaden, miljöpåverkan och gör resan lite trevligare. Se exempelvis skjutsgruppen.nu
    • Åk buss, även delar av sträckan. Många längre resor utgår från våra stora städer (hos Swebus får du som medlem 10 procent rabatt) men STF har även egna initiativ såsom fjällbussen i Jämtlandsfjällen. Väldigt många av våra boenden har buss och samåkning/gemensam upphämtning sista sträckan till boendet – kolla gärna om detta gäller på ditt boende.
    • Köp förnybart flygbränsle.  Är flyget enda alternativet? Du kan faktiskt bidra till att mängden förnyelsebart bränsle ökar genom att köpa förnybart flygbränsle här.
    • Ta dig fram på cykel/kanot. Är det långt till din slutdestination? Kanske kan du börja äventyret tidigare än tänkt genom att hyra cykel eller kanot en bit av sträckan?
    • Gå/spring till starten. Många väljer att starta en vandring precis där leden börjar, men varför inte börja tidigare?

Bo

Billes cafe vandrarhem

Väldigt många STF-boenden arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor – men det finns också saker som du som gäst kan bidra med.

• Minimera avfallet och sortera i de sorteringskärl som finns.
  • Använd lakan och handdukar flera dagar (standard hos STF).
  • Slösa inte med vatten, speciellt i områden där det råder färskvattenbrist.
  • Släck lampor och dra ur laddare som inte används.
  • Har du med egna rengöringsmedel (t.ex. schampo, tvål eller diskmedel)? Använd alltid miljömärkt. Det är särskilt viktigt i områden utanför de kommunala avloppen.
  • Fråga ditt boende om vilken mat som är ekologisk och närproducerad. Kan du minska matsvinnet?

Utrustning

vandring

Att ha bra utrustning är viktigt för att inte bli blöt eller kall. Däremot kan det vara dyrt och onödigt att köpa saker som du bara kommer använda ett fåtal gånger. Mer hållbara alternativ finns

• Låna eller hyr. På flera av STFs boenden kan du hyra utrustning så som cyklar, skidor, skridskor, regnkläder, kängor, ryggsäck, sovsäck, liggunderlag och tält. Ytterplagg och utrustning kan ofta hyras av exempelvis Rent-a-Plagg. Mycket utrustning går även att köpa begagnat.
  • Läs på om materialen.Behöver du köpa nytt så ta reda på vilka alternativ som är bäst ur ett hållbarhetsperspektiv. Naturmaterial är nästan alltid att föredra framför fossilbaserat material som polyester. Tänk också på att köpa kläder och utrustning som har bra kvalitet och håller länge. Lämna tillbaka utslitna plagg till tillverkaren eller någon textilåtervinning som återvinner textilfibrer.
  • Undvik perlflour. Många ytterplagg som är smuts- och vattenavvisande är behandlade med perflourerade ämnen som kan vara skadliga för människor och natur. Det finns dock gott om alternativ till perflourerade ämnen och flera klädtillverkare har slutat använda dem helt. Fråga i butiken!
  • Kolla efter miljömärkningar. Miljömärkningar att hålla utkik efter är Öko-Tex, GOTS, Bra Miljöval och Blue Sign.
  • Välj rätt dun. Ska du köpa en dunjacka eller dunsovsäck så försäkra dig om att dunet kommer från ansvarsfulla källor. Det finns en duncertifiering, Responsible Down Standard, som garanterar att dunet varken plockas på levande eller tvångsmatade fåglar.

aktiviteter hållbart

Genom att välja aktiviteter hos lokala arrangörer bidrar du till klirr i kassan på orten. Det gäller allt från den lokalt producerade osten till den familjeägda kvarterskrogen och kulturföreningens evenemang. STFs personal kan guida dig till de bästa smultronställena.

• Tack vare allemansrätten kan du röra dig fritt i stora delar av landet. Då du ska utforska Sveriges natur är det bra att tänka på att det enda du ska lämna efter dig är dina egna fotspår – och ibland inte ens dem ifall du rör dig i känslig natur.
  • Var försiktig med kemikalier i känsliga miljöer. Ska du diska eller tvätta dig i sjöar och vattendrag ska du ha produkter som är snälla mot vattenmiljön.
  • I STFs utbud hittar du många arrangemang märkta med  Nature’s Best, som är en kvalitetsmärkning för ekoturism och innebär att du kan vara trygg med att arrangemanget tar extra hänsyn till naturen, lyfter fram lokal kultur och bidrar till lokalsamhällets ekonomi.

Mat

hjortron

Det vi äter formar vår planet. Genom att göra medvetna val kan du bidra till att bevara den biologiska mångfalden och de ekosystemtjänster naturen ger oss. Följande är viktigt att tänka på för en mer hållbar måltid.

• Att äta lokalproducerade varor.
  • Välja mycket från växtriket och mindre kött.
  • Att välja ekologiskt är också bra, då har maten producerats utan bekämpningsmedel och djuren har fått leva ett så naturligt liv som möjligt. Många av STFs restauranger är Kravmärkta.
  • I STFs fjällbutiker hittar du ett sortiment som är framtaget med hållbarhet i fokus i alla led, från upphandling, transport och leveranser till val av produkter och förpackningar. Upptäck utbudet här.
  • Om du väljer att äta kött försök då att äta svenskt kött från djur som gått på naturbete, är ekologiskt eller från vilt. Läs Världsnaturfondens guide som hjälper oss att välja det miljöbästa köttet.
  • Jordens fiskbestånd är under hårt tryck och många riskerar att kollapsa. Vi kan minska på trycket genom att välja fisk från bärkraftiga fiskbestånd. Läs WWFs fiskeguide.