STF Närsholmen Fyr & Logi

Mer om STF Närsholmen Fyr & Logi

Närs fyrplats är belägen på halvön Närsholmen på sydöstra Gotland. Det är en plats med säregen karaktär, savannliknande natur och intressant historia. För ett par hundra år sedan var Närsholmens sydligaste udde en ö. Fyrtornet uppfördes 1872 och är idag statligt byggnadsminne. Platsen är också sedan 1986 ett naturreservat. Naturen på Närsholmen är alldeles unik med ståtliga enar och vindpinade tallar. Fält av blåeld med havet som horisont. Blomsterprakten är makalös och flyttfåglar i massor stannar upp och drar förbi vid sina respektive tidpunkter på året. Stränderna av kalksten och sand lockar till promenader, bad och picknick intill havet.

På STF Närsholmen Fyr & Logi bor du bekvämt i två- eller fyrbäddsrum med sköna sängar med utsikt över ängarna och havet. I fyrvaktarbostaden hittar du det rymliga köket och allrummet som vetter mot fyren. Här kan du sitta och läsa eller spela spel och i köket finns matplats och allt du behöver för självhushåll. Dusch och toalett samt två torrdass hittar du i ett litet hus i anslutning till fyrplatsen.

Runt hela fyrplatsen löper en kalkstensmur och innanför muren, såväl som i omgivningarna, väntar många upplevelser. Affär, rökeri, bageri, restauranger, gårdsbutiker och långa sandstränder ligger en kort cykel- eller biltur bort. Vi som driver boendet heter Gry och Martin och bor i närheten sedan tre år. Vi stormtrivs i bygden och Närsholmen är en favoritplats för utflykter året runt. Vi guidar er gärna till våra smultronställen.

Vi har öppet under sommaren, och välkomnar grupper året om. Närsholmen Fyr & Logi lämpar sig alldeles utmärkt för familjer, företag, föreningar och andra som vill mötas i en unik miljö.

Incheckning är mellan kl. 16.00 och 18.00. Vid senare ankomst kan du ringa i god tid, så ordnar vi det. Utcheckning sker senast kl. 11.00. Vänligen observera att vi tyvärr ej har möjlighet att ta emot husdjur.

Varmt välkomna till oss på Närsholmen!