Just nu genomför vi uppdateringar på webbplatsen vilket kan medföra tillfälliga störningar. Tack för ditt tålamod!

STF Blåhammaren Fjällstation

Mat & dryck

Medlemspriser
Middag 495:-
Frukost 100:-
Lunchpaket 90:-

Tid för gemensam middagssittning (ska förbokas): 18.00.
Frukost serveras mellan 8.00-9.00.

Stationens 100-åriga historia är både makaber med karolinernas öde och fantastisk med alla tusentals minnen och möten som skapats. De senaste decennierna har Blåhammarens kök fått ett välrenommerat rykte och lockat gäster från hela världen. Ända från starten har fruktsoppan varit en given klassiker och än idag kokas denna efter samma recept från 1913. På kvällen serveras en 3-rättersmiddag helt unik i sitt slag. Vi serverar även en gulaschgryta för 155 kr och en Lins-och Bönchili för 145 kr som kan beställas från klockan 11 fram till att Receptionen stänger.

Den slående utsikten från bastufönstret avnjuts med fördel tillsammans med kall dryck och medan ni gör er redo för middagen är stationens personal i full gång med förberedelserna.

I samlingsrummet möts gästerna och nya samt gamla bekantskaper väcks till liv. Klockan 18.00 slås dörren till restaurangen upp och personalen slår i gonggongen. Sällskapsvis placeras ni vid de rustika möblerna. Därefter följer en uppskattad presentation av historia och kocken presenterar kvällens meny. Varje kväll till maten har personalen kombinerat ihop ett dryckespaket som skall passa extra bra till maten.

Vi rekommenderar att du förbokar din middag i samband med logibokning eftersom vi har många hungriga middagsgäster på Blåhammaren.

Lokala leverantörer
Blåhammarens matfilosofi bygger till största delen på lokala anknytningar, en strävan efter att samarbeta och att gynna lokala leverantörer och produkter.

Att uteslutande tillaga maten och baka brödet från grunden i stationens kök är en självklarhet. Maten ska ge liv åt fjälltoppskänslan som återfinns på Blåhammarens 1086 meter över havet. Ren, röding, lamm och fjällko kryddas med frisk luft, historia och utsikt.

Samarbetet med de lokala leverantörerna i Jämtland ger möjlighet att kombinera kvalitet och matglädje till en middag och upplevelse som är enastående och helt unik i sitt slag.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-17

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här