STF Brantevik Råkulle Vandrarhem

Mer om STF Brantevik Råkulle Vandrarhem

Fiskeläget Brantevik är en pärla på Österlens långsträckta kust med pittoreska trädgårdar och varsamt vitkalkade hus byggda av bönder, fiskare och sjökaptener.

Du bor i en genuin skånegård som härstammar från 1700-talet och som varit i samma släkts ägor i 13 generationer. Vandrarhemmet, som har 15 rum med totalt 34 sängplatser, är modernt inrett i en av gårdens längor. Här sover du gott i mysigt inredda rum med 1-4 bäddar där alla våra tvåbäddsrum har sköna enkelsängar med resårmadrass. Vi har tyvärr ingen möjlighet att välkomna husdjur. Toaletter och duschar finns i korridoren i nära anslutning till alla rum. Vi har två rymliga gästkök där du kan fixa din egen frukost (om du inte vill få den serverad av oss) eller laga en god middag.

Utanför våra gästkök finns en helt underbar uteplats med en fin trädgård där det växer många växter som till exempel kungsljus, salvia, lavendel, timjan och så förstås härligt doftande rosenbuskar. En varm sommardag luktar det underbart på uteplatsen. Precis som det ska vara, här i Sveriges Provence!

Vandrarhemmet är uppdelat i två avdelningar, vilket gör att olika sällskap och grupper med fördel kan hyra vandrarhemmet. Hyr en egen avdelning eller hela huset för släktträffar, mindre konferenser, cykel- och vandringsgrupper, löparläger eller olika typer av kurser. Ett samlingsrum finns att hyra för olika aktiviteter. Läs mer under "tips".

Se och göra
De natursköna omgivningarna inbjuder till långa promenader längs havet. Skåneleden går precis utanför huset och den passar perfekt för både vandring och löpning. Här finns också Grönet, ett vackert bad- och strövområde där du även hittar gravkullar och stenrösen från järn- och bronsåldern.

I Branteviks hamn ligger den vackra segeljakten ”Hoppet”, som byggdes på 1990-talet som ett kultur- och ungdomsprojekt. Följ gärna med på en tur över Östersjöns glittrande vågor. Sommaridyllen Simrishamn ligger endast fem kilometer från Brantevik. Här kan du vandra runt bland urmysiga trähus, äta gott på fiskerestauranger och njuta av atmosfären och närheten till havet.

2017 har vi öppet 13/4-4/11

Reception/tillgänglighet
Du når oss på telefon och mail mest hela dagen. Bokningar kan du göra online dygnet runt. Receptionen är öppen kl 8- 12 och kl 17-19 under perioden 23/6 – 27/8 eller enligt överenskommelse. Övriga tider på året enligt överenskommelse.

God morgon!
Frukost serverar vi under högsäsong 24/6 – 27/8, under storhelger samt enligt överenskommelse. Frukosten består till stora delar av ekologiska, närodlade och lokalproducerade produkter för en riktigt härlig start på dagen.

Sköna dagar i Brantevik
Hos oss kan du hyra linne och handduk samt få hjälp med slutstädning. Vi kan även se till att du har en bäddad säng vid ankomst och att du får daglig rumsstädning.

Entré
Vår entré ligger på Råkullavägen 1. Lättast att hitta är om du svänger av in till byn vid den södra infarten till Brantevik. Därifrån är det väl skyltat till vandrarhemmet.

Grupper
Vandrarhemmet har öppet för grupper (minst 10 personer och minst 2 nätter) under större delen av året. Du kan hyra vårt vandrarhem enligt STFs koncept Hyr hela huset. Ring eller maila oss så hjälper vi dig på bästa sätt med din bokning.

FÅ OFFERT