STF Blåhammaren Fjällstation

Mer om STF Blåhammaren Fjällstation

Blåhammaren är STFs minsta och högst belägna fjällstation. Den ligger på kalfjället i västra Jämtland, 1086 meter över havet. Utsikten är fantastisk med Helags och Sylmassivet i söder och den norska fjällvärlden i väster. En given kvällsutflykt är att bege sig upp på Kläppen och blicka ut över Enans slingrande vatten på myrarna långt nedanför dina fötter.

Stationen ligger i väglöst land. Hit vandrar du eller går på skidor. Inkörsportarna är Storulvån, Rundhögen samt Storvallen. Till Blåhammaren kommer gäster på leder från alla väderstreck för maten, fjällvärldens längsta bastuutsikt och kanske också för att höra någon skrämmande historia från platsen.

Vi serverar frukostbuffé, fikabuffé samt en fruktsoppa som vi tillagar efter samma goda recept som använts sedan tjugotalet. Klockan 18.00 varje kväll serveras en trerätters middag med gemensam stämningsfull sittning och bordsplacering. Vi har fullständiga rättigheter. Under middagarna berättas det ofta om Blåhammarens långa historia.

Blåhammaren är en liten station med hög beläggning, vilket innebär att middagen bör beställas i samband med bokning av logi. Finns behov av specialkost bör det nämnas vid bokningen.

Eftersom du redan befinner dig högt uppe på kalfjället är det nära till närmsta topp – Blåhammarkläppen. Förslag till dagsturer finns på stationen. Personalen ställer gärna upp med tips och turförslag.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 8-18