STF Ammarnäs Wärdshus

Mitt i Vindelfjällens naturreservat nära Kungsleden

Välkommen till Ammarnäs Wärdhus – beläget mitt i ett av Europas största skyddade naturområden, Vindelfjällen. Här flyter Vindelälven och Tjulån ihop och i närområdet finns ett oändligt antal sjöar.

Vi har lagt stor vikt vid att hitta boenden för olika smaker och plånböcker. Därför erbjuder vi hotell, stugor och vandrarhem. Ammarnäs har också blivit ett efterfrågat resmål för företag som vill arrangera konferenser. I vår nybyggda konferenslokal kan vi ha grupper på upp till 30 personer och vill du vara utomhus får du plats med en hel koncern.

Hundar är mycket välkomna hos oss! I våra hytter ordnar vi plats åt er och hunden/arna. Skulle hytterna vara fullbokade kan ni alltid kontakta vår reception som eventuellt kan ordna med en annan lösning.

Ammarnäs är en genuin fjällby och ligger mitt i Vindelfjällens naturreservat. Naturreservatet är ett av de största skyddade områdena i Europa, men också ett samiskt kulturlandskap. Inom området finns de tre samebyarna Gran, Ran och Ubmeje och lämningar från flera samiska boplatser.

Anläggningen ligger mitt i allt detta och användes som samiskt ålderdomshem fram till 1968. Här bor du i hotellrum, vandrarhemsrum eller hytter med fyra bäddar. Kök finns för självhushåll.

Kungsleden går förbi Ammarnäs och är utmärkt som början eller slut på en tur mellan Hemavan och Ammarnäs. Sjöar och strömmande vatten erbjuder ett fiske i toppklass. År 2008 var det premiär för skidtävlingen Kungsledenrännet, ett samarbete mellan STF och Ammarnäs IF, som börjar i Hemavan och går längs Kungsleden till Ammarnäs.

Se och göra
Vi hjälper dig gärna med information om fiske och försäljning av fiskekort, och guidningar av Ammarnäs. Besök Naturum, potatisbacken, kyrkan, lappstan, hembygdsgården, fiska, dagsvandringar, Islandshästridning, Kungsleden.

Vi ser fram emot att få förgylla ert besök!

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Cykelförvaring

Möjlighet till cykelförvaring finns.

• Guider

Guider finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Nolsivägen 6
    924 22 Ammarnäs

Vid väg 363 slut, 90 km NV om Sorsele. När du kommer fram till Ammarnäs och kört över Tjulån är du vid busshållplatsen. Sväng vänster och sedan direkt till höger, upp för backen, så kommer du till oss efter ett par hundra meter. Det finns skyltar hela vägen.

Flyg till Storuman eller Arvidsjaure.

Tåg till Vännäs och därefter buss till Ammarnäs.

+46 95260200 info@bjorkexperience.com

Öppettider

2024:
    4 mars - 24 april
    10 juni - 25 september

Läs mer om våra öppettider

Boendets öppettider

10 juni – 25 september sommarsäsong 2024.

Under de här perioderna är alla våra boendetyper öppna för bokning

Restaurangens öppettider

Vår restaurang är öppen sista två veckorna i juli och de första två veckorna i augusti. Övrig tid både före och efter har vi B&B.

Öppettider reception

8.00-22.00

Antal rum

Följ STF Ammarnäs Wärdshus

Sök boende via karta

Allt om fjällen

Det finns mycket att upptäcka i den svenska fjällvärlden och ju mer du vet, desto roligare blir det. Hitta all viktig information om fjällsäkerhet, och spännande läsning om tex Sveriges största glaciärer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.