STF Nära dig

STF Stockholm Lokalavdelning - Box 7378, 10391 Stockholm

Våra kommuner

Ekerö, Järfälla, Lidingö, Solna, Stockholm, Sundbyberg

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Stockholm Lokalavdelning

Stockholm är Nordens Venedig. Staden är byggd på öar och omgärdas av Mälaren och Östersjön. Och vattnet är så rent att det går att fiska i Stockholms ström och bada i Riddarfjärden.

För den som vill uppleva natur och skärgård är det enkelt att båtluffa eller färdas med turbåt till någon av de många skärgårdsöarna. Många är bebodda och erbjuder året runt-öppna krogar, hotell, vandrarhem och pittoreska lanthandlar. Andra öar lever öde och fängslar med sin karghet året om.

För den som är intresserad av att uppleva Stockholm från vattnet finns det stora möjligheter att göra havskajakturer i Stockholms skärgård eller paddla längs den gamla vikingaleden.
Vikingarna har även inspirerat till Vikingarännet som är ett arrangemang för skridskoåkare och går mellan Uppsala och Stockholm.

I Stockholmsområdet finns tre av Sveriges tolv världsarv, skyddat för kommande generationer: Drottningholm, Skogskyrkogården och Birka. Drottningholms Slott stoltserar med en unik och historisk miljö. Skogskyrkogården finns med som ett exempel på 1900-talets arkitekturarv. Birka, som anses vara Sveriges första stad, var en viktig hamn för internationell handel och sjöfart och grundades på 700-talet e Kr.

Unikt för Stockholm är även Tyresta nationalpark, som är den största orörda barrskogen söder om fjällen. De vackra natur- och kulturmiljöerna i Hagaparken och runt Brunnsviken är också ett populärt besöksmål. Området ingår i nationalstadsparken, även känd som Ekoparken, tillsammans med Ulriksdal, Djurgården och Fjäderholmarna.

Som besökare i Stockholm har du även tillgång till över hundra museer och attraktioner. Allt från det världsberömda Vasamuseet och det ursvenska Skansen till mindre kända guldkorn som Thielska galleriet och Strindbergsmuseet.

Lokalavdelningen grundades år 1973 och är Sveriges största lokalavdelningen med cirka 290 medlemmar.

• 02 Dec

Vandring Djurgården

Vandring på södra Djurgården. Samling kl. 10.00 vid Djurgårdsporten/ Lusthusporten, södra sidan efter Djurgårdsbron. Vandring i medeltempo 13 km.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 17 Dec

Traditionsenlig jul-ö-vandring

När detta skrivs vet vi inte vart turen går eller hur tidtabellen för skärgårdsbåtarna ser ut. Läs på vår hemsida eller facebook när det närmar sig.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 12 Feb

Årsmöte 2018

Årsmöte på Gärdets vandrarhem. Alla dokument läggs ut på hemsidan i god tid.

Medlem: Gratis