Bo på STF Fjällstation

Att bo på fjällstation är en reseanledning i sig, här råder en avslappnad, mysig och förväntansfull atmosfär. För antingen du är precis i början på ditt fjälläventyr eller redan har upplevt fjällen så hittar du uppladdningen och nedvarvningen här. Du kommer dessutom att träffa nya människor med samma intresse för fjällen att dela dina erfarenheter med och få tips och inspiration av. Så låt dig inspireras - kom och bo på STFs fjällstationer!

Vad är en fjällstation?

En fjällstation är en skön blandning mellan fjällhotell, vandrarhem och pensionat. Det alla fjällstationer har gemensamt är att de är belägna på unika platser i vår vackra fjällvärld, ofta i närheten av naturreservat och nationalparker. Alla ligger vid starten av eller utefter en vandrings- eller skidled. Därför är en fjällstation den naturliga basen för din fjällupplevelse eller startpunkten för din fjälltur såväl vinter som sommar.

Boende och service

På fjällstationerna kan du bo i alltifrån enkla rum med tvåvåningssäng, till rum med hotellstandard med dusch och wc på rummet. Det varierar mellan fjällstationerna vilken rumsstandard som erbjuds. Rum för dig med hund finns på de flesta anläggningarna. Säg till vid bokningen.

Vid dåligt väder försöker vi ordna nödbäddar på golvet när anläggningen är fullbokad, för dig som inte har tält med dig. Men även våra madrasser tar slut ibland. Därför rekommenderar vi alltid att du förbokar din övernattning på våra fjällstationer.

Receptionspersonalen och sportpersonalen kan hjälpa dig med turtips för din dagstur. I sällskapsrummen kan du mysa framför brasan, läsa, umgås och diskutera morgondagens tur. Bastu att relaxa i efter dagens tur finns på alla fjällstationer.

Mat och restaurang

Alla fjällstationer har självhushållsmöjligheter för dig som önskar laga din mat själv. Restaurang, med fullständiga rättigheter, där du kan äta frukost, lunch, middag och fika under dagen finns på alla fjällstationerna. Undantag på Sylarnas Fjällstation i Jämtland där du enbart erbjuds frukostservering, så kallad matkasse med råvaror till en middag och café under dagen.

Butiker

På alla fjällstationer finns butiker av varierad storlek där de säljer proviant, sportartiklar och souvenirer mm. Sortimentet varierar mellan de olika anläggningarna.

Sportuthyrning

De större fjällstationerna har uthyrning av sportprylar, regnkläder, ryggsäckar, tält, skidor, säkerhetsutrustning mm. På flera av anläggningarna erbjuds guidade turer och andra aktiviteter som du som gäst kan anmäla dig till. Läs mer på varje fjällstations hemsida för mer information och bokning.

Säsong, priser och öppettider

Vintersäsongen pågår från slutet av februari till slutet av april eller början av maj. Sommarsäsongen varierar från midsommar  till mitten eller slutet av september. Fjällstationernas öppettider kan skilja mellan olika områden. Några fjällstationer har även öppet över nyår eller helårsöppet. Vi rekommenderar förbokning.

Priserna varierar mellan fjällstationerna och tid på året. STF-medlemmen har alltid bäst pris, se aktuell prislista! På flera av fjällstationerna får STF-medlemmar rabatt på vissa måltider och vissa produkter i butik och sportuthyrning. Dagbesökare och tältare betalar serviceavgifter. STFs gruppkort för vandrarhem gäller inte på STFs fjällanläggningar.